Dags att få däck under fötterna

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Dags att få däck under fötterna

Inlägg av Besqua » fre 29 mar 2013, 13:50

Vi har varit utan båt en säsong, nu håller det inte längre, en process är igång, men inte är det lätt att väga in alla parametrar, seglings egenskaper, djupgående, praktiskt handhavande osv, men det som gör mig mest brydd är prissättningen, en nästan ny 2000 talare , ex Hanse betingar nästan samma peng som en sen 80 talare Maxi?
Är dessa nyare båtar så mediokra seglare med tvivelaktig kvalité, så prisbilden är rätt?
Kollar bla på en Elan för ca 700t, jämför jag med en Linjett så får jag backa 10 års modeller, hur mycket slits båten på 10 år?
Ni hör ju själva, förvirrad medelålders man söker efter ljuset.
Har jag bråttom tar jag bilen

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Re: Dags att få däck under fötterna

Inlägg av stangen » fre 29 mar 2013, 14:17

Såklart du skall ha båt!
Men vad har du för erfarenhet, familj, brukar segla var...? Storlek, andra "tvingande" krav? Går inte att prata båtrekommendationer på denna sparsamma kravspec.

Om nya vs äldre båtar... Mycket har hänt när det gäller att tillvarata innerutrymmen. Lika mycket har hänt när det gäller design av undervattenskroppen. Det du talar om är slitaget, det kommer väl hyfsat långt ner på listan?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » fre 29 mar 2013, 14:53

stangen skrev:Såklart du skall ha båt!
Men vad har du för erfarenhet, familj, brukar segla var...? Storlek, andra "tvingande" krav? Går inte att prata båtrekommendationer på denna sparsamma kravspec.

Om nya vs äldre båtar... Mycket har hänt när det gäller att tillvarata innerutrymmen. Lika mycket har hänt när det gäller design av undervattenskroppen. Det du talar om är slitaget, det kommer väl hyfsat långt ner på listan?
Inga längre seglatser planerade, vi har hållit oss i skärgården i många år, ca 10, men lite längre turer hoppas vi få till, nämnde just Elan för den verkar kombinera mycket av det vi saknade på vår Arabesque 30, den var trygg på bekostnad av snabbhet, men Elan verkar bra, eller?
Sen är problemet prissättningen nyare vs äldre båtar.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » fre 29 mar 2013, 18:48

Besqua skrev:Vi har varit utan båt en säsong, nu håller det inte längre, en process är igång, men inte är det lätt att väga in alla parametrar, seglings egenskaper, djupgående, praktiskt handhavande osv, men det som gör mig mest brydd är prissättningen, en nästan ny 2000 talare , ex Hanse betingar nästan samma peng som en sen 80 talare Maxi?
Är dessa nyare båtar så mediokra seglare med tvivelaktig kvalité, så prisbilden är rätt?
Kollar bla på en Elan för ca 700t, jämför jag med en Linjett så får jag backa 10 års modeller, hur mycket slits båten på 10 år?
Vilken Maxi 80-talare tänker Du på som kostar 700t?

Generellt så är nog dagens båtar bättre. Det är i det närmaste omöjligt att vara framgångsrik i någon bransch om man kommer med sämre och sämre produkter.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 29 mar 2013, 21:13

Jag tror helt enkelt det handlar om en osymmetrisk marknad. En ny Hanse eller Elan (om de varit bilar, så hade de varit Skoda, dvs fina båtar som får en prisfördel genom att ligga ett par årsmodeller bakom premiumbåtarna när det gäller konstruktion och utrustningsnivå. Jag tror att problemet blir verkligt först när man jämför med en äldre toppklassbåt (Linjett, HR, Malö etc etc) som varit dyr i produktionen och som kan ha osynliga värden i form av kvalitet i bygge och konstruktion och därför varit mer arbetsintensiva och med "jobbigare" tekniklösningar. Jämför man med Maxi, så finns där en stor spännvidd - på slutet var MAxi en Premiumbåt, men en Maxi 999 eller 33 är snarare en "normalbåt" och bör prisas därefter.

Sedan måste man värdera också en nyare Hanse (typ, det finns fler märken) efter skick och slitage - en "nästan ny" charterbåt som "bara är fem år" och som gått uthyrd i Medelhavet 30 veckor om året är ju något helt annat än en privatbåt som som seglats stillsamt två-tre veckor om året i tio år av sin ägare. Här kan man möjligen få till någon sorts rimlighet om man jämför 15 år gamla båtar med fem år gamla. Oceansailors påstående är troligen rätt i de flesta fall, men det som måste bedömas är förstås kvarvarande livslängd på alla system av betydelse (rigg, segel, motor, inredningens grundskick (inte dynorna, men om den håller samman och är schtabil) och skrovets skick (alltså, inga tidiga åldringsfenomen). Eftersom man troligen betalar extra för förväntad felfrihet på den nyare båten skall man ju förvissa sig om att det är så också.

Sedan finns ju subjektiva faktorer, till exempel vad man gillar och vad man vill känna för sin båt. Där kan ju det "kloka valet" bli litet förryckt.
Anders S

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » fre 05 apr 2013, 06:53

oceansailor skrev:
Besqua skrev:Vi har varit utan båt en säsong, nu håller det inte längre, en process är igång, men inte är det lätt att väga in alla parametrar, seglings egenskaper, djupgående, praktiskt handhavande osv, men det som gör mig mest brydd är prissättningen, en nästan ny 2000 talare , ex Hanse betingar nästan samma peng som en sen 80 talare Maxi?
Vilken Maxi 80-talare tänker Du på som kostar 700t?

