En ren sidokommentar (dvs, inte bara TV): Det lilla strömförsörjningsaggregat som jag har till min fordonsdator har alla vederbörliga skydd inbyggda och tål därmed från ca 9 V till 16-18 V in, inklusive start av motor mm, utan att hicka till. I en fordons (mobil) -duglig TV skall det nog gå lika bra att köra på båtström (12V). Här kan man nog titta litet försiktigt på vad tillverkaren lovar. Tycker tillverkaren att husbilar och husvagnar (mobil användning) är OK bör det gå bra i en 12V-båt. En annan ledtråd är kontakten - är den mycket "spörsjal" (egen diameter, styrstift, dvs "standarkontakt" passar inte) kan det vara en vink om att burken vill ha särskilt välfiltrerad/kontrollerad ström ur sin egen burk. För vad det är värt, vår TV har hängt med flera år, och den lösa Philips-dekodern likaså. Burkar som skall gå på 12V nominellt brukar nog klara den lilla överspänningen från blybatterier, men det är ju heller inte hela världen att bygga den stabiliserade DC/DC-matningen som Seawolf länkade till. Jag tror inte jag någonsin tittat på TV samtidigt med motorstart eller winschmanövrer, men kan det inträffa (barnen ser på TV, Pappa och Mamma förtöjer/lättar ankar/startar motorn...) skall man kanske vara litet mer vaksam. Pumpar, eltoa och annat lappri skall nog gå bra, bogpropeller, startmotor och ankarspel kan nog vara värre.peterh skrev:[Borttagen del av webmaster Anders L då denna del inte uppfyllde de enkla regler som finns för detta forum]Digiloo skrev:Det där med transienter i 1000V-klassen är jag litet fundersam till. Nu har vi som sagt TV:n i en egen krets direkt mot batteribanken, men batterierna är ju ett utmärkt transientskydd. Dessutom vet jag av erfarenhet att det funkar, har kört vår lcd-tv i 2 säsonger med motor, landström, solcell, värmare, datorer, inverter, vattenpump och alla kombinationer av ovan man kan tänka sig.
<snip>
Alltså, koppla inte hushållsprylar direkt i +12V använd en DC/DC omvandlare eller DC/AC/DC kombination ( dvs en 220 inverter följt av utrustningens egen 220-adapter)
Utrustning avsedd för "mobilt bruk" så som VHF, navigatorer kan kopplas direkt, men
det är aldrig fel att komplettera med överspänningsskydd aka transientarrester nära
utrustningen.
PS: Överspänningsskydd (högspänningsfälla, ferritklump) kan man med litet försiktigt pillrande plundra från skrotade bildskärmar eller andra datorskrotprylar. Det brukar sitta en sådan på signalledningarna. Grått eller svart efter behag.