Dra om fallen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Dra om fallen

Inlägg av Fredrik » tis 08 okt 2013, 07:26

Hej forumet!

På vår båt har vi för närvarande två st fall som kommer ut ovanför förstagsinfästningen. Det ena fallet är draget ut ur masten och ned till ett block som sitter på en bygel utanför förstaget och används som spinnakerfall. Det andra fallet kommer ut en bit ovanför det första, men jag kan inte riktigt se att jag har någon användning av detta. Istället för att ha ett extra spinnfall (som dessutom inte går via brytblock) vill jag använda det andra fallet som ett extra fockfall, men jag kan inte se hur jag skall göra detta.

Kanske kan man byta ut trissan till genuafallet och sätta in en partrissa där istället, så att jag får ut bägge fallen på samma ställe? När jag ändå har två st likrännor i förstagsprofilen skulle det ju vara kul att kunna använda dem också.

Har jag tänkt rätt här, eller finns det något smart sätt att dra ned spinnakerfallet så att det går att använda som genuafall? Är det någon som har tips på en bra riggare i Göteborg som skulle kunna hjälpa mig med jobbet att byta falltrissor o.d.?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Dra om fallen

Inlägg av Anders S » tis 08 okt 2013, 07:38

Om detta blir ett "alternativt" fockfall kan du förmodligen sätta en Furlex-bygel på masten, bredvid eller under falluttaget. Det är en sådan man använder när man bryter av fallvinkeln så att rullbeslaget fungerar utan att sno sig. Typ: http://www.benns.se/halyulead-o20x57sin ... c-108.aspx
Anders S

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 08 okt 2013, 10:40

Anders förslag med en "fallstyrare" är både enkelt och lär funka bra.
Jag har ungefär samma setup på min mast - två spinnfall och ett fock/genuafall.
Har dock valt att inte sätta på en "fallstyrare" utan det ena spinnfallet får dubblera som spinnfall och genuafall vid kappsegling.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 08 okt 2013, 12:19

Kanon! Jag tackar för tipset. Jag monterar nog helt enkelt en "fallstyrare" precis ovanför trissan för det ordinarie genuafallet.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar