coppercoat

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: coppercoat

Inlägg av toaen » fre 06 jan 2012, 04:27

Elvin A skrev:Vi har använt oss av Coppercoat på vår 43 fotare under sex år, är supernöjda och har aldrig haft problem. Vi slipar aldrig vår botten, har aldrig behövt och varje år när vi tar upp är hon ren från havstulpaner, om man inte räknar två eller tre stycken för många, hon har endast alger och det blåser vi bort med högtryckstvätten direkt. Vill man slippa alger när man tar upp, kan man hoppa i vattnet och tvätta henne ren undertill med typ en svamp. Nackdelen är priset, men det bryr vi oss inte om med tanke på att vi inte behövt bottenmåla henne under dessa år. Men så gjorde vi också ett bra underarbete från grunden, totalt renskapad från bottenfärg ner till gelcoaten och sedan la vi på fem lager av epoxi (två komponents) och sedan därefter fyra lager Coppercoat epoxi. Det vi var noga med var att hon inte utsattes för regn under 72 timmar när vi la på Coppercoat epoxin och då hade vi ändå sämsta tänkbara väder :o med regn, blåst och +10 grader, gällde att vara uppfinningsrik med regnskydd.
Håller på att slipa ner bottenfärgen plus underliggande gammal tjärepoxy på en av mina båtar. skall gtöra en ny epoxybehandling och funderar så smått om Coppercoat skulle kunna va ett alternativ. Har även funderat på att lägga ett antal lager ren epoxy under.

Vilken sorts epoxy - fabrikat - har ni använt under Coppercoaten.

De senaste åren har jag använt Biltemas epoxy för de lamineringsjobb jag gjort. Har inte märkt nån skillnad mot tex NM`s epoxy
Bilagor
IMG_3012.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 06 jan 2012, 09:05

toaen skrev:Kan denne trevlige man va namne med mig.

L Tommy H Andersson
Inte omöjligt. :wink:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 06 jan 2012, 12:04

Coppercoat kommer nog snart, skall ni se. Tongångarna från svenska KemI har ändrats en smula senare år, och nu är man inte lika säker på kopparns fördärvlighet. Sedan finns det flera skäl än godkännandekostnaden för dess marknadsföring; ett av de viktiga men mörkade bör vara att färgindustrin tjänar så förbålt på vanlig färg att de inte aktivt arbetar för att sälja en 10-årsprodukt. När det gäller skeppsfärger så skall man tänka på att de är vanligen avsedda för båtar som inte ligger still som våra OFTAST gör, dels för båtar som går en smula fortare än vad våra gör (ett kommersiellt fartyg marschar vanligen 15-18 knop) och de är heller inte avsedda att vara "torra" halva året. Så, om man genom känningar kan få tag på sk "skeppsbottenfärg" är det inte givet att det blir bättre! Att inte ta upp båten (mer än för en kort rensning) kan då vara helt rätt! En del av de kommersiella färgerna är avsedda för sprutning, och det är inget man gör som privatperson med lågpris färgspruta och vanlig andningsmask. Välj noga! Det finns även fritidsbåtfärger med flerårseffekt och jämför man kopparhalten är det inte stor skillnad.

Vi gjorde (om) det stora skitjobbet för två år sedan, där vi rensade botten och målade om med Internationals epoxyfärgprogram pga vidhäftningsfrågan (vi har båten utomhus och den har varit målad med sk tjärepoxy från början - det kräver mycket stora insatser för att få bort helt och hållet..) Då funderade jag mycket på Coppercoat, och det är tydligen inte ens olagligt att importera den från England och måla på den. Men jag avstod därför att jag insåg att på en båt som inte är jungfruligt ren, så sitter koppar-epoxysmeten inte bättre än den underliggande behandlingen, och om man inte kan eller vill slipa ner till fullständigt ren gelcoat (och därmed litet till...) så får man en olämplig skiktning på färglagren om man använder en lösningsmedelsbaserad grundfärg. Man vill INTE ha det allra tätaste färglagret ytterst (ren epoxy) om man under det har aldrig så tät och stark lösningsmedelsbaserad färg.

