Att lägga till med sidan mot berg?
Att lägga till med sidan mot berg?
Hej
Blev lite nyfiken på hur ni västkustseglare lägger till utan ankare. Mot berg!!! verkar aningen läskigt.
Är det vanligt eller?
Jag har aldrig sett något liknande i stockholmsskärgård. då gäller det att inga motorbåts huliganer bränner förbi
och drar svall.
Blev lite nyfiken på hur ni västkustseglare lägger till utan ankare. Mot berg!!! verkar aningen läskigt.
Är det vanligt eller?
Jag har aldrig sett något liknande i stockholmsskärgård. då gäller det att inga motorbåts huliganer bränner förbi
och drar svall.
Re: Att lägga till med sidan mot berg?
Jag gör det ibland även här på ostkusten, bilden från Napoleonviken, alldeles utanför Saltsjöbaden. Det gäller ju bara att hitta och rekognocera ett lämpligt ställe.
Stora fendrar på rätt plats, gärna en fenderplanka, svårare är det inte.
Stora fendrar på rätt plats, gärna en fenderplanka, svårare är det inte.
Om man (som jag) har en gammal gummibåt, Avon Redstart, av hypalon som tål skavningar utmärkt (den är nu c:a 45 år och har använts de flesta somrarna) så kan man med fördel använda den som mammutfender mot ojämna bergssidor.
Man hissar bara upp den på högkant med botten mot berget.

Man hissar bara upp den på högkant med botten mot berget.

"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Vilken konstig gummibåt! Har den inga årtullar?
För exklusiva farkoster gäller att själva framdrivningen eller chauffören inte skall märkas. Alltså förpassas densamme till källaren.Eilean skrev:Vilken konstig gummibåt! Har den inga årtullar?
Men jag tycker inte riktigt att det passar med det racerflushade däcket.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
Jag undrar om vi inte ser en Stealth-gummibåt ? Ingen överbyggnad, släta ytor och material med hög absorbtion av mikrovågor. Allt pekar, även färgen, på någon sådan typ av farkost.
Anders S
Så om man lägger en djupfryst bulle på stealth-båten vi inte ser och sedan langar in hela rasket i en mikrovågsugn skulle bullen alltså inte tina....Anders S skrev:.... material med hög absorbtion av mikrovågor....
Stealth-effekten finns faktiskt på den också, för det verkar som om den helt enkelt är osynlig för sådana som spanar efter en gummibåt att stjäla. Och som synes (!) så är en sådan gummibåt även väldigt trevlig att ha att ligga och sola på, eller för ungar att ha till "herrepåtäppanlekar".
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Så ka det också vara. Hur som helst är Archibalds observation relevant även här, likaså Eileans: Utan årtullar och utan plats för en operatör blir rimligen jollen mer svårstulen. Krävs sedan (som man kan anta) en specialkonfigurerad motor, med luftpropeller och förmåga till undervattensdrift minskar riskerna ytterligare. Vad gäller stöldrisken kan man kanske därför ta den med ro ?
Till Eilean: Måhända uttryckte jag mig litet oprecist. Materialet absorberar givetvis inte mikrovågor, det hade kanske varit bättre att kalla egenskapen radaropak. Ditt förslag om att värma bullar tror jag man kan tolka i vidare mening, kanske skulle den som försöker sig på något sådant även få sina fiskar varma?
Angående att ligga med långsidan mot berget: Stora fendrar och fenderbräda är av godo. Att riskera att sabba en finfin gummibåt tycker jag man skall akta sig för. Mina knep är då att ha med bergkrokar och -kilar i tillräcklig mängd, så man kan se till att båten ligger stilla och stabilt. Särskilt användbara är då sådana kilar (för att inte tala om expanderkrokar, "friends") som bergsklättrare använder. Jag tror det var Seawolf som tipsade om att ha med en säck rälsspik, så kan man lämna sin kil till nästa gäst.
