Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Seglaren
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Någon som vet var man hittar ett sådant här gasreglage? Dålig bild, men har man sett det så känner man nog igen det. Har kikat lite på nätet men inte hittat det ännu.
Ett enkelt och funktionellt reglage med ett stopp som gör att ofrivilliga motorstopp undviks, man måste klämma in en fjäderbelastad del för att dra ned varvet till noll. Tror att det var ett reglage som levererades med motorn men i vår båt sitter ett sämre och nu har dessutom wiren gått av och då vill jag passa på att byta reglage också.
Tips på annat reglage med "samma" funktion för undvikande av stopp och snabbt hitta tomgång är förstås också intressant.

Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
-
Vilse
- Platinamedlem
Frågan varit uppe på SXK
http://www.sxk.se/node/17705, kanske kan den gå nåt?
Hade tidigare en YSB innan jag bytte till 2YM15 och på den kände jag ett visst motstånd i spaken innan den stoppade. Du har väl den vanliga tvåspaksreglaget? Kanske en liten regel som stoppar gasreglaget mekaniskt kan vara en enkel lösning?
-
Seglaren
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Jo,. den tråden hade jag läst innan men tyvärr inga ledtrådar om reglage. Visst har jag funderat på ett eget enkelt mekaniskt stopp. Ingen stor grej egentligen men när det ändå är felmonterat (därav avbrottet) tänkte jag man kunde passa på att byta till ett reglage som är enkelt och funktionellt. Har erfarenhet av det från två tidigare båtar och gillar det.
-
Seglaren
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Talade idag med en firma som har ett 2-spaks reglage liggandes som tydligen skulle levererats med Yanmar på den tiden. Alltså gas och växel på samma axel. Nån som kan uppbringa en bild/skiss på hur ett sådant ser ut? Det gick inte att få en bild på det aktuella reglaget just nu men jag är säker på att det är många här inne som vet hur ett sådant ser ut...