Kjelle skrev:
Ett klassiskt exempel från bilvärlden är GM:s Corvair som hade en stel rattaxel som slutatde strax bakom den främre kofångaren
Intressant jämförelse *)
Nu vill jag inte påstå att B. varken har systematiskt dåliga kölar eller att B.-fabriken i så fall känner till att så är fallet. Vi har ju inte fått se någon jämförande statistik, och försäkringsbolagen vet nog hur det ligger till i segmentet i stort. Skulle något bolag börja ha särskilda villkor för Bavaria-båtar skulle det bli känt.
Det är nog inte båten som är den stora faktorn för skadeutfallet, heller. Däremot har vi som konsumenter rätt att ställa krav på att båtarna inte går sönder på ett sätt som gör dem omedelbart farliga. Det här problemet är inte begränsat till B. heller - det gäller tillbehör, säkerhetsutrustning och vitala reparations/servicedelar för alla båtar, och samma krav skall ställas på alla båtar.
*) Jag övervägde själv att dra upp den jämförelsen. Men jag såg "Corvair" som hetare potatis än du: Ralph Nader skrev boken "Unsafe at any speed" som tog upp inte bara fakta om bilen (den var en VW-inspirerad amerikanare, med bakmonterad motor, bensintanken fram, lömska vägegenskaper, goda fartprestanda, tog lätt fyr i kollisioner och i största allmänhet var den en lömsk bil). Det som verkligen tog skruv var när frågan om de farliga egenskaperna kom på bordet, och det visade sig att GM mörkat en del av frågorna, samt att deras jurister/ekonomer beräknat att det skulle bli billigare att bli stämd några gånger och göra upp än att lägga ner tillverkningen/dra tillbaka bilarna.