X-yachts 1-ton Vs. J/39?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Truetrimix
Rookie

X-yachts 1-ton Vs. J/39?

Inlägg av Truetrimix » ons 18 jan 2012, 00:12

Hej,

Jag har nu en tid letat efter en passlig båt för mig. Tanken är att den skall vara snabb, vara endamålsenlig för havskappseglin. Kommer också att använa den för cruising, men ja kräver inte så mycket skönheter invändigt så länge den e praktisk. Ja vill ju segla å inte ja?.. dusha å bada bastu i båten .. 8) Sen också att den inte kostar mera än 60 000€ vilket är redan ganska mycket för mig.

Så ja har tittat på en J båt av modell 39 från början av 90-talet och en X-yachts av modell 1-ton från mitten av 80-talet som skulle passa in i beskrivningen. Men nu undrar jag vilken har bättre seglingsegenskaper, vilken är snabbare? Det är ganska svårt att hitta nån information om dem på nätet. Av J-Boats så fick ja deras broschyrer av 39:an från åren 90 till 92. Men de var mera fyllda med information om ursprungliga utrustningen etc..

Kanske värt att nämna att X-båtens Lys tal är 1.32 och J/39 är IRC 1.047 Endorsed. Seglar båtar upp till sitt Lys och IRC tal? Om man kan segla dem vel 8) ?

Om ni har personliga erfarenheter, åsikter eller ideer på någn annan modell som passar in i beskrivningarna om båtarna så komentera gärna!

-T

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: X-yachts 1-ton Vs. J/39?

Inlägg av Håkan » ons 18 jan 2012, 08:01

Vad är din budget?
Inte bara inköp utan framförallt underhållskostnader?

Jag vet inget om dessa båtar mer än att de är STORA.
Vad har ni för båt idag?
Vad har ni för ambitioner?
Hur många i besättningen är ni?

Utan att vara för negativ så är tanken att kappsegla den med en liten budget så tror jag det är helt fel båt.
Skall man kappsegla en X-1ton skall man nog vara 8 pers som pyntar rejält med pengar så man har råd att driva sitt projekt.
Sen skall varje ägare ta med var sin gast så man kan segla båten också :wink:
Tyvärr ser man sällan dem ute på banorna utan de ligger mest hemma vid bryggan... :cry:

Jag var själv inne på ert spår för 10 år sedan, det blev istället en DIva 399 och nu en HP1030.
Jag har mao gått ned rejält i storlek och det är inget jag ångrar.

Jag tror med en modest budget har man roligare, enklare och seglar kanske tom snabbare med en modern 32-35 fotare.
Visst en hård sidvind i 10m/s har ju inte en modern lite vekare båt en chans mot en styv havskappseglare såklart...

Ursäkta om jag klampade in och uttalar mig om saker jag inte vet nåt om och kanske inte skall lägga mig i :oops:

Oavsett så lycka till

Det borde vara bra läge att köpa båt i Europa idag, Grekland kanske :lol:
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Truetrimix
Rookie

Inlägg av Truetrimix » ons 18 jan 2012, 21:00

Budget.. tjaa.. ca 4000€ i åre. (Båtplats och vinterförvar "gratis")

Idag har vi ingen båt. Har senaste åren bara seglat med andra personers båtar. Med bl.a. ganska mycket med Wasa 360, Albin 78 och Guy 33. Tidigare , när jag var yngre hade föräldrarna en Ketch, minns inte mera vad det var för märke/modell men med den blev det seglat mycket också.

Målet skulle ivarjefall vara att trena trena och öva. Segla med 8 pers besättning två gånger i veckan 16h och en gång i månaden ett helt veckoslut ute på havet mellan H:fors och Tallinn. Sedan delta i alla större regattor det här året i Finland samt Gottland runt i Sverige. Målet skulle vara att kunna delta i Rolex Fastnet Race 2013 och i ARC 2014 bl.a.

Joo, I Grekland säljs ju många relativt billigt :P

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 19 jan 2012, 10:55

4000 Euro är nog rimligt att dra runt projektet på exkl segel och race.
Men det blir nog inte många Euro över... 8)

Bra ambitioner, lycka till /
Håkan

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tor 19 jan 2012, 20:57

Tycker du skall kolla på X-99 uteifrån vad du skriver.
Det skulle möjliggöra lite entyp racing.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 19 jan 2012, 22:27

X-99 är en gammal favorit som står sig väldigt trots sin ålder...
Så länge man inte ha så höga krav på komfort.
Ett tag var X-119 min drömbåt tills jag seglade en.
Det är en riktig havskryssare och allt var stort och klumpigt.
Det kan iofs berå på båtens ålder eller bristande underhåll men ägaren sålde snart båten.

God natt /
Håkan

Truetrimix
Rookie

Inlägg av Truetrimix » fre 20 jan 2012, 12:18

Joo, ja har tittat på en x-99 som alternativ som billigare modell gemfört med t.ex. 1-ton:aren men den har inte öppen sittbrun vilket jag ser som ett stort minus med tanke på segling ute på de öppna haven. Den är också 2,13m kortare vilket jag skulle kunna tro att påvärkar dens seglings egenskaper i våra branta vågår här i norden? Eller är ja på helt fel spår här? Men joo, med tanke på entyps racing skulle den nog vara ett bra alternativ. Men jag är mest intreserad av längre havskappseglingar.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » fre 20 jan 2012, 22:15

Hålla med om att X-99 kan vara lite jobbigare i motsjö, men den väger upp det genom att plana tidigare. Sedan är min erfarenhet att 1 m båt till alltid känns tryggare, men frågan är om det är det eller om det bara känns tryggare.

Sittbrunnen är öppnare, men det går att gömma sig bakom ruffen. På en kappsegling har du ändå inte sprayhood och folk ska sitta på kanten, så nyttan med skydd är begränsad.

På plus sidan har du att dina pengar räcker till en konkurrenskraftig båt i bra skick. Du kan traila den och bara bryta så lite mot lagen att du får köra vidare med en personbil som drar 3,5 ton sägs det om du har BE.

Till sist så finns det många som kan båten och gott om tips hur ni blir snabba, ni har chansen att komma igång snabbt genom Gold cup i marstrand i år också!

Skriv svar