GRP?
- coppertail
- Platinamedlem
Re: GRP?
Jag har då alltid läst ut det som Glassfiber Reinforced Polyester?
Så vanlig polyster, (typ Biltemas) + emulsionbunden eller pulverbunden matta fungerar? Någon som vet vilken sorts matta Biltema säljer?
Är det någon skillnad på ovanstående typer av glasfibermattor förutom att den puvlverbundna är lättare att dela i skikt om man vill ha en tunnare matta?
Är det någon skillnad på ovanstående typer av glasfibermattor förutom att den puvlverbundna är lättare att dela i skikt om man vill ha en tunnare matta?
Det kanske beror på att det oftast har varit polyester som använts i båtsammanhang? Jag har läst det som Glassfiber Reinforced Plastic. Så länge dvraptors skrov inte har ett lager vinylester i ytan så spelar det kanske ingen större roll...coppertail skrev:Jag har då alltid läst ut det som Glassfiber Reinforced Polyester?
//u
Tinúviel - en OC35 ketch
Wikipedia är bestämd i sin uppfattning (http://en.wikipedia.org/wiki/Fiberglass): plastic.
Likaledes tar den första acronymordlistan (http://acronyms.thefreedictionary.com/GRP) upp plastic, men icke alls poyester.
Detta förhindrar på intet sätt att någon alltid, och helt betingat, läst en given förkortning på ett något ovanligt vis. Det finns säkerligen tolkningen mot polyester också. Någonstans.
/J
Likaledes tar den första acronymordlistan (http://acronyms.thefreedictionary.com/GRP) upp plastic, men icke alls poyester.
Detta förhindrar på intet sätt att någon alltid, och helt betingat, läst en given förkortning på ett något ovanligt vis. Det finns säkerligen tolkningen mot polyester också. Någonstans.
/J
- coppertail
- Platinamedlem
Jaha? Omvänt har jag aldrig sett uttrycket GRP användas om båtar med epoxy som matris.
Epoxy är ju lika mycket "plast" som polyester?
Det är nog väldigt riskfritt att använda polyester till reparationer i det aktuella fallet.
Epoxy är ju lika mycket "plast" som polyester?
Det är nog väldigt riskfritt att använda polyester till reparationer i det aktuella fallet.
Det är ju förstås helt vitalt att man VET att båten är byggd av polyester. Det vore ju förfärligt trist att välja fel. Men GRP brukar vara frågan om polyesterplast, om så bara för att de flesta båtar är av polyester. I sak har Jaramaz (som så ofta) naturligtvis rätt, P = "plastic", när termen används generiskt.
Det går säkert alldeles utmärkt att maila varvet och fråga rakt upp och ner, och de lär svara polyester. Inför en större insats med material och arbete kan det ju vara rimligt.
Det går säkert alldeles utmärkt att maila varvet och fråga rakt upp och ner, och de lär svara polyester. Inför en större insats med material och arbete kan det ju vara rimligt.
Anders S
Om varvet hade använt något "finare" än polyester hade det framgått tydligt, man bygger inte en båt i ett dyrare material utan att basunera ut det...
Dessutum kan man på glasfibern se om det har använts epoxi, har man använt isopolyester går det bra att fortsätta med vanlig (orto) polyester.
Inga större problem tycker jag...
Dessutum kan man på glasfibern se om det har använts epoxi, har man använt isopolyester går det bra att fortsätta med vanlig (orto) polyester.
Ja, då så. Då vet vi det. Jag har nog blandat ihop båtmärken, jag hade precis för mig att Sun Odyssey hade vinylester i yttersta lagrat. Ungefär som den här: http://sydostmarin.se/index.php?option= ... d=63&id=80jaba skrev:Om varvet hade använt något "finare" än polyester hade det framgått tydligt, man bygger inte en båt i ett dyrare material utan att basunera ut det...
Nu skrev inte dvraptor om det var på insidan av skrovet det skulle plastas, för då saknar det ju betydelse...
// Ulf
Tinúviel - en OC35 ketch
Det kan ju låta bestickande, men varför spela på statistik, när ett enkelt email till tillverkaren kan bekräfta faktum? Den som behöver fråga vad som använts (som inte kan göra en säker bedömning genom att titta på materialet) behöver fråga. Vem man då skall fråga kan man ju, faktiskt, fråga sig. Sedan kan det vara mycket värdefullt att få reda på hur laminatet konstruerats, i det fall man gör en reparation. Man vill, så långt möjligt, ge reparationen samma mekaniska egenskaper som ursprungslamineringen.jaba skrev:Om varvet hade använt något "finare" än polyester hade det framgått tydligt, man bygger inte en båt i ett dyrare material utan att basunera ut det...
Anders S