GRP?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
dvraptor
Guldmedlem

GRP?

Inlägg av dvraptor » ons 30 maj 2012, 17:33

Jeanneau uppger att skrovmaterialet i deras nyare båtar består av GRP.
Är det rätt och sätt glasfiber & polyester?

Vill försäkra mig om att vanlig polyster och glasfibermatta kan användas.

Ulf.Ason
Guldmedlem

Re: GRP?

Inlägg av Ulf.Ason » ons 30 maj 2012, 17:36

GRP säger egentligen bara att det är frågan om glassfiberarmerad plast. Det säger inte vilken vilken typ av plast som använts.

//u
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Inlägg av coppertail » ons 30 maj 2012, 22:28

Jag har då alltid läst ut det som Glassfiber Reinforced Polyester?

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » tor 31 maj 2012, 09:23

Abselut! Men det finns många typer av polyester...men troligen används här någon av de billiga.

dvraptor
Guldmedlem

Inlägg av dvraptor » tor 31 maj 2012, 10:39

Så vanlig polyster, (typ Biltemas) + emulsionbunden eller pulverbunden matta fungerar? Någon som vet vilken sorts matta Biltema säljer?

Är det någon skillnad på ovanstående typer av glasfibermattor förutom att den puvlverbundna är lättare att dela i skikt om man vill ha en tunnare matta?

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » tor 31 maj 2012, 11:24

Biltemas grejor fungerar bra, är billiga om man inte behöver så stora mängder.

Ulf.Ason
Guldmedlem

Inlägg av Ulf.Ason » mån 04 jun 2012, 11:50

coppertail skrev:Jag har då alltid läst ut det som Glassfiber Reinforced Polyester?
Det kanske beror på att det oftast har varit polyester som använts i båtsammanhang? Jag har läst det som Glassfiber Reinforced Plastic. Så länge dvraptors skrov inte har ett lager vinylester i ytan så spelar det kanske ingen större roll...
//u
Tinúviel - en OC35 ketch

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 04 jun 2012, 20:44

Wikipedia är bestämd i sin uppfattning (http://en.wikipedia.org/wiki/Fiberglass): plastic.
Likaledes tar den första acronymordlistan (http://acronyms.thefreedictionary.com/GRP) upp plastic, men icke alls poyester.

Detta förhindrar på intet sätt att någon alltid, och helt betingat, läst en given förkortning på ett något ovanligt vis. Det finns säkerligen tolkningen mot polyester också. Någonstans.

/J

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Inlägg av coppertail » mån 04 jun 2012, 21:48

Jaha? Omvänt har jag aldrig sett uttrycket GRP användas om båtar med epoxy som matris.
Epoxy är ju lika mycket "plast" som polyester?

Det är nog väldigt riskfritt att använda polyester till reparationer i det aktuella fallet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 04 jun 2012, 22:28

Det är ju förstås helt vitalt att man VET att båten är byggd av polyester. Det vore ju förfärligt trist att välja fel. Men GRP brukar vara frågan om polyesterplast, om så bara för att de flesta båtar är av polyester. I sak har Jaramaz (som så ofta) naturligtvis rätt, P = "plastic", när termen används generiskt.

Det går säkert alldeles utmärkt att maila varvet och fråga rakt upp och ner, och de lär svara polyester. Inför en större insats med material och arbete kan det ju vara rimligt.
Anders S

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » tis 05 jun 2012, 08:24

Om varvet hade använt något "finare" än polyester hade det framgått tydligt, man bygger inte en båt i ett dyrare material utan att basunera ut det...
Dessutum kan man på glasfibern se om det har använts epoxi, har man använt isopolyester går det bra att fortsätta med vanlig (orto) polyester.
Inga större problem tycker jag...

Ulf.Ason
Guldmedlem

Inlägg av Ulf.Ason » tis 05 jun 2012, 10:41

jaba skrev:Om varvet hade använt något "finare" än polyester hade det framgått tydligt, man bygger inte en båt i ett dyrare material utan att basunera ut det...
Ja, då så. Då vet vi det. Jag har nog blandat ihop båtmärken, jag hade precis för mig att Sun Odyssey hade vinylester i yttersta lagrat. Ungefär som den här: http://sydostmarin.se/index.php?option= ... d=63&id=80

Nu skrev inte dvraptor om det var på insidan av skrovet det skulle plastas, för då saknar det ju betydelse...
// Ulf
Tinúviel - en OC35 ketch

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » tis 05 jun 2012, 10:58

Om det har använts vinylester i det yttre lagret, så verkar det ju gå bra att fortsätta med polyester... För det har ju fabriken gjort!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 06 jun 2012, 04:37

jaba skrev:Om varvet hade använt något "finare" än polyester hade det framgått tydligt, man bygger inte en båt i ett dyrare material utan att basunera ut det...
Dessutum kan man på glasfibern se om det har använts epoxi, har man använt isopolyester går det bra att fortsätta med vanlig (orto) polyester.
Inga större problem tycker jag...
Det kan ju låta bestickande, men varför spela på statistik, när ett enkelt email till tillverkaren kan bekräfta faktum? Den som behöver fråga vad som använts (som inte kan göra en säker bedömning genom att titta på materialet) behöver fråga. Vem man då skall fråga kan man ju, faktiskt, fråga sig. Sedan kan det vara mycket värdefullt att få reda på hur laminatet konstruerats, i det fall man gör en reparation. Man vill, så långt möjligt, ge reparationen samma mekaniska egenskaper som ursprungslamineringen.
Anders S

Skriv svar