Hej!
Vi är en grupp studenter från Designhögskolan i Umeå som bedriver ett projekt att skapa en marin GPS. Vi är just nu i den del av processen att göra användarstudier för att förstå vad som är viktigast i användares ögon. Vi skulle uppskatta om ni tog er tid att besvara denna korta enkät för att påverka hur produktens resultat blir.
Länk till formulär:
https://docs.google.com/forms/d/1PL1zg1 ... A/viewform
Tack!
Mvh Joakim, Gustav och Sandra
Användarstudie marin GPS
Re: Användarstudie marin GPS
Ni har glömt de allra flesta frågorna som också är viktiga på en gps, kommunikation mot andra system, vilka sjökort som kan användas och hur noggranna de är, hur noggrann gps:en har i positioneringen, vilken snabbhet gps:en har att uppdatera sig, osv osv.
Det går inte att utveckla nya system genom att man ska sätta tre kryss i bra resp dåligt där alterantiven är förutbestämda. Jag vill t ex sätta sju kryss i viktiga funktioner och noll kryss i saknas-alternativen.
Det går inte att utveckla nya system genom att man ska sätta tre kryss i bra resp dåligt där alterantiven är förutbestämda. Jag vill t ex sätta sju kryss i viktiga funktioner och noll kryss i saknas-alternativen.
Tror liksom föregående post får ändra i er enkät. Jag kan inte besvara enkäten eftersom jag inte saknar något. Dessutom måste det klart framgå om ni avser en GPS eller en plotter med inbyggd GPS-funktion. Enkäter är svårare än vad man tror. Som man frågar får man svar, och har man hamnat i det läget så kan man kanske inte utnyttja enkäten som tänkt.
Som nu, i ert fall, kommer ni bara att få svar från de som är onöjda med dagens System. Men vilken typ av system de är onöjda med vet ni inte. Antalet onöjda kan dessutom vara betydligt mindre än de nöjda, varför ni kan hamna i ett läge där ni tar fram en produkt som tillfredsställer ett litet antal personer och den marknaden kanske är för liten för er.
/j
Som nu, i ert fall, kommer ni bara att få svar från de som är onöjda med dagens System. Men vilken typ av system de är onöjda med vet ni inte. Antalet onöjda kan dessutom vara betydligt mindre än de nöjda, varför ni kan hamna i ett läge där ni tar fram en produkt som tillfredsställer ett litet antal personer och den marknaden kanske är för liten för er.
/j
Om redan har påpekats, enkäten har stora brister. I er handledares(?) frånvaro har ni fått kloka kommentarer från minst en (i den saken) garanterat kompetent forumdeltagare. Här tvekar jag inte att påpeka "Gör om, gör rätt". En av de viktigaste delarna är positioneringen av er produkt och er publik, och att diskutera det generiska begreppet "GPS" utan att kvalificera vilken produkt man avser att utveckla och vill ha input om blir meningslöst. Som ni ser utgår Paliswe från att ni talar kompletta GIS-system, medan andra kan uppfatta att frågan gäller handhållna enheter. Sedan tycks ni enbart diskutera användarfunktionalitet, vilket är en rätt tveksam approach till gränssnitt, handhavande, "osynliga funktioner" och rena hygienfaktorer som robusthet, vattentäthet, hanterbarhet i mörker och annat. Ni är, påstår jag, helt enkelt inte tillräckligt pålästa på ert ämnesområde. Studera fenomenet GPS, GIS-system och navigationshjälpmedel innan ni skapar ett nytt frågebatteri.
Ni är välkomna med en bättre enkät! Då kan ni också få mycket bra (och många) svar från forumet
Ni är välkomna med en bättre enkät! Då kan ni också få mycket bra (och många) svar från forumet
Anders S