Matarpump har gått torrt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Moogmannen
Guldmedlem

Matarpump har gått torrt

Inlägg av Moogmannen » mån 12 maj 2014, 18:45

Hej!
Har klantat mig lite...

Jag bytte både grov och finfilter på min YSB12 idag. Har inte gjort det själv förut. När filtren var monterade och jag skulle lufta och få fram diesel så tog det en evighet (många minuter) utan att jag fick fram bränslet. Till slut gav jag upp och hittade orsaken till att det inte kom någon diesel, jag hade glömt en packning på grovfiltret. Efter att ha åtgärdat detta så blev allt frid och fröjd och motorn tickar på.

Men, nu är jag ju rädd att jag kraftigt försämrat livslängden på min (sprillans nya) matarpump...Är det allvarligt att köra torrt, skall jag ha ångest?

//
KM

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Matarpump har gått torrt

Inlägg av Anders S » mån 12 maj 2014, 19:45

Moogmannen skrev:Hej!
Har klantat mig lite...

Jag bytte både grov och finfilter på min YSB12 idag. Har inte gjort det själv förut. När filtren var monterade och jag skulle lufta och få fram diesel så tog det en evighet (många minuter) utan att jag fick fram bränslet. Till slut gav jag upp och hittade orsaken till att det inte kom någon diesel, jag hade glömt en packning på grovfiltret. Efter att ha åtgärdat detta så blev allt frid och fröjd och motorn tickar på.

Men, nu är jag ju rädd att jag kraftigt försämrat livslängden på min (sprillans nya) matarpump...Är det allvarligt att köra torrt, skall jag ha ångest?

//
KM
Nej, det bör du inte ha. Gummimembranet i matarpumpen fungerar som en mycket liten länspump (diafragma-), den pumpar luft lika glatt som diesel. Precis som länspumpen kanske backventilerna fungerar "sådär" med luft. Men om den direkt sög upp diesel ur tanken och skickade vidare är den helt frisk.
Anders S

Moogmannen
Guldmedlem

Re: Matarpump har gått torrt

Inlägg av Moogmannen » mån 12 maj 2014, 21:13

Tack!

Skriv svar