Generellt så är nog dagens båtar bättre. Det är i det närmaste omöjligt att vara framgångsrik i någon bransch om man kommer med sämre och sämre produkter.
Men vad är det som har blivit bättre? Utrymmet? segelegenskaper? Kvalite?
Båtarna som byggs är de som folk efterfrågar, och det som ligger högst på listan är vanligtvis utrymme och bekvämlighet.
Men det innebär inte att allt är bättre med nyare konstruktioner.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » lör 06 apr 2013, 00:00

jaba skrev: Men vad är det som har blivit bättre? Utrymmet?
Ja. Generellt sett är dagens båtar mer komfortabla än förr.
jaba skrev: segelegenskaper?
Ja. Se tex SRS talets utveckling över några år. En snabb båt idag ligger på över 1,30. En snabb båt på -80 talet hade kanske 1,20.
jaba skrev:Kvalite?
Lika stor skillnad på högst och lägst idag som förr såklart.
__________________/)___
Mvh
Niclas

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » tis 09 apr 2013, 12:55

Läste i Segling om båtars utveckling till dessa bekväma rymliga skapelser som nu byggs på kontinenten,
jämfört med de mer konservativt byggda svenska båtarna, undrade om dessa nya är "sämre" seglare, intressanta
tankar i artikeln, ex hur och varför dom beter sej olika under hård segling, den ena vilar på bred akter brett skrov
medans en "äldre" konstruktion litar mer till kölens rätande moment.
Hoppas jag fattade artikeln rätt, kontentan blev för mej iallafall att den äldre svensktillverkade båten egenskaper
känns med tilltalande, så som alltid en bra kompromiss är det bästa, så jag kollar mer
på lite smalare konstruktioner från kontinenten, har en Elan 37: a i blickfånget, ev en Dufour med liknade
mått, dom svenska känns väl dyra, men vad vet man, priserna är rejält på väg ner jämfört mot för några år sedan.

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » ons 10 apr 2013, 08:14

stangen skrev:
Ja. Se tex SRS talets utveckling över några år. En snabb båt idag ligger på över 1,30. En snabb båt på -80 talet hade kanske 1,20.
Men kollar man tex dufour så hör dessa sällan till de välseglandes skara..
I många av dessa båttyper har utrymme/pris prioriterats, vilket åstakoms med låg vikt, liten kölvikt, breda skrov, liten rigg... dvs en flytande sommarstuga, vilket ju kan passa många seglare..uppenbarligen. men visst de seglar ok i rätt vindar.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 10 apr 2013, 15:48

jaba skrev:
stangen skrev:
Men kollar man tex dufour så hör dessa sällan till de välseglandes skara..
I många av dessa båttyper har utrymme/pris prioriterats, vilket åstakoms med låg vikt, liten kölvikt, breda skrov, liten rigg... dvs en flytande sommarstuga, vilket ju kan passa många seglare..uppenbarligen. men visst de seglar ok i rätt vindar.
Välseglande - en parameter bland de tre (komfort och kvalité var de andra två) är väl luddigt uttryckt. Menar du snabbare så jo, Dufour är snabbare. Enl SRS tabell ligger de på ca 1,195 och uppåt (34-40 fot). 70 och 80 talsbåtar med samma profil du beskriver (stubbe till mast och stort inuti - sommarstuga) kommer knappast upp dessa tal. se själv på: http://matbrev.svensksegling.se/home/boatlist
Menar du välseglande i betydelse "sävlig i sjö" är det väl nu som förr en långkölad pansarkryssare som gäller.
__________________/)___
Mvh
Niclas

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » mån 15 apr 2013, 12:33

Besqua skrev:Läste i Segling om båtars utveckling till dessa bekväma rymliga skapelser som nu byggs på kontinenten,
jämfört med de mer konservativt byggda svenska båtarna, undrade om dessa nya är "sämre" seglare, intressanta
tankar i artikeln, ex hur och varför dom beter sej olika under hård segling, den ena vilar på bred akter brett skrov
Hoppas jag fattade artikeln rätt, kontentan blev för mej iallafall att den äldre svensktillverkade båten egenskaper
känns med tilltalande, så som alltid en bra kompromiss är det bästa, så jag kollar mer
på lite smalare konstruktioner från kontinenten, har en Elan 37: a i blickfånget, ev en Dufour med liknade
mått, dom svenska känns väl dyra, men vad vet man, priserna är rejält på väg ner jämfört mot för några år sedan.
Verkar intressant!

Kan du bistå med nummer och årgång för artikeln i Segling så vore jag tacksam.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » ons 24 apr 2013, 08:38

Tomas E skrev:
Besqua skrev:Läste i Segling om båtars utveckling till dessa bekväma rymliga skapelser som nu byggs på kontinenten,
Verkar intressant!

Kan du bistå med nummer och årgång för artikeln i Segling så vore jag tacksam.
Hejsan

Det är sista numret i Segling, som har den artikeln, slutade prenumerera på den för några år sedan, ger den en chans något år igen, lite mycket reklam i den bara.

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » sön 12 maj 2013, 12:50

Nu börjar urvalet smalna i vårt sökande efter båt, vi har trevat runt och jämför en del flytetyg som troligen inte går att jämföra på ett rättvist sätt, överst och kanske för dyr finns en Maxi 38, sen Elan 36, Dufour 35 till sist har vi sett på en del Bavarior (heter det så i flertal?) där på båtar i 36-37 fot årgång 1999-2004, hur seglar dessa båtar någon som vet av erfarenhet?
Är dom jämförbara kvalitetsmässigt?

Skriv svar