Ny genomföring

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Berra2
Platinamedlem

Ny genomföring

Inlägg av Berra2 » tis 23 aug 2011, 18:54

Min båt har avgasgenomföringen nästan i vattenlinjen, vilket ger ett Maxi 95-bubblande läte jag inte gillar. Dessutom känns det som om risken ökar för att vattnet åker in i avgasröret när man seglar och troligen bromsar den också farten.
Jag vill alltså flytta upp den på sidan av skrovet.

- Finns det någon rekommendation om hur högt avgasgenomföringen ska sitta?
- hur plastar jag igen det gamla hålet, på bästa sätt? vill ju att det ska bli tjockt och säkert.
- hur borrar jag för de nya hålet, utan att det blir sprickor i gelcoaten?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Ny genomföring

Inlägg av Anders S » tis 23 aug 2011, 20:05

Det gamla hålet hade jag lagt igen med en rejäl fasning på insidan och en på utsidan och laminering från ut- och insida som möts i mitten. Du kanske frestas spara på fasningen på utsidan, där gelcoaten syns, men gör inte det. En "V"-formad fasning ute och inne är vital, även om du får jobba extra med att lägga igen skarven med gelcoatspackel och polerjobb. (Se nedan om målning) Sedan kan du lägga några lager matta extra på insidan, där är det enklare att göra det osynligt.

Du sågar ut det nya hålet med hålsåg, och den propp du då sågar ut kan du ta med till färghandlaren, som blandar lack i samma nyans, utan större problem. Då kan du måla lagningen så den blir osynlig. Målar du kan du fritt göra jobbet med epoxy och väv, vill du gelcoata måste du använda vinylesterplast (häftar bättre än standardpolyester), men även standardpolyester duger, om man gör jobbet "helt rätt" (*) .

(*) Betyder: slipa mer än man tror behövs, rengöra, dammsuga, acetontvätta och slipa igen om (reparations)plasten härdat mer än ett dygn. Försök hinna all plastning i en lagom snabb följd om du kan, och dröj inte längre än absolut nödvändigt innan nästa laminatomgång. (Härdad, men inte mer, gärna litet "grön", dvs en aning mjuk.)
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 23 aug 2011, 20:12

Berra2 skrev:Min båt har avgasgenomföringen nästan i vattenlinjen, vilket ger ett Maxi 95-bubblande läte jag inte gillar. Dessutom känns det som om risken ökar för att vattnet åker in i avgasröret när man seglar och troligen bromsar den också farten.
Jag vill alltså flytta upp den på sidan av skrovet.

- Finns det någon rekommendation om hur högt avgasgenomföringen ska sitta?
- hur plastar jag igen det gamla hålet, på bästa sätt? vill ju att det ska bli tjockt och säkert.
- hur borrar jag för de nya hålet, utan att det blir sprickor i gelcoaten?
på (1) svarar jag 1 dm över vattenlinjen.. Men spana in på insidan var det passar map avgasslangar och annat som dras i detta utrymme.

(2) avfasning av gamla hålet + plast och matta i lager på lager ..

(3) med vanlig hålsåg. Maxi ( 95) delaminerar inte( de visste hur man skulle
göra och plasten var "bättre förr" i detta avseende).

Men du skall naturligtvis måla epoxi på hålets ytor.

( du är välkommen att kika på min 95-a där föregående ägare gjord just detta)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 23 aug 2011, 21:01

Rätta mig om jag har fel nu...
Eftersom segelbåtar lutar titt som tätt när man seglar, är inte risken stor att det åker in vatten i avgasröret var man än sätter genomföringen på sidan? Är det inte i så all bättre att ha den på akterspegeln om man nu är orolig?
Alla borde ha skägg

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 23 aug 2011, 21:39

Peter_K skrev:Rätta mig om jag har fel nu...
Eftersom segelbåtar lutar titt som tätt när man seglar, är inte risken stor att det åker in vatten i avgasröret var man än sätter genomföringen på sidan? Är det inte i så all bättre att ha den på akterspegeln om man nu är orolig?
Jomenvisst (!) Men på en maxi95 är inte akterspegeln tillgänglig att dra avgasutsläppet, av två orsaker:
- där sover folk
- det finns inga bra sträckningar för ett avgasrör från den mittmonterade motorn att nå aktern.

Med sidomonterat utsläpp ´+ en svanhals fungerar det ändå ( även med utsläppet under vattenytan)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 23 aug 2011, 21:52

peterh skrev: Maxi ( 95) delaminerar inte( de visste hur man skulle
göra och plasten var "bättre förr" i detta avseende.
Berra2 tänker väl på risken att spräcka gelcoaten vid uppborrningen, tror du inte det? Men där fungerar en hålsåg bra. Man kan ju då börja borra inifrån (rätt plats, frilagt och lättjobbat, och sedan möta hålet utifrån och slippa spjälkning helt, vare sig inne eller ute. (Skulle proppen man sågar ur dela sig, så får man nog ta det med stoiskt lugn, och så tänka "genomföringen håller ju ihop det!" i så fall.
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 23 aug 2011, 22:15

Anders S skrev:
peterh skrev: Maxi ( 95) delaminerar inte( de visste hur man skulle
göra och plasten var "bättre förr" i detta avseende.
Berra2 tänker väl på risken att spräcka gelcoaten vid uppborrningen, tror du inte det? Men där fungerar en hålsåg bra. Man kan ju då börja borra inifrån (rätt plats, frilagt och lättjobbat, och sedan möta hålet utifrån och slippa spjälkning helt, vare sig inne eller ute. (Skulle proppen man sågar ur dela sig, så får man nog ta det med stoiskt lugn, och så tänka "genomföringen håller ju ihop det!" i så fall.
korrekt gjort plastskrov delaminerar inte. Inte på 80-talet och inte nu. Fuskbyggen däremot ..

Berra2
Platinamedlem

Inlägg av Berra2 » ons 24 aug 2011, 18:34

Jag måste utryckt mig lite otydligt - jag har inte en Maxi 95, min båt bara låter som en eftersom avgasutsläppet sitter alldeles för lågt ned. I min båt SKULLE avgasgenomföringen kunna sitta på akterspegeln, teoretiskt, men den är mycket negativ så det passar ändå inte så bra, dessutom tycker inte jag det är snyggt. Men jag vill sätta det högre upp än nu. Det är om hur det ska gå till som frågan handlar.

- är det inte så att gelcoaten krakelerar om man borrar i den? det trodde jag.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 24 aug 2011, 21:25

Berra2 skrev:Jag måste utryckt mig lite otydligt - jag har inte en Maxi 95, min båt bara låter som en eftersom avgasutsläppet sitter alldeles för lågt ned. I min båt SKULLE avgasgenomföringen kunna sitta på akterspegeln, teoretiskt, men den är mycket negativ så det passar ändå inte så bra, dessutom tycker inte jag det är snyggt. Men jag vill sätta det högre upp än nu. Det är om hur det ska gå till som frågan handlar.

- är det inte så att gelcoaten krakelerar om man borrar i den? det trodde jag.
den allra yttersta millimetern kan fransa sig, speciellt om sågen är slö. Men dui skall
ju ändå måla epoxi över den sågade ytan så du kan ju spilla över gelcoatkanten också.

Du vill nog inte sätta utsläppet för högt, då kan du befinna dig i en otäck avgasdoft
vid fel vind, speciellt om du sätter utloppet vid sidan av sittbrunnen.

Skriv svar