Så den som till äventyrs vill pröva skall förstås välja ren epoxy som grund!
Anders S

Elvin A
Erfaren medlem

Inlägg av Elvin A » lör 07 jan 2012, 02:05

toaen skrev:
Elvin A skrev:Vi har använt oss av Coppercoat på vår 43 fotare under sex år, är supernöjda och har aldrig haft problem. Vi slipar aldrig vår botten, har aldrig behövt och varje år när vi tar upp är hon ren från havstulpaner, om man inte räknar två eller tre stycken för många, hon har endast alger och det blåser vi bort med högtryckstvätten direkt. Vill man slippa alger när man tar upp, kan man hoppa i vattnet och tvätta henne ren undertill med typ en svamp. Nackdelen är priset, men det bryr vi oss inte om med tanke på att vi inte behövt bottenmåla henne under dessa år. Men så gjorde vi också ett bra underarbete från grunden, totalt renskapad från bottenfärg ner till gelcoaten och sedan la vi på fem lager av epoxi (två komponents) och sedan därefter fyra lager Coppercoat epoxi. Det vi var noga med var att hon inte utsattes för regn under 72 timmar när vi la på Coppercoat epoxin och då hade vi ändå sämsta tänkbara väder :o med regn, blåst och +10 grader, gällde att vara uppfinningsrik med regnskydd.
Håller på att slipa ner bottenfärgen plus underliggande gammal tjärepoxy på en av mina båtar. skall gtöra en ny epoxybehandling och funderar så smått om Coppercoat skulle kunna va ett alternativ. Har även funderat på att lägga ett antal lager ren epoxy under.

De senaste åren har jag använt Biltemas epoxy för de lamineringsjobb jag gjort. Har inte märkt nån skillnad mot tex NM`s epoxy
Vi använde oss av LeFants Epoxi primer som är en tvåkomponents high-build "nylon" epoxi primer, specialformulerad för undervattensytor som skydd mot vatteninträngning (osmosis) och som underlag till antifoulingfärg. A och O var en epoxi som tål låga temperaturer och då blev valet LeFants produkt.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 07 jan 2012, 06:22

Elvin A

Hur kom det sig att ni gjorde det valet.

I mina funderingar tänkte jag först att man skulle använda samma bas som Coppercoat har. Dvs Coppercoat utan iblandning av kopparpulver. Sen kom tanken att lägga på några lager ren lösningsmedelsfri epoxy tex Biltemas. Ställer mig lite frågande till att blanda material på det sättet som ni gjort. Fast det kanske inte är något problem.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » sön 08 jan 2012, 11:49

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » sön 08 jan 2012, 20:51

En fråga.
Eftersom jag försöker ha kappseglings ambitioner. Så undrar jag om man kan anse
coppercoas som en "snabb" bottenfärg?

Har idag en röd självpolerande färg från Hempel. Den lämnar
glada färgrester på allt som kommer i lätt kontakt...

Minne
Platinamedlem

Inlägg av Minne » sön 08 jan 2012, 22:46

janne skrev:http://www.yachtmollymawk.com/2009/11/coppercoat/ ger en del info i ämnet

Sinaturen "janne" hade lämnat intressanta länkar. Från dem kom man enkelt till en tysk färg Verometal ( http://www.verometalmarine.com ) som bara behöver appliceras en enda gång (egentligen är det två dragningar som görs samtidigt) för att uppnå ett över 10 års skydd enligt tillverkaren. (Men hur var det med långtida referenserna för dem?)

