Elmontering av autopilot?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
fagusinsula
Trogen medlem

Elmontering av autopilot?

Inlägg av fagusinsula » fre 21 mar 2014, 21:40

Köpt en Raymarine (Autohelm) ST2000, rorkultspilot, tror den räcker bra till min långkölade Amigo 40 på 5.5 ton.
En gång i tiden hade jag en Autohelm 1000 till en Express och sedermera samma Autohelm till en Scampi,
som dels skulle vara för tung och dessutom kort köl.
Dock fungerade det ypperligt.
Detta var ju inte min fråga utan bara ett påstående :D

Min fråga är om man skall ansluta autopiloten direkt till ett av de två batterierna?
Den konsumerar ju en del el trots allt och som lekman tycker jag det borde vara rätt om den fick 'förtur' på el!

Doc

paliswe
Diamantmedlem

Re: Elmontering av autopilot?

Inlägg av paliswe » lör 22 mar 2014, 08:02

Jag tycker inte att det finns någon anledning varför den ska hanteras annorlunda än vilken förbrukare som helst. Det hade varit skillnad om du haft ett ankarspel eller bogpropeller, där sätter man separata säkringar och ansluter (ibland) till särskilda batterier då det är mycket stora strömmar ((<100A). Autopiloten ska avsäkras som vanligt på en separat säkring och sedan är det bara att segla iväg.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » lör 22 mar 2014, 08:50

fagusinsula skrev:Köpt en Raymarine (Autohelm) ST2000, rorkultspilot, tror den räcker bra till min långkölade Amigo 40 på 5.5 ton.
En gång i tiden hade jag en Autohelm 1000 till en Express och sedermera samma Autohelm till en Scampi,
som dels skulle vara för tung och dessutom kort köl.
Dock fungerade det ypperligt.
Detta var ju inte min fråga utan bara ett påstående :D

Min fråga är om man skall ansluta autopiloten direkt till ett av de två batterierna?
Den konsumerar ju en del el trots allt och som lekman tycker jag det borde vara rätt om den fick 'förtur' på el!

Doc
Nej.
Den säkras av som vilken annan förbrukare som helst ( vill minnas att 10A skall räcka). Vidare vill du ha den efter
huvudbrytaren så att uttaget inte är spänningssatt när du stängt av strömmen ( uttaget är inte vattentätt och kommer att
oxidera om det är permanent tillslaget)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 22 mar 2014, 09:16

Det viktiga är förstås att den rekommenderade säkringen finns med. Om man sedan har ett vettigt elsystem skall det finnas utrymme i systemet att koppla in ytterligare utrustning. en gissning är att en AH2000 drar 5 A eller så då motorn snurrar. Även om man gör en "tillfällig" installation, dra matarkabeln till elpanelen där det finns jord och plus från batteriet den vanliga vägen. Tips: Elsystem ser alltid ut som ormdagis för den oinvigde. Däremot är det inte alltid så, utan "bra" elsystem är logiska konsekventa, uppmärkta och dragna med goda komponenter. De ser ändå ut som ormbon, tills man börjar läsa märkningar och följa strömbrytare, säkringspaneler och plintar. Så följ den logik som redan finns (om den finns).

Det du behöver förvissa dig om (din tanke är inte fel, men lösningen är inte "direkt till batteri") är att ledningen från batteriet till elpanelen är grov, att den är avsäkrad korrekt (stor säkring) och att alla ledningar ut från elpanelen är grova nog och avsäkrade, antingen för kabeldiametern eller för den apparat som sitter i änden. Ibland specar tillverkaren en grov kabel för att inte få spänningsfall, medan det kan finnas skyddskretsar i enheten som är räknade för betydligt mindre strömmar än de som kabeln klarar. Då kan man finna att en enhet skall ha en 2A-säkring (elektronik) men matas vanligen av 2.5 kvmm som i sig tål mycket större belastning. Sådana enheter har ofta en egen sk hängsäkring. De kan man i så fall överväga att sätta nära enheten.

När jag dragit nya ledningar (visst är det konstigt att man varje år hittar grejor man inte visste man behövt för länge sedan men aldrig haft?) eller gjort sk REMO använder jag gärna en kopplingsdosa i bortre ändan eller där jag gör en ny inkoppling. Då får jag en punkt där jag kan gå vidare med ledningen "vid behov" OCH en bra kopplingspunkt för utrustningen (som troligen måste skarvas hur som helst). I båten använder jag den fuktskyddade modellen. Med antikorrosionsgoja (kopparpasta) på plinten händer inget. Den noggranne använder "pinnkontakter" på kabeln för att slippa att kopparkabeln "kryper" med tiden. Tvinnar man ändarna och de är långa nog går det också bra.

Tips: http://www.kjell.com/sortiment/el/elins ... cka-p37718
Tips 2: http://www.kjell.com/sortiment/el/elins ... int-p37612
Tips 3: http://www.kjell.com/sortiment/el/bilti ... bla-p67242

Notera att det går att hitta alltihopa till (ibland betydligt) bättre priser om man letar en smula. Kjell får bara bidra med illustrationerna.
Anders S

fagusinsula
Trogen medlem

Inlägg av fagusinsula » sön 23 mar 2014, 01:00

Jag bugar och tackar för de ovanstående snabba och rappa svaren!

Mer än klara och tydliga!
Dessutom så samstämmiga att man kan tro ni suttit tillsammans och författat!

Än en gång tack, det gäller ju att utföra saker och ting NU, denna extremt tidiga vår,
men visst är det underbart att höra koltrasten sjunga!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 23 mar 2014, 07:33

Att många svarar ungefär lika, beror nog inte på att det är samma person som skriver under olika "nick" :wink: utan på kunskap och erfarenhet.

Själv hade jag svarat ungefär lika. Är inne på min 5;e autopilot i lika många båtar och har hjälpt ett par kompisar att montera deras.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar