Farväl till pålsteken i genuaskotet
Farväl till pålsteken i genuaskotet
Nu tar jag farväl av pålstekarna i genuaskoten och ersätter dem med en softschackel som förenar mina två genuaskot försedda med varsina dubbla, sydda bändslingar. Ändå snyggare hade förstås varit ögonsplits men det får vänta. Man kan inte splitsa en flätad lina som använts i åtskilliga år och det var inte riktigt läge att köpa nytt.
Men till vilken nytta? Jo, till rullgenuans skothorn har jag fram till nu använt pålstek för att fästa skotlinorna. Man vill ju inte ha dubbla skothakar som fladdrar och slår på både båt och människa. Men pålstekarna brukar, särskilt i lätta vindar, fastna på inre förstaget och toppvanten när man kryssar eller gippar. Inget kul. Den här lösningen kommer att glida runt förstaget som på kullager. Hoppas jag.
Softschackeln är den minsta modellen, provad i denna funktion hela sommaren 2010 utan att gå sönder eller öppna sig. Den är samtidigt lätt att öppna manuellt när man vill ta loss skoten från seglet, till exempel när man vill sätta på kapellet.
Men till vilken nytta? Jo, till rullgenuans skothorn har jag fram till nu använt pålstek för att fästa skotlinorna. Man vill ju inte ha dubbla skothakar som fladdrar och slår på både båt och människa. Men pålstekarna brukar, särskilt i lätta vindar, fastna på inre förstaget och toppvanten när man kryssar eller gippar. Inget kul. Den här lösningen kommer att glida runt förstaget som på kullager. Hoppas jag.
Softschackeln är den minsta modellen, provad i denna funktion hela sommaren 2010 utan att gå sönder eller öppna sig. Den är samtidigt lätt att öppna manuellt när man vill ta loss skoten från seglet, till exempel när man vill sätta på kapellet.
Re: Farväl till pålsteken i genuaskotet
Om du är villig att betala en massa pengar för en snörstump=soft sckackel, så varsågod. Ungefär den mest idiotiska mojäng som någon fiffig uppfinnare har lurat på ett redan luttrat båtfolk. Det finns en gräns för alla dumheter.
Du ser alltså inte hur bra dom faktiskt egentligen är mao.goph skrev:Om du är villig att betala en massa pengar för en snörstump=soft sckackel, så varsågod. Ungefär den mest idiotiska mojäng som någon fiffig uppfinnare har lurat på ett redan luttrat båtfolk. Det finns en gräns för alla dumheter.
Jag har flera stycken ombord, 4 st i spinnskot, 2 lättvinds och 2 andra. Det går väldigt enkelt och snabbt att byta istället för att knyta om.
Jag har en till maxfocken så slipper man dra om skoten varje gång den ska fram eller packas undan.
Hårda schacklar i en del applikationer är helt enkelt borta.
Fast jag har iof gjort mina själv av överbliven dyneema så dom har inte kostat något extra.
Dyneema-slöjd är kul, det är mycket enkelt att jobba med och det tar inte många minuter att göra en schakel eller en ögonsplits.
-
KaptenKlant
- Diamantmedlem
Vad fint. Så kommer den 'gamla hederliga' sjömaningen åter i high-tech linornas tid.
Klart att mjukis-schacklar har tillämpningar ombord. På en översegling mindre lyckat kanske med tanke på slitage.
stående rigg i dyneema/spectra/etcetera ????? det vete 17.
Klart att mjukis-schacklar har tillämpningar ombord. På en översegling mindre lyckat kanske med tanke på slitage.
stående rigg i dyneema/spectra/etcetera ????? det vete 17.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså
Det är ju tur att utvecklingen går framåt, och att det finns nya inovationer...................goph skrev:Om du är villig att betala en massa pengar för en snörstump=soft sckackel, så varsågod. Ungefär den mest idiotiska mojäng som någon fiffig uppfinnare har lurat på ett redan luttrat båtfolk. Det finns en gräns för alla dumheter.
............. vänta ett tag. Softschacklar har ju jag på min gamla spririggade bohusjulle. Det var väl det som man hade för att lista storseglet till masten långt innan nån innovatör kom på att göra mastringar. Vi pratar nog 1800-tal. Mina "softschaklar är nog tillverkade av förste ägaren i samband med att han byggde och riggade båten, fast jag tror att de kallas "liser" (hur man nu stavar det)
Man var inte så dum förr i tiden, kanske tom smartare än många är nuförtiden. Det är nog inte helt fel att kunna sin historia innan man börjar idiotförklara folk!?