Till Eilean: Måhända uttryckte jag mig litet oprecist. Materialet absorberar givetvis inte mikrovågor, det hade kanske varit bättre att kalla egenskapen radaropak. Ditt förslag om att värma bullar tror jag man kan tolka i vidare mening, kanske skulle den som försöker sig på något sådant även få sina fiskar varma?
Angående att ligga med långsidan mot berget: Stora fendrar och fenderbräda är av godo. Att riskera att sabba en finfin gummibåt tycker jag man skall akta sig för. Mina knep är då att ha med bergkrokar och -kilar i tillräcklig mängd, så man kan se till att båten ligger stilla och stabilt. Särskilt användbara är då sådana kilar (för att inte tala om expanderkrokar, "friends") som bergsklättrare använder. Jag tror det var Seawolf som tipsade om att ha med en säck rälsspik, så kan man lämna sin kil till nästa gäst.
Anders S
Själva grejen med Hypalon är att denna gummibåt har överlevt 45 år som mammutfender mot skrovligt berg och landats oförsiktigt mot havstulpaner, klippor och grus och dessutom legat otäckt mycket otäckt för solens UV.Anders S skrev: Att riskera att sabba en finfin gummibåt tycker jag man skall akta sig för.
Risken får anses ha visat sig vara osynligt liten. Men de gängse PVC - båtarna får man knappt använda utomhus om de skall bli långlivade.
-
seniorseglare
- Platinamedlem
Ja, mycket har man sett och läst om, men som jag ser det finns det ingen som helst anledning att använda gummibåt som fender.
Jag har seglat i över 40 år, mesta tiden på Västkusten och i Norge där långsidestilläggning i naturhamnar är aktuellt.
Använd två rejäla kulfendrar, lägg dubbla spring - lätt som en plätt! Det gäller bara att ha lite "öga" för var det är lämpligt och att våga. Jag vågar påstå att jag använder mitt häckankare max 2 ggr per säsong, ligger i princip alltid "långskeepps" som jag brukar säga, om jag inte ligger på svaj.
Jag har seglat i över 40 år, mesta tiden på Västkusten och i Norge där långsidestilläggning i naturhamnar är aktuellt.
Använd två rejäla kulfendrar, lägg dubbla spring - lätt som en plätt! Det gäller bara att ha lite "öga" för var det är lämpligt och att våga. Jag vågar påstå att jag använder mitt häckankare max 2 ggr per säsong, ligger i princip alltid "långskeepps" som jag brukar säga, om jag inte ligger på svaj.
Är benägen att hålla med "seniorseglarn". Kan jag lägga till långsides, både i hamnar och naturhamnar, så gör jag det. Den förtöjning jag gjort i naturhamnar i år har till 100% varit längs berget.seniorseglare skrev:Ja, mycket har man sett och läst om, men som jag ser det finns det ingen som helst anledning att använda gummibåt som fender.
Sen är det naturligtvis en fördel om man inte är så överdrivet rädd om den blanka gelcoaten, att båten egentligen skulle stå inlåst i en tempererad hall, med övertryck, och att man dessutom kastade bort nyckeln.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
-
Glad_seglare
- Platinamedlem
Hej Fiddler
Ville bara visa en kompromiss. Om du tittar noga på bilden så ser du att jag har en ankarlina ut från aktern. På så vis minskar jag trycket mot "berget". Kan vara en variant att tänka på om tilläggningsplatsens form så medger.
Ha en skön sommar
[attachment=0]MotBerg.JPG[/attachment]
Ville bara visa en kompromiss. Om du tittar noga på bilden så ser du att jag har en ankarlina ut från aktern. På så vis minskar jag trycket mot "berget". Kan vara en variant att tänka på om tilläggningsplatsens form så medger.
Ha en skön sommar
[attachment=0]MotBerg.JPG[/attachment]
Glad Seglare
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Det är ju faktiskt inte mkt. Svårare än att lägga sig mot en brygga om man vet att djupet räcker till.
Är det litet ojämt får man användning av den hederliga fenderplankan.
Är det litet ojämt får man användning av den hederliga fenderplankan.