Hej!
Jag håller på att byta ut kablaget till motorn. Jag har dragit nya 2,5mm2 förtent på grund av att allt för många glapp i ärgade kablar.
Efter att ha bytt kablarna från generatorn (Hitachi generator för bil) så lyser nu inte laddlampan. Laddningen kommer däremot igång direkt enligt voltmetern.
Jag funderar på om jag kopplat rätt, det är två kablar, förutom batterikabeln, från generatorn, kablarna går till varsin sida om laddlampan och jag misstänker att jag kanske har förväxlat de två.
Kan jag ha skadat regulatorn i så fall? Om jag testar att skifta dom, är det några risker? Vad händer om jag kör som det är nu, kan jag överladda batterierna?
Laddlampa lyser inte, laddar ändå
Re: Laddlampa lyser inte, laddar ändå
Jag skulle tro att din generator om den inte har ett externt relä, vilket verkar osannolikt av dina uppgifter) är machine-sensing, dvs den mäter laddbehovet via spänningen på utkabeln. Ett lågt värde låter det elektroniska reläet excitera lindningarna, batteriets motEMK (enkelt uttryckt, batterispänningens värde) avgör då strömstyrkan.Gaidin skrev:Hej!
Jag håller på att byta ut kablaget till motorn. Jag har dragit nya 2,5mm2 förtent på grund av att allt för många glapp i ärgade kablar.
Efter att ha bytt kablarna från generatorn (Hitachi generator för bil) så lyser nu inte laddlampan. Laddningen kommer däremot igång direkt enligt voltmetern.
Jag funderar på om jag kopplat rätt, det är två kablar, förutom batterikabeln, från generatorn, kablarna går till varsin sida om laddlampan och jag misstänker att jag kanske har förväxlat de två.
Kan jag ha skadat regulatorn i så fall? Om jag testar att skifta dom, är det några risker? Vad händer om jag kör som det är nu, kan jag överladda batterierna?
Laddningslampan har två funktioner, dels att tändas för att visa att det ligger spänning på fältlindningen, dels fungera som en strömbegränsare (det går inte mer ström genom kretsen än vad lampan använder). När generatorn laddar slocknar lampan, eftersom det ligger 12V på båda sidor i det läget. Det som inträffar om du inte ger laddningsreläet startström via lampan är att du har en potentiellt farlig, osäkrad 12V-ledning mellan generator och batteri OCH att du inte får den visuella kontrollen att reläet får ström och att generatorn laddar (lampan lyser, spänning på lampan och via reläet till jord=12 V till reläet, respektive generatorn laddar, i alla fall mer än vad lampan behöver = lampan slocknar).
Du har med stor sannolikhet (man skall aldrig säga aldrig) inte förstört något. Det enda problematiska är att du nu har en oskyddad 12V kabel till generatorn, som, med otur, kan skadas vid en kortslutning. En säkring (eller, enklare, lampan!) löser detta.
Överkurs: Man kan (jag hade det så i många år) koppla generatorn så den försörjer sig själv om man har reläets matning koppat till utgången på generatorn. Då får man effekten att om man stänger av "tändningen" (motorkretsen) med nyckeln, så slår man inte av laddningen, inte förrän motorn fysiskt stannar och generatorn slutar snurra. Det trodde jag var viktigt för att inte skada generatorns relä (att slå av eller på laddningen då generatorn snurrar "tomt" skall inte vara bra) men så kopplar ingen fabrikant kretsen idag. En diesel som stannar automagiskt då man slår av tändningen (via stoppmagneten) behöver inte dt här, men jag, som upptäct mer än en gång att jag nuddat nyckeln med foten trodde det var en Bra Grej. Det tror jag inte längre.
Anders S
Då förstår jag funktionen för lampan.
Det låter troligt att jag bara förväxlat de två kablarna från generatorn, då borde det dyka upp 12v direkt in, får se hur det ser u t i kväll när jag tar mig ut, tack för de lugnande orden och den utförliga förklaringen!
Det låter troligt att jag bara förväxlat de två kablarna från generatorn, då borde det dyka upp 12v direkt in, får se hur det ser u t i kväll när jag tar mig ut, tack för de lugnande orden och den utförliga förklaringen!
En lite enklare beskrivning av generatorn.
Kontrollampan skall bara ge magnetiseringsström i start ögonblicket, därefter fyller den ingen funktion för laddningen.
Förutom att när den har slocknat "talar om" att nu laddas det.
Det går bra att stänga av "tändningen" generatorn laddar ändå, oftas tänds lampan efersom den vill späningsätta instrumenten "bakvägen.
Inget går sönder.
Bild normalinkoppling av generatorer.
Kontrollampan skall bara ge magnetiseringsström i start ögonblicket, därefter fyller den ingen funktion för laddningen.
Förutom att när den har slocknat "talar om" att nu laddas det.
Det går bra att stänga av "tändningen" generatorn laddar ändå, oftas tänds lampan efersom den vill späningsätta instrumenten "bakvägen.
Inget går sönder.
Bild normalinkoppling av generatorer.
Det visade sig vara så enkelt att sockeln till lampan är trasig, eller snarare glappig. Funderar på om laddningen ens skulle starta utan lampan men tydligen.
Var får man tag i ny sockel, eller gärna en hel panelmonterad lampa?
Och vad är det för små mickrolampor som används till Yanmars instrumentpanel, de minsta man köper är ju för stora?
Och vad är det för små mickrolampor som används till Yanmars instrumentpanel, de minsta man köper är ju för stora?
Laddningen _kan_ starta ändå pga "remanens" i rotorn ( kvarvarande magnetfält). Laddlampan hjälper till.Gaidin skrev:Det visade sig vara så enkelt att sockeln till lampan är trasig, eller snarare glappig. Funderar på om laddningen ens skulle starta utan lampan men tydligen.
Microlampor vet jag att kjell&co säljer billigt. ( köpte ett knippe att ha i kompassen)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.