nexus ekolod
nexus ekolod
Hej
har lite bekymmer med ekolodet ,någomn som vet om man kan få signalen starkare,Under segling så visar det rätt som det är 1,5 meter och däromkring sen tillbaka till rätt djup tex 20 meter.. sen vid bryggplatsen som är 3 meter djup visas ibland 87 meter o 78 m och däromkring borde gå att få det lite tillförlitligare .Detta problem hade jag aldrig med St 60 instrumenten från Raymarine, Är Nexus sämre som instrument eller är det en inställnings fråga?
//Johan
har lite bekymmer med ekolodet ,någomn som vet om man kan få signalen starkare,Under segling så visar det rätt som det är 1,5 meter och däromkring sen tillbaka till rätt djup tex 20 meter.. sen vid bryggplatsen som är 3 meter djup visas ibland 87 meter o 78 m och däromkring borde gå att få det lite tillförlitligare .Detta problem hade jag aldrig med St 60 instrumenten från Raymarine, Är Nexus sämre som instrument eller är det en inställnings fråga?
//Johan
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Re: nexus ekolod
Hej,
jag hade problem tidigare med min Nexus (som inte är monterad genomgående utan mot skrovet precis före kölen), men har efter att ha blandat ut vattnet med lite diskmedel inte längre felet du beskriver
//Mats
jag hade problem tidigare med min Nexus (som inte är monterad genomgående utan mot skrovet precis före kölen), men har efter att ha blandat ut vattnet med lite diskmedel inte längre felet du beskriver
//Mats
Scanner 391 nr 142
jag har givare som är monterad genom skrovet
//Johan
//Johan
Hej!
Hade precis samma problem med mitt Nexus Stand Alone. I samband med att instrumentet dog byttes det samt kretskortet i "mellanboxen" till ett nyare. Skulle undanröja problemen.
Det gjorde det inte, fortfarande visar den plötsligt 2,5 m och larmar där jag vet att det är 40 m. Ibland visar den endast 3 raka streck några sekunder innan den åter visar rätt? djup.
Har förklarats för mig från Nexus att det beror på olika skiktningar i vattnet och detta ger fel signaler. Är det lika på andra ekolod?
MVH
Hade precis samma problem med mitt Nexus Stand Alone. I samband med att instrumentet dog byttes det samt kretskortet i "mellanboxen" till ett nyare. Skulle undanröja problemen.
Det gjorde det inte, fortfarande visar den plötsligt 2,5 m och larmar där jag vet att det är 40 m. Ibland visar den endast 3 raka streck några sekunder innan den åter visar rätt? djup.
Har förklarats för mig från Nexus att det beror på olika skiktningar i vattnet och detta ger fel signaler. Är det lika på andra ekolod?
MVH
Ja, problemen är desamma, men olika ekolodtillverkare har olika algoritmer för att ge "rätt svar". Jag ser samma sak ibland på mitt Nexus, men har sett det på andra lod också. Till äventyrs, har man haft ett äldre lod med glimlampa (roterande display) förstår man problemet, för där syns, mycket pedagogiskt, ett stort eko och många små. Vill man ha bra botteninfo är det nog ett sk fiskeekolod man skall ha, där informationen visas tydligare. Litet förenklat - hur skall lodet visa en mjuk botten med tätt sjögräs eller en botten full med trappsteg, hyllor och kanske rak och skrot? Toppen på sjögräset, botten, skall det fladdra ohämmat? Problemet med en digitalisering (bokstavligen) av ett luddigt eko är att "det beror på"-frågor får fyrkantiga svar, till exempel "13.2"...barkbåt skrev:Hej!
MVH
Anders S
Mja, så skall det inte vara. Visst fins det skiktningar i vattnet, och växter, och fiskar och allt vad det är, men lodet skall ge en bra uppgift.
Just nu kör jag Raymarine, vars lod ofta blivit kritiserade för just instabilitet, men det funkar fint på min båt.
Av en ren textbeskrivning är det svårt att göra en bedömning, är problemen allvarliga skulle jag
1) frågat tillverkaren (Nexus har bra service, mycket bra)
2) kollat ledningen. Är den i kläm? Dåliga skarvar? Anslutning till instrumentet?
3) nu har du genomgående transducer, annars hade jag tittat mer på den. Men för all del: hur ser den ut på undersidan? Målad? (det skall gå, men ...)
/J
Just nu kör jag Raymarine, vars lod ofta blivit kritiserade för just instabilitet, men det funkar fint på min båt.
Av en ren textbeskrivning är det svårt att göra en bedömning, är problemen allvarliga skulle jag
1) frågat tillverkaren (Nexus har bra service, mycket bra)
2) kollat ledningen. Är den i kläm? Dåliga skarvar? Anslutning till instrumentet?
3) nu har du genomgående transducer, annars hade jag tittat mer på den. Men för all del: hur ser den ut på undersidan? Målad? (det skall gå, men ...)