Det framgick också att alla användare av Coppercoat inte alltid är så nöjda. Det framgick att vissa användare i mycket varma vatten har haft problem. Kanske skulle de ha mindre problem om de skulle effektivera sin nya färg genast med en lätt slipning såsom Coppercoat nämner. En lätt slipning före sjösättningen tycks Verometal också rekommendera. Behovet av en lätt slipning är förstås lätt att förstå. Då kopparn är inblandad i epoxin (matrisen som ni i Sverige kallar den) så är förstås all koppar omhöljd med epoxy. För att få bort denna epoxy och blotta ren koppar så behövs någon form av mekanisk slipning för att färgen skall bli aktiverad. Annars tar det för lång tid tills den skyddande epoxin "slits bort" och då hinner beväxningen få fotfäste.

Priset per sats på Verometal är enormt dyr men om man klarar sig med en strykningsomgång mot fyra för Coppercoat så kan de förstås hålla priset högt. Skillnaden mellan dessa tycks också vara den att för Verometal så rengörs redskapen med aceton och för Coppercoat med vatten. Det kan alltså även vara så att användningen av Verometal därför fäster bättre p.g.a. den inte är vatten baserad såsom Coppercoat. När man jobbar med Verometal måste man ta ett nytt blandningskärl och en ny roller för varje sats för att inte få klimpar framgick det i sammanhanget. När man använder Verometal är det brandfarligt (flash point 32 °C) och man bör absolut använda andningsskydd med gasfilter även utomhus. (Det kan man även rekommendera för Coppercoat liksom för alla andra epoxyarbeten).

Ju mera man läser om de här antifouling färgerna desto svårare blir det att välja. Bra att jag har några år på mig ännu.

Minne

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » tis 10 jan 2012, 13:16

toaen skrev:

Hej Toaen,

vi använde NM:s produkter direkt på skrovet innan vi la på coppercoat. Kan väl inte på rak arm säga mig märka någon skillnad på deras och Biltemas lamineringsepoxy men jag köpte NM-produkter för väl över femsiffrigt och fick väldigt bra pris från en ÅF i närheten.

Gällande slipning så har jag slipat botten med en 600-slipsvamp (kanske en timmes lätt arbete) de år vi kört med kopparplåten på botten så kan inte uttala mig om effekten av att inte göra det. Synliga resultatet är att botten återfår kopparfärg i stället för att se ut som ärgad koppar.

johan_ande
Rookie

Inlägg av johan_ande » ons 22 feb 2012, 11:11

Hej!

Jag funderar på att lägga på Coppercoat på båten till sommaren. Jag/vi har slipat/hyvlat rent ner till glasfibern och tänkte bättringsspackla lite där det behövs. Om man frågar AMC (som tillverkar Coppercoat) så hävdar dom att det skall räcka med coppercoat. Dvs ingen ytterliggare behandling med epoxy innan. Dock skulle det inte vara ett problem om man ville lägga på extra lager under.

Hur har ni andra resonerat? Varför lade ni epoxy under? Bara för att ha lite extra säkerhet?

Känns som om det här jobbet vill man bara göra en gång så det måste bli rätt från början. :)

Mvh
Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 22 feb 2012, 11:42

johan_ande skrev:Hej!

Jag funderar på att lägga på Coppercoat på båten till sommaren. Jag/vi har slipat/hyvlat rent ner till glasfibern och tänkte bättringsspackla lite där det behövs. Om man frågar AMC (som tillverkar Coppercoat) så hävdar dom att det skall räcka med coppercoat. Dvs ingen ytterliggare behandling med epoxy innan. Dock skulle det inte vara ett problem om man ville lägga på extra lager under.

Hur har ni andra resonerat? Varför lade ni epoxy under? Bara för att ha lite extra säkerhet?

Känns som om det här jobbet vill man bara göra en gång så det måste bli rätt från början. :)

Mvh
Johan
Har du hyvlat ner till synliga fibrer (tagit bort gelcoaten) tycker jag att du måste bygga upp ett nytt tätskikt med epoxy, helt efter konstens alla regler. Menar du att du nu har ren gelcoat är det inte lika nödvändigt, även om det inte skadar.

