bosseh skrev:En väsentlig skillnad. Att i god tid göra en 180° sväng när man är väjningsskyldig är naturligtvis hel möjligt. Men som panikmanöver i sista stund göra en 180° gir med en långsam båt är svårare.
Frågan är då, vad är i god tid? Ska jag göra en 180-gradare, så fort jag ser en båt som jag kanske kommer att bli väjningsskyldig mot beroende på vad den kommer att göra för manöver om 2-4min, men som inte har riktning direkt mot mig. Tidigare svarade du:
Excel 319 skrev:
När jag har passerat mb:s kurs och allt är frid, börjar han att gira mot mig och jag upplever situationen som hotfull. Vad gör man då.
Det som sker är att "mb" då bryter mot regel 17. Men det firar inte dig från din väjningsplikt. Skulle det smälla får "mb" en del av skulden, vilket kanske inte är någon större tröst. Därför är det en otrevlig situation.
Vissa hävdar att motorbåten borde girat undan för jullen. Men då kan man få exakt den otrevliga situation som man bör undvika.
Jag tror att olyckan hände pga att man var osäker på varandras avsikter. Jag har svårt att tro att motorbåten med vet och vilja valde att köra på jullen. Hade man följt väjningsreglerna till punkt och pricka hade sannolikt ingen kollision inträffat.
Vid något läge måste styrbordsregeln tappa sitt värde. Om jag håller på att passeras akter om av en motorbåt med ett gäng glada gossar och strax före passagen snubblar en av passagerarna och i sitt försök att hålla balansen trycker han ned ena knappen till trimplanen. Detta medför att båten girar kraftigt och träffar min styrbordsida. Är jag fortfarande väjningsskylldig och hur skulle jag ha agerat?