Enkelt rostskydd på järnköl.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Enkelt rostskydd på järnköl.

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 08 maj 2013, 17:45

Long time seen, men nu är det dags för ett litet inlägg, jag har samma Vagabond kvar...

Min milt sagt rejäla järnköl från -85 hade en riktigt bra behandling från början, vad det nu är, nåt fartygsaktigt kan jag tänka mig. Men eftersom har det kommit rost på vissa fläckar, som har varit lätt att få bort, det har nästan gått bra med en rotborste.
Att göra nån helblästring o dra på en massa epoxi har jag varken orkat eller velat eller haft råd till. Dumt att ta bort det som på den mesta ytan funkar så bra oxå tänker jag. Antagligen miljöovänligt oxå.
För tre år sen putsade jag bort det rostiga med en vinkelslip o en sån här lamellskiva, vad de nu kallas. Jag har tänkt att jag skulle fixa miljövänlig järnmönja, men det har jag förstås glömt när det blivit vinter... I alla fall så penslade jag på rå linolja samtidigt som jag slipade, äcven på de ställen jag inte behövde slipa bort nån rost. Drog på ett par ggr till av den råa linoljan, sen smetade jag på även några ggr med kokt linolja, med tanken att det ska funka lika som på trä, den råa kryper in i den minsta por, och den kokta blir lite som ett fernisselock som gör att vattnet inte sen lika fort lakar ur den råa linoljan.
I fjol gjorde jag inte ett dyft åt båten, i år var det lite rost igen, men inte alls mycket, putsade bort det med samma lamellskiva ganska fort och smetade på tre varv rå linolja (en liter) och tre med kokt (ungf en halv liter). Lät det torka ett dygn mellan påslafsningarna. Hela jobbet är gjort på väldigt lite tid sammanlagt, att putsa skrovsidorna är mkt mkt jobbigare. Få se sen hur det ser ut i höst, hoppas att gradvis impregnera kölen mer och mer med denna enkla o billiga metod. Kanske jag nån vinter kommer ihåg att skaffa ingredienserna till järnmönja, vem vet?

Nån som har tips på ytterligare behandling utanpå det jag redan gjort?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

peterh
Diamantmedlem

Re: Enkelt rostskydd på järnköl.

Inlägg av peterh » ons 08 maj 2013, 18:08

Trevligt att se dig här igen!
Nej, jag har inget att tillföra till rostbehandlingen, det tror jag du kan bättre!
Men jag minns sommarprogrammet och önskar det kom ett till.... F.ö. finns det en båt att låna i götet om du kommer häråt.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Enkelt rostskydd på järnköl.

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 08 maj 2013, 18:11

peterh skrev:Trevligt att se dig här igen!
Nej, jag har inget att tillföra till rostbehandlingen, det tror jag du kan bättre!
Men jag minns sommarprogrammet och önskar det kom ett till.... F.ö. finns det en båt att låna i götet om du kommer häråt.
Oj, tack för det erbjudandet! Jag får fortfarande fina kommentarer om mitt sommarsurrande. Det glädjer förstås.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar