Att lägga till med sidan mot berg?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Fiddler
Erfaren medlem

Att lägga till med sidan mot berg?

Inlägg av Fiddler » tis 07 jun 2011, 11:18

Hej
Blev lite nyfiken på hur ni västkustseglare lägger till utan ankare. Mot berg!!! verkar aningen läskigt.
Är det vanligt eller?
Jag har aldrig sett något liknande i stockholmsskärgård. då gäller det att inga motorbåts huliganer bränner förbi
och drar svall.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Att lägga till med sidan mot berg?

Inlägg av Eilean » tis 07 jun 2011, 11:30

Jag gör det ibland även här på ostkusten, bilden från Napoleonviken, alldeles utanför Saltsjöbaden. Det gäller ju bara att hitta och rekognocera ett lämpligt ställe.
Stora fendrar på rätt plats, gärna en fenderplanka, svårare är det inte.
Bilagor
nl6 018.JPG

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 07 jun 2011, 18:02

Om man (som jag) har en gammal gummibåt, Avon Redstart, av hypalon som tål skavningar utmärkt (den är nu c:a 45 år och har använts de flesta somrarna) så kan man med fördel använda den som mammutfender mot ojämna bergssidor.
Man hissar bara upp den på högkant med botten mot berget.
Bild
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 07 jun 2011, 21:16

Vilken konstig gummibåt! Har den inga årtullar?

Archibald
Guldmedlem

Inlägg av Archibald » tis 07 jun 2011, 22:02

Eilean skrev:Vilken konstig gummibåt! Har den inga årtullar?
För exklusiva farkoster gäller att själva framdrivningen eller chauffören inte skall märkas. Alltså förpassas densamme till källaren.
Men jag tycker inte riktigt att det passar med det racerflushade däcket.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 07 jun 2011, 22:25

Jag undrar om vi inte ser en Stealth-gummibåt ? Ingen överbyggnad, släta ytor och material med hög absorbtion av mikrovågor. Allt pekar, även färgen, på någon sådan typ av farkost.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 07 jun 2011, 22:42

Anders S skrev:.... material med hög absorbtion av mikrovågor....
Så om man lägger en djupfryst bulle på stealth-båten vi inte ser och sedan langar in hela rasket i en mikrovågsugn skulle bullen alltså inte tina....

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 08 jun 2011, 06:00

Stealth-effekten finns faktiskt på den också, för det verkar som om den helt enkelt är osynlig för sådana som spanar efter en gummibåt att stjäla. Och som synes (!) så är en sådan gummibåt även väldigt trevlig att ha att ligga och sola på, eller för ungar att ha till "herrepåtäppanlekar".
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 08 jun 2011, 06:20

Så ka det också vara. Hur som helst är Archibalds observation relevant även här, likaså Eileans: Utan årtullar och utan plats för en operatör blir rimligen jollen mer svårstulen. Krävs sedan (som man kan anta) en specialkonfigurerad motor, med luftpropeller och förmåga till undervattensdrift minskar riskerna ytterligare. Vad gäller stöldrisken kan man kanske därför ta den med ro ?

Till Eilean: Måhända uttryckte jag mig litet oprecist. Materialet absorberar givetvis inte mikrovågor, det hade kanske varit bättre att kalla egenskapen radaropak. Ditt förslag om att värma bullar tror jag man kan tolka i vidare mening, kanske skulle den som försöker sig på något sådant även få sina fiskar varma?

Angående att ligga med långsidan mot berget: Stora fendrar och fenderbräda är av godo. Att riskera att sabba en finfin gummibåt tycker jag man skall akta sig för. Mina knep är då att ha med bergkrokar och -kilar i tillräcklig mängd, så man kan se till att båten ligger stilla och stabilt. Särskilt användbara är då sådana kilar (för att inte tala om expanderkrokar, "friends") som bergsklättrare använder. Jag tror det var Seawolf som tipsade om att ha med en säck rälsspik, så kan man lämna sin kil till nästa gäst.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 08 jun 2011, 14:36

Anders S skrev: Att riskera att sabba en finfin gummibåt tycker jag man skall akta sig för.
Själva grejen med Hypalon är att denna gummibåt har överlevt 45 år som mammutfender mot skrovligt berg och landats oförsiktigt mot havstulpaner, klippor och grus och dessutom legat otäckt mycket otäckt för solens UV.
Risken får anses ha visat sig vara osynligt liten. Men de gängse PVC - båtarna får man knappt använda utomhus om de skall bli långlivade.

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » tor 30 jun 2011, 08:21

Ja, mycket har man sett och läst om, men som jag ser det finns det ingen som helst anledning att använda gummibåt som fender.
Jag har seglat i över 40 år, mesta tiden på Västkusten och i Norge där långsidestilläggning i naturhamnar är aktuellt.
Använd två rejäla kulfendrar, lägg dubbla spring - lätt som en plätt! Det gäller bara att ha lite "öga" för var det är lämpligt och att våga. Jag vågar påstå att jag använder mitt häckankare max 2 ggr per säsong, ligger i princip alltid "långskeepps" som jag brukar säga, om jag inte ligger på svaj.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 30 jun 2011, 14:19

seniorseglare skrev:Ja, mycket har man sett och läst om, men som jag ser det finns det ingen som helst anledning att använda gummibåt som fender.
Jag har seglat i över 40 år, mesta tiden på Västkusten och i Norge där långsidestilläggning i naturhamnar är aktuellt.
Använd två rejäla kulfendrar, lägg dubbla spring - lätt som en plätt! Det gäller bara att ha lite "öga" för var det är lämpligt och att våga. Jag vågar påstå att jag använder mitt häckankare max 2 ggr per säsong, ligger i princip alltid "långskeepps" som jag brukar säga, om jag inte ligger på svaj.
Är benägen att hålla med "seniorseglarn". Kan jag lägga till långsides, både i hamnar och naturhamnar, så gör jag det. Den förtöjning jag gjort i naturhamnar i år har till 100% varit längs berget. :wink: Under midsomarhelgens långsidesförtöjning funderade jag faktiskt på om jag skulle skaffa mig ett par kulfendrar. Dessvärre finns det inget bra ställe att förvara dem på. Får i så fall hänga dem på utsidan på aktern. :(

Sen är det naturligtvis en fördel om man inte är så överdrivet rädd om den blanka gelcoaten, att båten egentligen skulle stå inlåst i en tempererad hall, med övertryck, och att man dessutom kastade bort nyckeln.
Bilagor
800225.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Glad_seglare
Platinamedlem

Inlägg av Glad_seglare » ons 13 jul 2011, 11:06

Hej Fiddler

Ville bara visa en kompromiss. Om du tittar noga på bilden så ser du att jag har en ankarlina ut från aktern. På så vis minskar jag trycket mot "berget". Kan vara en variant att tänka på om tilläggningsplatsens form så medger.

Ha en skön sommar

[attachment=0]MotBerg.JPG[/attachment]
Bilagor
MotBerg.JPG
Glad Seglare

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tor 21 jul 2011, 13:03

Det är ju faktiskt inte mkt. Svårare än att lägga sig mot en brygga om man vet att djupet räcker till.

Är det litet ojämt får man användning av den hederliga fenderplankan.

Skriv svar