/J
Hej!
Jag har, och har haft samma problem med mitt nexus lod.
Den har varit på service 2 ggr nu (wsi boxen). Senast i vintras, efter att lodet dog helt i juli 2011.
Nu fungerar det oftast, men visar instabila värden titt som tätt. Visar inget, då och då. Larmar och "blinkar"
fast man vet, att man har rejält med djup till botten (tex 30m)
Nu har loggern lagt av. Men det beror med stor säkerhet på beväxtning/slem på givaren.
Hur som helst. Är rätt trött på eländet. Man har ju betalat en betydande summa för prylarna.
Men, nu har garantierna gått ut. Så jag funderar på att sänka pinalerna i soptunnan i vinter.
Visst, det går kanske att få ordning på prylarna?
Men, segelsommaren går fort. Så ska man riskera att bli irriterad en sommar till?
Jag har, och har haft samma problem med mitt nexus lod.
Den har varit på service 2 ggr nu (wsi boxen). Senast i vintras, efter att lodet dog helt i juli 2011.
Nu fungerar det oftast, men visar instabila värden titt som tätt. Visar inget, då och då. Larmar och "blinkar"
fast man vet, att man har rejält med djup till botten (tex 30m)
Nu har loggern lagt av. Men det beror med stor säkerhet på beväxtning/slem på givaren.
Hur som helst. Är rätt trött på eländet. Man har ju betalat en betydande summa för prylarna.
Men, nu har garantierna gått ut. Så jag funderar på att sänka pinalerna i soptunnan i vinter.
Visst, det går kanske att få ordning på prylarna?
Men, segelsommaren går fort. Så ska man riskera att bli irriterad en sommar till?
Jag har också liknande problem med min Nexus lodgivare. I mitt fall har jag nog hittat "felet";
luftbubblor i vattnet. När man seglar utomskärs eller ute på havet märkts det lite mer på vår båt som är en Viggen. Lodgivaren sitter
framför kölen ung. 60-70 cm under vattenlinjen. Första gången detta problemet hände så ljöd larmet för 1,6 meter djup som det var satt på.
Det var mitt ute på Ålands hav där djupet skulle vara drygt 200 meter, man hickade till och undrade om jag hade hittat en okänd grynna men så var inte fallet. Nu har jag konstaterar att problemet kan dyka upp när jag ser mycket luftbubblor i vattnnet när jag seglar.
Lösningen borde då vara att låta lodgivaren sitta längre ner i vattnet så den inte får luftbubblor.
Mitt lod sitter alltså nedsänkt i vattnet.
luftbubblor i vattnet. När man seglar utomskärs eller ute på havet märkts det lite mer på vår båt som är en Viggen. Lodgivaren sitter
framför kölen ung. 60-70 cm under vattenlinjen. Första gången detta problemet hände så ljöd larmet för 1,6 meter djup som det var satt på.
Det var mitt ute på Ålands hav där djupet skulle vara drygt 200 meter, man hickade till och undrade om jag hade hittat en okänd grynna men så var inte fallet. Nu har jag konstaterar att problemet kan dyka upp när jag ser mycket luftbubblor i vattnnet när jag seglar.
Lösningen borde då vara att låta lodgivaren sitta längre ner i vattnet så den inte får luftbubblor.
Mitt lod sitter alltså nedsänkt i vattnet.
/Lars
VHF: SC7987
MMSID: 265578070
VHF: SC7987
MMSID: 265578070
Har testat två nexus lodgivare (43 mm), båda visar fel djup med jämna mellanrum.
Nexus verkar helt enkelt ha ett sämre lod än det Autohelm från 80 eller 90 talet som är min referens.
Det går inte att använda larmet då det tutar i tid och otid, misstänker även att två båtar med nexus lodgivare stör varandra utifrån att lodet nästan aldrig funkar ordentligt i gästhamnar.
Nexus verkar helt enkelt ha ett sämre lod än det Autohelm från 80 eller 90 talet som är min referens.
Det går inte att använda larmet då det tutar i tid och otid, misstänker även att två båtar med nexus lodgivare stör varandra utifrån att lodet nästan aldrig funkar ordentligt i gästhamnar.
Jag har problem med ST40 ekolod som visar för djupt på grunt vatten, dvs vid 2 m eller under visar lodet 5 - 7 m vilket kan ge överraskningar. Diskussioner med generalagenten ger bara axelryckningar till svar. Har haft detta uppe tidigare här på SG.
