Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
bosseh
- Diamantmedlem
eriksbo1 skrev: Samma betr. värmeväxlaren: tar inte den omgivande "mjuka" kylvätskan upp det tryck som det isande vattnet utövar inne i de många kopparslingorna?
Nä, förhoppningsvis är det värsta som händer att "hatten" sprängas loss och att man får ta loss och isär hela paketet för att löda! Inte så dyrt men tidskrävande.
I det fallet hade våtdammsugaren sparat en del jobb.
-
Bilagor
-

- Värmeväxlaren
- martec.png (52.81 KiB) Visad 3410 gånger
-
Alfredl
- Rookie
Båten står på land nu på en vagga och klarade av det mesta, har lagt dubbla pressenningar på men när jag var och kollade till den i helgen så hade vattnet gjort att presseningen sjunkit ned och bildat pölar :/ Dessutom så hade presseningen liksom dragit sig så att vatten har åkt igenom!
Jag är lite orolig eftersom den kan bli stora pölar som blir tunga och det blir ju värre om det börjar snöa! Jag ska till nästa år försöka fixa en däckställning eller nått men just nu sover jag inte så bra om nätterna
Är det lika bra att ta bort skiten och endast lägga presseningen över sittbrunnen istället och spänna fast den riktigt hårt så att den inte säckar inte som den gör nu?
-
J@nne
- Diamantmedlem
Det jobbiga blir när pölarna fryser till isflak som väger kanske ett par hundra kg.
-
Alfredl
- Rookie
J@nne skrev:Det jobbiga blir när pölarna fryser till isflak som väger kanske ett par hundra kg.
Precis, så hur borde jag göra?
-
Anders S
- Diamantmedlem
Alfredl skrev:J@nne skrev:Det jobbiga blir när pölarna fryser till isflak som väger kanske ett par hundra kg.
Precis, så hur borde jag göra?
Du kanske kan lägga en bräda eller två över sittbrunnen, för det är väl där det samlas? Sedan rinner nog det mesta av - ruffen bygger tillräckligt och sedan händer inte så mycket. Du och kompisarna väger ju också några kilo och ni kan ju gå på däck och rufftak utan att något farligt händer...
Anders S