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Tycker tampen mellan skotlinorna ser tunna ut på bilden.
Om skoten har 16 mm bör man ha 12 mm tamp för att uppnå samma hållfasthet.
Beträffande problemet att skotet fastnar i vanten infinner sig ju bara om det blåser lite och förseglet inte orkar dra över seglet med vindkraft.
I stort sett en bra lösning men kraftigare tamp i skothornet än på bild.
Beträffande problemet att skotet fastnar i vanten infinner sig ju bara om det blåser lite och förseglet inte orkar dra över seglet med vindkraft.
Det kan möjligen inte vara så att hållfastheten inte bara har med diametern att göra? Utan kanske även materialet?jansan skrev:Tycker tampen mellan skotlinorna ser tunna ut på bilden.
Om skoten är vanlig polyester och 'schackeln' i dyneema så är nog schackeln väl så stark som skotlinan, dessutom är den dubbel när den belastas.
En 12 mm polyesterskotlina har en brottgräns på runt 3500 kg medan en 8 mm dyneema orkar med runt 4500 kg.
/T
Den är ju uppenbarligen provad under säsongen 2010 utan problem så det verkar ju inte vara några bekymmer.
Även höljet på skoten bidrar ju till att det ser ut att vara större skillnad än vad det egentligen är.
Även höljet på skoten bidrar ju till att det ser ut att vara större skillnad än vad det egentligen är.
Goph har i alla fall delvis rätt. Jag har också noterat den tidigare bisarra prisbilden på färdiga "soft schackles" då de marknadsförts som haj-teck-innovation. Jag har också sett möjligheten att göra dem själv, och räknar litet bakslugt på vad jag sparar genom att själv göra en ögonsplits på treslaget tågvirke (Hjertman, 95 kr), ett öga på skotlinan (150 kr) eller t o m en långsplits på dubbelflätad skotlina (195 kr). En "softie" kostar mellan 80-200 spänn att köpa, det är ju en smula dyrt.toaen skrev:Det är ju tur att utvecklingen går framåt, och att det finns nya inovationer...................goph skrev:Om du är villig att betala en massa pengar för en snörstump=soft sckackel, så varsågod. Ungefär den mest idiotiska mojäng som någon fiffig uppfinnare har lurat på ett redan luttrat båtfolk. Det finns en gräns för alla dumheter.
............. vänta ett tag. Softschacklar har ju jag på min gamla spririggade bohusjulle. Det var väl det som man hade för att lista storseglet till masten långt innan nån innovatör kom på att göra mastringar. Vi pratar nog 1800-tal. Mina "softschaklar är nog tillverkade av förste ägaren i samband med att han byggde och riggade båten, fast jag tror att de kallas "liser" (hur man nu stavar det)
Man var inte så dum förr i tiden, kanske tom smartare än många är nuförtiden. Det är nog inte helt fel att kunna sin historia innan man börjar idiotförklara folk!?
En liten tripp på nätet gav denna länk, kanske av intresse: http://l-36.com/soft_shackle_intro.php
(liser; från lashings eller litsningar? Dyneema-liser får det bli, gammalt och nytt i skön förening.)
Anders S
Det var en intressant sida du länkade till. Såna får jag tillverka nån gång jag får gott om tid. På ett par stycken på jullen (lilla bilden) har knopen gått upp, så jag fick slå en överhandsknop i all hast när jag skulle ut och segla för ett par år sen. Fast på jullen passar det ju inte med nåt modernt material. Fast jag har för mig att jag sett mordernt material som ser ut som gammalt rep för att passa på klassiska båtar.Anders S skrev:
En liten tripp på nätet gav denna länk, kanske av intresse: http://l-36.com/soft_shackle_intro.php
(liser; från lashings eller litsningar? Dyneema-liser får det bli, gammalt och nytt i skön förening.)
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Genuaskotet är 12 mm och softschackeln uppskattningsvis 6 mm. Den ska hålla för ett ton, enligt uppgift i Benns sommarkatalog. Större krafter än så lär det inte bli på genuaskotet på min Linjett 30.
Men naturligtvis måste man kolla att det inte finns några grader eller vassa kanter i öljetten i skothornet som kan skada schackeln.
För övrigt är det en trend att ersätta metall med syntet. Det finns numera hala ringar som kan ersätta små block i lazyjacks eller barberhaul (suggor) och många andra ställen. Det finns kullagrade block med repschackel fästa genom hålet i den rörliga delen, praktiskt taget helt utan metall. Och dyneema i stället för wire i riggen är redan gammalt. Vad blir nästa steg?
