båtaffär

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
magnus

båtaffär

Inlägg av magnus » mån 29 mar 2004, 21:22

Hur genomför man en säker båtaffär .eg hur vet man vem som äger båten egentligen

bompaholm
Silvermedlem

Inlägg av bompaholm » mån 29 mar 2004, 21:27

Bra fråga och dumt svar!
Det går inte..
Kan kännas lite sjukt men så är det egentligen!
Finns inget register eller \"lagfart\"

Anders L

Säker båtaffär

Inlägg av Anders L » mån 29 mar 2004, 21:58

I senaste numret av Praktiskt Båtägande (kom ut idag) är det 20 sidor om konsten att köpa båt. Där behandlas bland annat knep för att minska risken att köpa båt av fel ägare. Några enkla knep är:
Be att få se säljarens köpekontrakt och säkerställ att säljaren verkligen är den person han/hon utger sig för att vara.

kalle

Inlägg av kalle » tis 30 mar 2004, 09:32

Man kan kolla med försäkringsbolagen om båten finns rapporterad som stulen. Vet att det finns en sammanställning av stulna båtar men kommer inte ihåg adressen. Ska man köpa en motorbåt/utombordare så måste man verkligen kolla upp så att den inte är stulen. Mototbåtar att attraktiva stöldobjekt vilken man kan se på premierna hos försäkringsbolagen som brukar vara ca 5 ggr högre jämfört med en segelbåt av samma värde.
Generelt sett så stjäls det nästan enbart motorbåtar och knappt några segelbåtar.

csvenss
Rookie

Inlägg av csvenss » tis 30 mar 2004, 14:47

Har precis gjort en affär (vi har köpt oss en ny segelbåt)kollade med försäkringsbolagen med avseende på stulna båtar men risken är tydligen ganska liten vad det gäller segel båtar.Men jag tycker nog att man känner det på personen man köper båten av om allt står rätt till eller inte.
Kanske är jag lite blåögd men i just min affär så var allt ok.
Trio 92

Jens K

vem äger båten?

Inlägg av Jens K » tis 30 mar 2004, 19:41

När jag köpte min senaste båt så var jag med om när den sjösattes i sin gamla båtklubb. Säljaren var där och var känd av en massa medlemmar och fuktionärer i klubben. Det kändes ganska tryggt. Det är väl ändå rätt osannolikt att en hel båtklubb håller på med att sälja stulna båtar.
Dessutom finns det bara två ex av min båt i Sverige (såvitt jag vet), så den är lätthittad. Det kanske är svårare om man köper en Maxi förstås.

Stefan
Rookie

Inlägg av Stefan » ons 14 apr 2004, 18:40

kalle skrev:Generelt sett så stjäls det nästan enbart motorbåtar och knappt några segelbåtar.
Det skulle väl vara en syn. Nån som försöker komma undan både blickar och polisbåt...... seglande.... :P
Bild

Skriv svar