Jag har nu en tid letat efter en passlig båt för mig. Tanken är att den skall vara snabb, vara endamålsenlig för havskappseglin. Kommer också att använa den för cruising, men ja kräver inte så mycket skönheter invändigt så länge den e praktisk. Ja vill ju segla å inte ja?.. dusha å bada bastu i båten ..
Så ja har tittat på en J båt av modell 39 från början av 90-talet och en X-yachts av modell 1-ton från mitten av 80-talet som skulle passa in i beskrivningen. Men nu undrar jag vilken har bättre seglingsegenskaper, vilken är snabbare? Det är ganska svårt att hitta nån information om dem på nätet. Av J-Boats så fick ja deras broschyrer av 39:an från åren 90 till 92. Men de var mera fyllda med information om ursprungliga utrustningen etc..
Kanske värt att nämna att X-båtens Lys tal är 1.32 och J/39 är IRC 1.047 Endorsed. Seglar båtar upp till sitt Lys och IRC tal? Om man kan segla dem vel
Om ni har personliga erfarenheter, åsikter eller ideer på någn annan modell som passar in i beskrivningarna om båtarna så komentera gärna!
-T