Montering av brytblock, bejöver lite input

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem

Montering av brytblock, bejöver lite input

Inlägg av Spider » ons 26 mar 2014, 17:19

På min båt är däcket väldigt konvext före luckgsraget där alla linor ska in för att nå sittbrunnen. Tidigare ägare löste detta genom en hemsk lösning av plywood som brytblocken monterades på vilket jag inte vill ha. En variant som kanske skulle fungera är att montera rfr byglar i deck och montera varje block i en tamp från nämnda bygel. Detta skulle då göra det möjligt för varje brytblock arr röra sig lite vilket vore bra i,mitt fall. Om man tänker sig en vanlig röstjärnsbygel, hur många block vågar man hänga på? Fyra stycken i var din tamp skulle vara perfekt, men kommer de två bultarna hålla? Hoppas någon förstår, inte helt enkelt att förklara.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Montering av brytblock, bejöver lite input

Inlägg av Anders S » ons 26 mar 2014, 19:52

Spider skrev:På min båt är däcket väldigt konvext före luckgsraget där alla linor ska in för att nå sittbrunnen. Tidigare ägare löste detta genom en hemsk lösning av plywood som brytblocken monterades på vilket jag inte vill ha. En variant som kanske skulle fungera är att montera rfr byglar i deck och montera varje block i en tamp från nämnda bygel. Detta skulle då göra det möjligt för varje brytblock arr röra sig lite vilket vore bra i,mitt fall. Om man tänker sig en vanlig röstjärnsbygel, hur många block vågar man hänga på? Fyra stycken i var din tamp skulle vara perfekt, men kommer de två bultarna hålla? Hoppas någon förstår, inte helt enkelt att förklara.
Jag har mina brytblock rörligt monterade vid mastfoten, så "rörligt" och "block" an jag videmara som "bra". Till en av trimlinorna (uthalet till rullstoren) ville jag ha draget så rakt/rätt som möjligt, och då använde jag en softschackle i kickbeslaget (har en hög ruff). Jag tror därför att det kan vara alldeles lysande att ha "byglar med en tamp" i stället för fasta brytblock på en hylla. Men du kan ju också använda 4mm vanliga byglar, då kan blocken få varsin. Ser det inte för illa ut bör du kunna ha flera och det blir inte dyrare. Genomgående skruv med mutter (låsmutter, förstås) och en RF plattjärnsbit som bricka, så skall det nog hålla. Softisar att fästa med kan man göra själv av dyneematamp, det är inte svårt (de är löjligt dyra att köpa). Poängen är att man kan flytta och justera enkelt, softisar kan göras långa (men inte hur korta) som helst. Du gör tio på två timmar, men kan troligen göra nio på en timme, den andra... :mrgreen:
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 26 mar 2014, 20:33

Tack för svaret Anders. Vilka byglar tänker du på? Ett tag funderade jag på öglebult, undra om även det skulle funka?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 26 mar 2014, 20:48

Du skrev röstjärnsbyglar, mycket starka. Enda nackdelen är att blocken hamnar i klump. Jag tror det skulle fungera med enklare byglar, typ http://www.hjertmans.se/article/bygel-5mm-fp2 och då kan man montera blocken litet från varandra i varsin bygel, med mindre trassel. Då kan man kanske också rationalisera bort tampen, till priset av litet bökigare montering och avmontering. Men det beror på typen av block. Ett block med svirvlande bygel sätter sig i rätt läge av sig själv. Dessutom kan man använda en fjäder för att hålla blocket upprätt.
Anders S

Skriv svar