Batteriladdare ombord

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
PEEN
Guldmedlem

Batteriladdare ombord

Inlägg av PEEN » ons 27 jul 2005, 17:46

Vilken batteriladdare är bäst att ha fast monterad i båten? Den skall kopplas till landströmmen.

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 27 jul 2005, 17:56

Hej

Det beror på hur stor din förbrukning är samt hur många Ah dina batterier har.
Normalt klarar de flesta sitt behov med en 6 amp laddare utan några större finesser (200:- på tappen).
Om du är storförbrukare skall du titta på laddare 25-30 amp och då med automatik för underhållsladdning.

Calle

Användarvisningsbild
Stålis
Erfaren medlem

Fast monterad

Inlägg av Stålis » tor 28 jul 2005, 15:49

Nja en billig fungerar visserligen men jag betvivlar att den får monteras fast i en båt. Det brukar stå att batteriladdaren ska användas på ett torrt och välventilerat utrymme och det låter inte som en båt. El ska man vara försiktig med.
Men en budgetvariant om du inte vill köpa en laddare som är avsedd för att montera i båt är att du bara sätter ett uttag vid batteriet och sedan tar med dig laddaren när du behöver den. Men en riktig laddare för marint bruk är ju helt klart säkrast och bekvämast. Men glömm inte ordentlig ventilation knallgas är inte att leka med. [/i]

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 28 jul 2005, 17:11

Hej

Plastimo är annars först ut med en bränslecell för att tillverka ström till båt.

Ett annat alternativ är solceller, tyvärr inte så kul om du firar jul i båten :lol:

Calle

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » tor 28 jul 2005, 17:51

Calle C skrev:Hej

Plastimo är annars först ut med en bränslecell för att tillverka ström till båt.

Ett annat alternativ är solceller, tyvärr inte så kul om du firar jul i båten :lol:

Calle
Det är väl den som kostar mycket, närmare bestämt 49 900:-? :o
Bär av, bär av, BÄR AV

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 28 jul 2005, 21:13

Hej August

säger som Palme \"det hade jag ingen aning om\" :lol:

Har bara läst om den, verkningsgraden var så dålig så jag trodde nog att den bara skulle kosta någon tusing.

Men vänta några år!!!!

Calle

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 30 jul 2005, 12:37

Använd en laddare från c-tek, Dom tål att laddas under regn,fukt. Kan inte överladda batteriet så funkar perfekt som underhållare för batterierna under vinter halvåret.
Besök http://www.ctek.se/

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 30 jul 2005, 12:38

ett tillägg, det finns hål i kanterna för fast montage.

PEEN
Guldmedlem

Inlägg av PEEN » mån 01 aug 2005, 16:11

Hej

Calle - dina förslag har en viss spridning... :)

Det blev en CTEK XS 7000. Bra kapsling, bra teknik och bra pris (i sammanhanget).

Tack för alla råd!

Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem

Inlägg av chrise » mån 01 aug 2005, 22:07

Hej!

Hur funkar Cteken i praktiken? Ska också försöka köpa en laddare, lutar åt en Ctek 25000, men det är en hiskelig mängd med pengar.

/ Chris

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 03 aug 2005, 18:44

jag kör med en c-tek zafir90, funkat utomordentligt för mig, känns säkert oxå..

Skriv svar