Gammal båtugn/spis
Gammal båtugn/spis
Har en Albin delta från 84 med en spis/ugn som funkar oklanderligt. Men hur tänder man ugnen? Har aldrig använt förut och trodde det skulle vara lätt som en plätt, men hittar ingenstans att sätta till tändstickan. Någon som vet, för uppenbarligen missar jag något självklart.
Re: Gammal båtugn/spis
Det kan nog vara litet olika, men jag skulle försöka lyfta på ugnens golv (där finns nog en lös plåt) och därunder finns sannolikt en brännare. Plåten har också förmodligen ett hål att tända i. Om det är så är det nog självförklarande därefter, men kolla hur det ser ut. Det finns ett skäl till att det går att ta isär...Puff skrev:Har en Albin delta från 84 med en spis/ugn som funkar oklanderligt. Men hur tänder man ugnen? Har aldrig använt förut och trodde det skulle vara lätt som en plätt, men hittar ingenstans att sätta till tändstickan. Någon som vet, för uppenbarligen missar jag något självklart.
Sedan (avd "självklara tips") finns det en anledning till att det säljs långa gnist/gaständare på pinne. En sådan kan bli dina fingrars räddning.
Anders S