När du lägger Coppercoat på skrovet skall du åtminstone ha ett epoxyskikt under själva kopparskiktet. Anledningen är att det kan uppstå ett läge där du måste ta bort coppercoaten helt av någon anledning (om så bara för att du väljer en färg som inte ka målas på koppar) och det vore ju i så fall förödande om du då tvingas ta för mycket. Sedan behöver du slipa en smula varje år på coppercoaten för att "pigga upp den", och till slut är den borta. Tips: Pigmentera det epoxylager du lämpligen lägger under coppercoaten på tydligt sätt (inte svart, för Coppercoaten blir svart), så att du (eller någon annan) får en färgsignal i framtiden; att man lämnar giftfärgen och kommer in på skrovets ytskikt - eller att åratal av gnuggande nu betyder att färgen är slut.
Anders S

Minne
Platinamedlem

Inlägg av Minne » ons 22 feb 2012, 20:57

johan_ande skrev:Hej!

Mvh
Johan

Det som Anders S säger i sitt svar till dig är helt rätt men det får inte finnas något tyckande med:

- eftersom du slipat och hyvlat på båtbottnen så MÅSTE du ABSOLUT skydda båtbottnen med epoxy. Vid hyvling kan du knappast någonsin undvika att få fram fibrerna.
-Trots att Coppercoat är epoxy så skulle jag inte lita på dess skydd mot vattengenomträngning och alltså dess skydd mot böldpest. Coppercoat är nämligen vattenbaserad så dess egenskaper kan inte jämföras med det vattenskydd en god (lösningsmedelsfri) epoxybåtbottenprimer ger dig.
-Det räcker inte med ETT lager (en strykning) utan du måste utföra påförandet av epoxyprimern med flera strykningar tills du uppnår den av epoxytillverkaren föreslagna totala epoxyskikttjockleken.
-Ofta måste epoxystrykningarna göras efter varandra så det gäller att planera arbetet väl i förväg. Det kan också vara så att Coppercoaten måste dras direkt efter primern. Men allt detta är utförligt beskrivet i Coppercoats bruksanvisningar. De har svarat mycket bra på de frågor jag ställt dem hos Coppercoat då jag varit i kontakt med dem per mail.

Din egen sista menig är helt den rätta principen du bör följa. Lycka till.

Ser fram emot att få följa ditt exempel med att välja en långtids färg som Coppercoat då jag sedan om något år måste byta antifoulingfärg.

Minne

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » fre 24 feb 2012, 14:37

Anders S skrev:Tips: Pigmentera det epoxylager du lämpligen lägger under coppercoaten på tydligt sätt (inte svart, för Coppercoaten blir svart)
I teorin låter det bra, i praktiken inga som helst problem att skilja exvis underliggande lager av NMs svartpigmenterade böldspärr från täckande lager Coppercoat. Coppercoat svartnar förvisso men av naturliga orsaker med en distinkt touch av oxiderad koppar som gör den lätt urskiljbart från underliggande lager även om de så är svarta.

johan_ande
Rookie

Inlägg av johan_ande » tis 28 feb 2012, 13:59

Tjena igen,

Har mailat lite med AMC och förtydligade att jag hade ett glasfiberrent skrov. Dom tyckte att jag skulle lägga på 2 lager lösningsmedelsfrieepoxy under coppercoaten. Dom hade själva en variant i sitt sortiment vilket känns enkelt och bra.

Epoxyn gick bra att måla på ned till 5 grader och jag har för mig att coppercoaten hade en temperatur på 8 grader. Dvs fullt tillräckligt för lite vårjobb utomhus.

Nu är allt beställt så det blir lite spackling samt målning när temperaturen stiger ute.

Mvh
Johan

seven
Rookie

Inlägg av seven » lör 12 maj 2012, 19:32

johan_ande skrev: Nu är allt beställt så det blir lite spackling samt målning när temperaturen stiger ute.
Bumpar tråden lite för att höra hur det går med epoxin och coppercoaten? Går själv i valet och kvalet om vad man ska använda sig av. Befinner mig i samma situation med en nedslipad glasfiberbåt. Hur var deras epoxi? Prisvärd?

//Tommy

Skriv svar