Väg till Anholt
-
Spikifoten
- Guldmedlem
Väg till Anholt
Angående västmärket nordväst om Anholt som måste rundas med en rejäl omväg ifall man kommer från västkusten. Tidigare fanns det väl en genväg som var utmärkt, men som skall vara borta sedan många år?
Vår båt sticker 1.25. Finns det någon säker passage innanför västmärket, dvs kan man lita på sjökorten, eller flyttar sanden på sig hela tiden?
Vad säger ni? Seglar ni runt eller genar ni? Törs man?
Vår båt sticker 1.25. Finns det någon säker passage innanför västmärket, dvs kan man lita på sjökorten, eller flyttar sanden på sig hela tiden?
Vad säger ni? Seglar ni runt eller genar ni? Törs man?
Re: Väg till Anholt
Besökte Anholt tvenne ggr i år.
Genade med hjälp av plottern utan problem.
Se upp för vindkraftsbygget om du skall fortsätta till Grenå. http://lasselundell.se/eskader12.html
Se upp för vindkraftsbygget om du skall fortsätta till Grenå. http://lasselundell.se/eskader12.html
Tja törs man, jag själv gick på ett okänt grund när jag genade vid Björns fyr ( norr Öresund).
Detta utanför 6 m kurvan, nära leden. Så visst finns det risker... Men nån måste hitta grunden
Detta utanför 6 m kurvan, nära leden. Så visst finns det risker... Men nån måste hitta grunden
Bifogat visar dels hur det såg ut 2008, dels (Eniros Sjökort) 2012,
Det verkar ha sandat igen så djupet i passagen nu är under 4 m, men för er med 1.25 meter är det nog inget problem om det inte är grövre sjögång.
Det verkar ha sandat igen så djupet i passagen nu är under 4 m, men för er med 1.25 meter är det nog inget problem om det inte är grövre sjögång.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Hej
Om du kommer från norr kan du gå i den nordligaste vita fyrsektorn från fyren i inloppet. Se Lasse L sjökortbild. Vi gick in den vägen från Varberg tidigare i sommar.
Hälsningar Ove
Om du kommer från norr kan du gå i den nordligaste vita fyrsektorn från fyren i inloppet. Se Lasse L sjökortbild. Vi gick in den vägen från Varberg tidigare i sommar.
Hälsningar Ove
Det här förbjudna området, när trädde det ikraft?Lasse L skrev:Besökte Anholt tvenne ggr i år.
Hur rättar man ett C-map själv, någon som vet?
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
För Seniorseglarnas räkning finns en "ufs" för västkusten.Archibald skrev:Det här förbjudna området, när trädde det ikraft?Lasse L skrev:Besökte Anholt tvenne ggr i år.
Hur rättar man ett C-map själv, någon som vet?
http://lasselundell.se/ufs12.html
Rättelsen var inte med i nya Navionics kort, dåligt.
Området är stort ca 9x7 Nm
Saxat från UFS:
2011-10-26 15 Nr 376
7488 Sjökort/Chart: 92
Danmark. Kattegatt. V om Anholt. Förbudsområde upprättat.
Notiser som utgår: 2011:371/7424
Väst om ön Anholt har ett större förbudsområde upprättats. Inom området är all
navigation, dykning, ankring, fiske och arbete på botten förbjuden.
Området är utmärkt med gula special-lysprickar med karaktär Fl(3) Y 10s varav
lysprickarna i områdets hörn redovisas nedan.
Inför Special lysprick, Fl(3) Y 10s a) 56-29,967N 11-10,696E
b) 56-34,347N 11-20,024E
c) 56-42,362N 11-11,406E
d) 56-42,410N 11-09,133E
e) 56-36,443N 11-07,915E
Rätta C-Map beror på plottern.
I PCen göra jag en "spärr" runt området.
Allt beror på programmet.
-
Spikifoten
- Guldmedlem
Min plotter har några år på nacken. Misstänker att korten i är minst 6-7 år gamla. Törs man köra efter dessa tro, eller finns det risk att botten förändrats för mycket? Uppdateras korten över huvud taget avseende detta?
Man kan ju alltid ta det försiktigt och invänta en större medgångare eller fiskebåt och "Följa John".Spikifoten skrev:Min plotter har några år på nacken. Misstänker att korten i är minst 6-7 år gamla. Törs man köra efter dessa tro, eller finns det risk att botten förändrats för mycket? Uppdateras korten över huvud taget avseende detta?
Vattnet är så klart att en utkik kan se uppgrundningarna.
Fast jag tyckte det var ovanligt att segla timmevis och se botten hela tiden.
Korten skall uppdateras efter gällande papperskort, men så var inte fallet med mitt nyinköpta och uppdaterade Navionics.
Gå till din sjökortshandlare och be att få titta på ett "Anholtskort", memmorera eller smygfotografera.
Så här seglade jag 2005 utan problem. Kom från Læsø men det blir ju ingen större skillnad. Djupgående 1,45m
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se