båtaffär
-
Anders L
Säker båtaffär
I senaste numret av Praktiskt Båtägande (kom ut idag) är det 20 sidor om konsten att köpa båt. Där behandlas bland annat knep för att minska risken att köpa båt av fel ägare. Några enkla knep är:
Be att få se säljarens köpekontrakt och säkerställ att säljaren verkligen är den person han/hon utger sig för att vara.
Be att få se säljarens köpekontrakt och säkerställ att säljaren verkligen är den person han/hon utger sig för att vara.
-
kalle
Man kan kolla med försäkringsbolagen om båten finns rapporterad som stulen. Vet att det finns en sammanställning av stulna båtar men kommer inte ihåg adressen. Ska man köpa en motorbåt/utombordare så måste man verkligen kolla upp så att den inte är stulen. Mototbåtar att attraktiva stöldobjekt vilken man kan se på premierna hos försäkringsbolagen som brukar vara ca 5 ggr högre jämfört med en segelbåt av samma värde.
Generelt sett så stjäls det nästan enbart motorbåtar och knappt några segelbåtar.
Generelt sett så stjäls det nästan enbart motorbåtar och knappt några segelbåtar.
Har precis gjort en affär (vi har köpt oss en ny segelbåt)kollade med försäkringsbolagen med avseende på stulna båtar men risken är tydligen ganska liten vad det gäller segel båtar.Men jag tycker nog att man känner det på personen man köper båten av om allt står rätt till eller inte.
Kanske är jag lite blåögd men i just min affär så var allt ok.
Kanske är jag lite blåögd men i just min affär så var allt ok.
Trio 92
-
Jens K
vem äger båten?
När jag köpte min senaste båt så var jag med om när den sjösattes i sin gamla båtklubb. Säljaren var där och var känd av en massa medlemmar och fuktionärer i klubben. Det kändes ganska tryggt. Det är väl ändå rätt osannolikt att en hel båtklubb håller på med att sälja stulna båtar.
Dessutom finns det bara två ex av min båt i Sverige (såvitt jag vet), så den är lätthittad. Det kanske är svårare om man köper en Maxi förstås.
Dessutom finns det bara två ex av min båt i Sverige (såvitt jag vet), så den är lätthittad. Det kanske är svårare om man köper en Maxi förstås.