Har en mastmonterad däcksbelysning där lampan (PAR 36) givit upp.
Ser nu på t.ex ebay att det finns LED-bestyckade PAR 36 att köpa. Frågan är hur strikt den standarden är. Med andra ord; hur ska man veta om en LED PAR 36 passar i just min armatur?
De är ganska dyra men längre livslängd och minimal strömförbrukning gör dem intressanta.
Någon som provat?
Däcksbelysning med LED
Däcksbelysning med LED
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Re: Däcksbelysning med LED
Jag har inte provat, så jag svarar på en fråga du inte har ställt, ursäkta på förhand.
Själv har jag ett par 15 w led-bestyckade arbetsbelysningslampor i masttoppen, en snett framåt och en snett bakåt. Dessa räcker till för att hitta iland och få fatt i bojen i beckmörker. Som däcksbelysning har vi en vanlig 5w-lampa som ger ett behagligt "månsken" på däck. Jag hatar när man ska sitta och ha det skönt med ett ljus och en drink i sittbrunnen och så drar båtgrannen igång dubbla halogenstrålkastare...
Själv har jag ett par 15 w led-bestyckade arbetsbelysningslampor i masttoppen, en snett framåt och en snett bakåt. Dessa räcker till för att hitta iland och få fatt i bojen i beckmörker. Som däcksbelysning har vi en vanlig 5w-lampa som ger ett behagligt "månsken" på däck. Jag hatar när man ska sitta och ha det skönt med ett ljus och en drink i sittbrunnen och så drar båtgrannen igång dubbla halogenstrålkastare...