Vilken kompass

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
johzac01
Silvermedlem

Vilken kompass

Inlägg av johzac01 » tis 17 sep 2013, 21:01

Jobbar och sliter (med ett leende) med helrenovering av min Smiling. Monterade idag ny nedgångslucka (orginalet är ju kanske inte den listigaste konstruktionen).
Hade tänkt hinna med ett par smågrejer till i sittbrunnen innan det är dags att täcka henne och fokusera på inredningen.

Behöver därför lite råd om lämplig kompass. Var ska jag montera den (på storskotsskenan eller i skottet?) och vilken kompass skall jag välja? Silva för att "alla har det"? Plastimo för att man kan läsa den från navplatsen om jag monterar i skottet? Ritchie för att de uppenbarligen är stora i USA? Någon annan prisvärd modell/märke?
Nu med en B 31 (Boström 31) i Vänern.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Vilken kompass

Inlägg av Anders S » ons 18 sep 2013, 06:37

johzac01 skrev:Jobbar och sliter (med ett leende) med helrenovering av min Smiling. Monterade idag ny nedgångslucka (orginalet är ju kanske inte den listigaste konstruktionen).
Hade tänkt hinna med ett par smågrejer till i sittbrunnen innan det är dags att täcka henne och fokusera på inredningen.

Behöver därför lite råd om lämplig kompass. Var ska jag montera den (på storskotsskenan eller i skottet?) och vilken kompass skall jag välja? Silva för att "alla har det"? Plastimo för att man kan läsa den från navplatsen om jag monterar i skottet? Ritchie för att de uppenbarligen är stora i USA? Någon annan prisvärd modell/märke?
Någon sorts magnetkompass måste du ha (tycker jag) men hur tänker du utöver det ? Önskar du dig en plotter kanske det är den som skall ha "bästa platsen" nära dig, rent funktionellt. Sedan väljer du ju inte bara på märke, utan på typ. Jag träffade i min ungdom på en Silvamodell (33) som ser ut så här: http://s3.pji.nu/product/standard/140/226104.jpg Jag värderar "marschpilen" som finns i denna mycket högt. Om man seglar en livlig båt får man en stark visuell återkoppling till "rätt kurs" och eftersom kompassen är lätt hänger den snabbt med på förändringar. Man ser den inte så ofta. Det vanligaste valet brukar annars vara kupolkompasser, ofta en på varje sida av ruffnedgången. Men då får man problemet att deviera och kompensera dem tillsammans, de skall ju helst "visa lika".

På min nuvarande har jag en stor Plastimo vid ratten, en handpejlkompass, fram till för ett tag sedan en kompass i kikaren (frid över dess minne) och en simpel historia vid kojen. Dessutom en elektronisk kompass till autopiloten, som är autodevierad (snurra två varv och lita på programvaran-typ) Bara den stora (huvudkompassen) är korrekt hand-devierad, det är inte så meningsfullt med de andra. Alltså, mycket att tänka på. Ingen kompass ombord är krängningsdevierad, men jag har också blyköl. Annars bör detta vägas in (haha!)

Tanke: Om man väljer en modell med eget stativ (silva har flera modeller, det har de andra också) kan man ha flera fästen. Det kan vara en lösning på frågan om "var" - eftersom man kan prova sig fram enklare om man inte gör knytnävsstora hål i båten om det blir fel.
Anders S

johzac01
Silvermedlem

Re: Vilken kompass

Inlägg av johzac01 » ons 18 sep 2013, 17:25

Absolut blir det en magnetkompass. Flera faktiskt. Har redan en Silva 70 "syftkompass" som backup och för handburet nyttjande. Har även en fluxgate som skall kopplas till det elektroniska men det är en helt annan historia.

Jag behöver få plats med en kompass (räcker 70mm eller behöver man komma upp på 100mm ros?) och en plotter (Raymarine A50D). Till saken hör att Smiling har "allt" neddraget från riggen och monterat, centrerat, över nedgångsluckan. Inte helt i min smak men så är det och att börja ändra det innan det är ordentligt testat tycker jag vore dumt. Det ger mig ju dock lite begränsningar avseende placering av instrument.
Tanken, just nu, är att montera plottern i skottet - styrbord om nedgångsluckan (plastar upp en liten konsol med "keps". Det gör ju dock att jag inte vet var jag ska göra av kompassen (och 1-2 displayer, standard - ca 10x10cm). Hade gärna byggt ut en liten konsol på storskotsskenan så jag kan ha kompass och en del annat där (på en plastad kåpa undan skenan) men jag är lite osäker på om det funkar bra med skotet och risken att kliva på prylar.
Har faktiskt en väldigt liknande kompass som du länkade till, Anders. Den har dock fått "mjäll" i vätskan och det verkar svårt att få rent. Kanske inte? Den satt på aktersidan av skotbalken. Tydligen ok enligt förra ägaren.
Nu med en B 31 (Boström 31) i Vänern.

Skriv svar