Bättre rumstermostat än CEWAL?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Bättre rumstermostat än CEWAL?

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 15 maj 2013, 11:01

Jag har vattenburen värme med både passiva o fläktdrivna värmepaket. Varje fläkt, tre stycken, har varsin termostat som slår av dem när det blivit varmt. Sen räcker oftast den passiva värmen från radiatorerna under alla kojer.
En fjärde termostat slår helt av Webaston, och det är den som är för okänslig, spannet mellan av och tillslag är för stort. Alla fyra är CEWAL från Clas O:
http://www.clasohlson.com/se/Rumstermostat/36-1971
Den i förpiken är väldigt bra, den fläkten går nån dryg halvminut, sen slår den av. De är väl ojämna i kvalitén bara. Att de ska växla av och på med bara en grads diff stämmer inte på allihop, huvudtermostaten får jag nog vrida drygt tre grader mellan klicken...
Drömmen vore en termostat man skruvar fast på skottet, men som har givaren på en sladd så man kan ha den mer mitt i båten nu känner ju termostaten av lite grann hur kall väggen är oxå och fattar inte att det blir för varmt i luften. Vilket fall önskar jag tips på termostater som växlar till/från på bara nån grad. Eller att man tom kan ställa hur stor differensen ska vara? Att jag får fler starter på en natt spelar ingen roll, värmaren drar inte mycket ström i starten, den har nån sorts strömsnåla keramiska glödstift.

Go ryssvärme till helgen lovade de på TVn nu på morrn. Sovjeterna har just nu 30 grader på nåt ställe. :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Bättre rumstermostat än CEWAL?

Inlägg av Peter_K » ons 15 maj 2013, 11:16

Jag är tveksam om det finns rumstermostater som funkar på ett mindre intervall är +-1 grad, vilket är det angivna intevallet från CO. Däremot kan det finnas bättre (och dyrare) grejer med större precision, ifall angivna intervallet inte stämmer.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 15 maj 2013, 11:17

Här finns det massor ser jag. Men inget om värdena mellan till o från? En sån här termostat borde väl hellre vara elektronisk än av bimetalltyp?

http://www.conrad.se/Rumstermostater.ht ... 60_0812041
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 15 maj 2013, 11:18

Peter_K skrev:Jag är tveksam om det finns rumstermostater som funkar på ett mindre intervall är +-1 grad, vilket är det angivna intevallet från CO. Däremot kan det finnas bättre (och dyrare) grejer med större precision, ifall angivna intervallet inte stämmer.
Nej, en grad uppåt o neråt vore fint. Om det nu bara fungerade så det inte blir fyra grader....

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 15 maj 2013, 16:03

Termostaten saknar nog ett s.k. accelerationsmotstånd. Ett sådant har som funktion att minska skillnaden i temperatur mellan läge till / från, framförallt vi uppvärmning av ett rum från kallt. Om man köper en ny termostat som innehåller ett sådant motstånd (skruva isär och titta), så är det oftast avsett för 220 V, och då byts motståndet således ut mot ett som ger samma effekt vid 12 V, dvs motståndet för 12 V skall vara (0.003 x motstånd för 220V). Jag vill minnas att ett motstånd på c:a 220 Ohm som sätts invid termostatens värmekänsliga inre del gör susen.

Motståndet ger lite värme när termostatläget är till, och kompenserar för att termostathuset tar en stund att värma upp då rufftemperaturen höjs.
Image1.jpg
Image1.jpg (14.02 KiB) Visad 2041 gånger
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar