Bra vattenpump?
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Bra vattenpump?
Till kranen i toa sitter en Whale pump på slangen. Då vi köpte båten för två år sedan var den trasig (sönderfrusen), men jag har dränerat vattensystemet varje höst. Nu är den "nya" pumpen trasig, efter bara två år. Det är ju bara plast och ändorna där man kopplar slangen spricker. Vad katten skall man sätta i stället?
/Anders G
Re: Bra vattenpump?
Har haft samma problem som du. Numera (när vi ligger på land över vintern) skruvar jag ur pentrypumparna och förvarar i källarförrådet hemma.
Lite mer jobb men helt riskfritt!
Lite mer jobb men helt riskfritt!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
OK. Det får väl bli så i framtiden. Jag har bara en, i pentryt är det manuell pump. Tror jag skall låta svarva muffar i aluminium att sätta på pumpen som sedan slangen får sitta på så blir det stadigare. Dvs som ersätter de flimsiga plaströren som anpassar till 13mm slang.
/Anders G
Hej,
det framgår inte om det är den gamla pumpen du renoverat "till nyskick" eller om du verkligen köpt ny pump.
Pumphus i plast har ett ändligt liv, bland annat går mjukgöraren bort med följd att plasten blir spröd. För bra pumpar (Whale har bra rykte) tar detta många år. Det kan man leva med.
Många toaletter består mest av plast, också pumphus och anslutningar. De brukar hålla 10-talet år, även om det finns rapporter som pekar åt både kortare och längre liv.
Med allt detta så är det enklaste förslaget att köpa en ny pump. Samt att inte renovera gamla toaletter mm som mest består av plast.
/J
det framgår inte om det är den gamla pumpen du renoverat "till nyskick" eller om du verkligen köpt ny pump.
Pumphus i plast har ett ändligt liv, bland annat går mjukgöraren bort med följd att plasten blir spröd. För bra pumpar (Whale har bra rykte) tar detta många år. Det kan man leva med.
Många toaletter består mest av plast, också pumphus och anslutningar. De brukar hålla 10-talet år, även om det finns rapporter som pekar åt både kortare och längre liv.
Med allt detta så är det enklaste förslaget att köpa en ny pump. Samt att inte renovera gamla toaletter mm som mest består av plast.
/J
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Sorry. Det är inte toaletten. Det är handfatet i toa. Där finns en utkastare och sedan en pump på slangen. Pumpen köptes ny för 2 år sedan. Det är en Whale:

Tycker uppriktigt sagt att det är bara skräp. Plasten blir skör och brister där man kopplar slangen.
Undrar vad alternativen är. Skulle helst inte vilja konvertera till tryckvatten. Det måste väl finnas andra pumpar som klarar 10l/h?
Tycker uppriktigt sagt att det är bara skräp. Plasten blir skör och brister där man kopplar slangen.
Undrar vad alternativen är. Skulle helst inte vilja konvertera till tryckvatten. Det måste väl finnas andra pumpar som klarar 10l/h?
/Anders G
Varje gång du startar den pupen "dirrar" den till, och så rör den sig en smula. Jag tror att du kan få en längre livslängd genom stt sättapumpen i två plastklämmor och kanske förankra även slangarna. Men hänger pumpen fritt i sin slang (jag tror att Whale inte har några direktiv om detta) brister den sannolikt i den hårda kanten där du har en marinkvalitet-slang och en åtskruvad rf slangklämma.
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Problemet är att det är skräpkvalitet i plasten, ABS. Anslutningen var skör som gips, även i rumstemperatur.
/Anders G
Kanske bäst att börja kräva "Tillverkad datum" och "Bäst före datum" som på matvaror...
Den du fick tag på kanske legat på hyllan sedan 1987...
Den du fick tag på kanske legat på hyllan sedan 1987...
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Bra tips, skall se om det finns ett datum på den...
Lutar åt denna i stället:

Aqua King™ Mini 1.0 Fresh Water Pump 12VDC
edit: €64,90 från SVB
Lutar åt denna i stället:

Aqua King™ Mini 1.0 Fresh Water Pump 12VDC
edit: €64,90 från SVB
/Anders G
Finns det risk för stående vatten i slangarna och i pumpen? I sånt fall så fryser det obönhörligen sönder.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag skrev ju:
Nej, det har inte stått vatten i slangarnamen jag har dränerat vattensystemet varje höst
/Anders G
Har whale pumpen också, skör så att den knappt gick att installera.
Det kom med några anpassningar till slang av rimlig diameter, den sprack när man tryckte på den.
Gå tillbaka och reklamera om du har kvitto.
Det kom med några anpassningar till slang av rimlig diameter, den sprack när man tryckte på den.
Gå tillbaka och reklamera om du har kvitto.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag mailade dem (Whale) och de bad mig sända in pumpen. Har kvittot kvar.
/Anders G
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Bara som info, det blev en Shurflo, 7l/min modellen. Hujedamig vilken klump... Men håller den bättre så... Dessutom suger den upp så den är enklare att placera.
/Anders G