Men naturligtvis måste man kolla att det inte finns några grader eller vassa kanter i öljetten i skothornet som kan skada schackeln.
För övrigt är det en trend att ersätta metall med syntet. Det finns numera hala ringar som kan ersätta små block i lazyjacks eller barberhaul (suggor) och många andra ställen. Det finns kullagrade block med repschackel fästa genom hålet i den rörliga delen, praktiskt taget helt utan metall. Och dyneema i stället för wire i riggen är redan gammalt. Vad blir nästa steg?
Att man gör båtar av mjuk väv och vätska, och så (genom kemiskt trolleri) så blir det ett stabilt skrov?
När det gäller "softies", så är köpesofties löjligt dyra. Gör man själv kostar de inte många kronor. Till "rätt pris" är de suveräna, och man slipper (till exempel) att metallschacklar skaver på plast och andra mjuka delar av båten. Men det gäller att se till att alla metalldelar man fäster, eller fäster i, är polerade och släta. Till exempel är de inga höjdare att sätta i relingslistens stansade hål. I en polerad RF bygel går det bra.
Delvis på ämnet: Jag brukar rekommendera att man behåller wirefallet till rullgenuan och eventuell rullstor, just för den mekaniska hållfastheten (inte dragstyrkan och töjet, där är Dyneema helt suveränt). Wire vinner vanligen över blockskivor, men blockskivor vinner över Dyneema....
När det gäller "softies", så är köpesofties löjligt dyra. Gör man själv kostar de inte många kronor. Till "rätt pris" är de suveräna, och man slipper (till exempel) att metallschacklar skaver på plast och andra mjuka delar av båten. Men det gäller att se till att alla metalldelar man fäster, eller fäster i, är polerade och släta. Till exempel är de inga höjdare att sätta i relingslistens stansade hål. I en polerad RF bygel går det bra.
Delvis på ämnet: Jag brukar rekommendera att man behåller wirefallet till rullgenuan och eventuell rullstor, just för den mekaniska hållfastheten (inte dragstyrkan och töjet, där är Dyneema helt suveränt). Wire vinner vanligen över blockskivor, men blockskivor vinner över Dyneema....
Anders S
Är dom egentligen så löjligt dyra..?
En vanlig rf schackel i samma dimension kostar kanske inte så farligt mycket men ska man ha en som man kan öppna lätt utan verktyg så drar det snabbt iväg, och det en bra bit tom. Och då får man dessutom en tung metallklump som far omkring.
Det kan ju kännas dyrt för att det är ju "bara en tampstump" men jämför man lite med motsvarande så är det nog inte så farligt dyrt egentligen.
En vanlig rf schackel i samma dimension kostar kanske inte så farligt mycket men ska man ha en som man kan öppna lätt utan verktyg så drar det snabbt iväg, och det en bra bit tom. Och då får man dessutom en tung metallklump som far omkring.
Det kan ju kännas dyrt för att det är ju "bara en tampstump" men jämför man lite med motsvarande så är det nog inte så farligt dyrt egentligen.
Senast redigerad av 1 SWE54, redigerad totalt 0 gånger.
Ja, "löjligt dyr" gäller ju mer i förhållande till substansvärde, inte funktion.Det som kostar är ju handarbetet. Nu kan säkerligen var och en göra sina softies själv, bara man har ett minimum av tålamod och rimlig ratio mellan tummar och övriga fingrar, men det verkar också som priserna sjunkit efterhand som den här produkten blivit vanligare (som ju i så fall är rimligt på alla vis i en marknadsekonomi).
Men de första som erbjöds för ett antal år sedan tycker jag var "löjligt dyra". ODC har till exempel halverat priset på sina tretons, nu 145 kr. 50-60 kronor för de nättare kan väl vara mer rimligt, om man nu inte riktigt har intresse att lära sig (den första kan ta en stund, knopen är det svåra) och sedan göra några till. (Gör man bara en blir man väl också så mallig att man inte nänns använda den, vid risk att den blir ful...)
Men de första som erbjöds för ett antal år sedan tycker jag var "löjligt dyra". ODC har till exempel halverat priset på sina tretons, nu 145 kr. 50-60 kronor för de nättare kan väl vara mer rimligt, om man nu inte riktigt har intresse att lära sig (den första kan ta en stund, knopen är det svåra) och sedan göra några till. (Gör man bara en blir man väl också så mallig att man inte nänns använda den, vid risk att den blir ful...)
Anders S