Anders S kommentarer är nog nära sanningen - tillverkarna har olika metoder att försöka skilja på ekon från mjuk botten, sjögräs osv. I mitt fall är det antagligen en trippelstuds, dvs ljudpulsen går givare - botten - ytan - botten - givaren. Lösningen är antagligen, som AS säger, ett visande lod av typ fisk TV
Anders S kommentarer är nog nära sanningen - tillverkarna har olika metoder att försöka skilja på ekon från mjuk botten, sjögräs osv. I mitt fall är det antagligen en trippelstuds, dvs ljudpulsen går givare - botten - ytan - botten - givaren. Lösningen är antagligen, som AS säger, ett visande lod av typ fisk TV
jo en sak hade vart om den missade på språngskiktet ,som är ganska vanligt i tex Gullmarn ,men då ger den ju en felvisning från kanske 50 meter till tex 2 meter ,detta skall ju endast ske ibland men mitt lod kan ju visa 122 meter där känt djup är kanske 5
så borde det inte vara. Mina tidigare Raymarine st 60 har aldrig visat så fel, Har sett liknande fel på gamla Silva instrument, Tycker det är synd att behöva byta ut en hel serie instrument Nexus nx2 med vind och två multi instrument och server till annan modell tack vare dålig funktion De är ju trots allt ganska dyra
//Johan
så borde det inte vara. Mina tidigare Raymarine st 60 har aldrig visat så fel, Har sett liknande fel på gamla Silva instrument, Tycker det är synd att behöva byta ut en hel serie instrument Nexus nx2 med vind och två multi instrument och server till annan modell tack vare dålig funktion De är ju trots allt ganska dyra
//Johan
Finns väl ingen anledning att byta ut hela instrumentserien om man är nöjd med den för övrigt. Vill du ha ett bra ekolod är det ändå inte de siffervisande "enkelspåriga" loden som gör jobbet bäst och felet kan också bero på faktorer som haqr med monteringen (i så fall placeringen, vinkling i lodled, krängning vid segling, närhet till kölfenan och därmed följande spökekon och vid gång, med bubblor och turbulens) att göra. Jag har ett Nexuslod (ungefär konfigurerat som ditt, som det låter) och så illa fungerar det inte. Genomgående givare och bara ett skikt bottenfärg på givarytan.
Jag är medveten om att det är tämligen radikalt att föreslå att flytta ett genomgående lod. Men eftersom du i så fall troligen monterar en ersättningsenhet i samma hål kan det ju vara bra att utesluta att monteringsplatsen ställer till med spökerier. Det är inte så att du kan identifiera något mönster, till exempel om lodet visar mer fel i sjögång (vågor) eller vid vissa hastigheter eller vid krängning, osv ?
Jag är medveten om att det är tämligen radikalt att föreslå att flytta ett genomgående lod. Men eftersom du i så fall troligen monterar en ersättningsenhet i samma hål kan det ju vara bra att utesluta att monteringsplatsen ställer till med spökerier. Det är inte så att du kan identifiera något mönster, till exempel om lodet visar mer fel i sjögång (vågor) eller vid vissa hastigheter eller vid krängning, osv ?
Anders S
Nej tyvärr så fungerar det nästan sämst när vi ligger still på platsen ,o även vid lugn segling givaren är placerad en bit framför kölen och är monterad av varvet ,e har samma montering på alla båtar,Tyvärr känner jag igen detta fenomen från gamla silva lod,Man borde ju kunna öka styrkan på signalen men finner ej detta i användar manualen,egentligen spelar det kanske inte så stor roll ,menb ogillar när saker finns o inte funkar som de skall,men semesterseglingen har fungerat utmärkt o 4 veckor bara försvann ,med väldigt många fina seglings tillfällen
//Johan
//Johan
Har du ett såpass nytt lod så att du ansluter det till Nexus-servern, så har du en lodgivare som är självgående - eller har du den gamla typen av givare med förstärkarbox? Sedan signalbehandlas (rimligen) signalen i servern, eftersom du kan kompensera för djup, temp etc där. Jag vet att Nexus har styrparametrar som inte dokumenterats, men mecka med dem är ju tämligen riskabelt. Dokumentera värdena, i så fall - men hur skall man kunna gissa rätt vad som finns och vad de betyder i så fall?omega skrev:Nej tyvärr så fungerar det nästan sämst när vi ligger still på platsen ,o även vid lugn segling givaren är placerad en bit framför kölen och är monterad av varvet ,e har samma montering på alla båtar,Tyvärr känner jag igen detta fenomen från gamla silva lod,Man borde ju kunna öka styrkan på signalen men finner ej detta i användar manualen,egentligen spelar det kanske inte så stor roll ,menb ogillar när saker finns o inte funkar som de skall,men semesterseglingen har fungerat utmärkt o 4 veckor bara försvann ,med väldigt många fina seglings tillfällen
//Johan
En kontroll som bör göras (Jaramaz var inne på det): är alla anslutningar att lita på? Det handlar om stiften i servern och kabeln till givaren, hela vägen. Nexus varnar (som alla andra) att korta kabeln, av diverse anledningar som inte är lätta att begripa sig på, men styrenhet, svingare och kabel bildar avstämda kretsar och det kan påverkas både av anslutningar och kabellängd.
Anders S