Nya skotpunkter för kutterstag

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
wirre
Silvermedlem

Nya skotpunkter för kutterstag

Inlägg av wirre » sön 15 jul 2012, 16:22

Hej alla seglare
Har skaffat en till rulle till Allegron.
Den är tänkt att användas att sätta dubba försegel i lätta vindar och som ensamt hårdvindssegel när det blir lite tuffare väder.
Jag har gjort ett extra fäste en bit in på fördäck (direkt bakom ankarboxen) så att det går att välja infästningspunkt för rullen om man vill.
Just nu sitter det i gamla förstagsinfästningen i fören och jag håller på att prova ut lämplig placering för en ny skotskena.
Dom gamla skenorna är långt ute och en bit akterut på däck, dom passar bra till främre seglet (genuan). Skotar jag focken där står den inte alls bra, så jag funderar på att sätta en skotskena på rufftaket strax utanför grabbräckena (röd på bilden) men jag är osäker på hur man provar ut bästa placeringen och hur lång den ska vara. Optimalt vore att kunna använda samma skotskena vid båda varianterna på infästning av seglet. Måttet mellan infästningspunkterna av rullen på däck är 0,9 m. Hur går jag tillväga när jag provar ut placeringen? Finns andra alternativ? Ska jag skippa inre fästpunkten, den verkar svår att få bra skotpunkt på. Vad tycker ni experter som kan lite mer om det här?
Bifogar en bild av båda varianterna av segelinfästning.
sammansatt med båda segelsättningarna förminskad.jpg
mvh Janne

Archibald
Guldmedlem

Re: Nya skotpunkter för kutterstag

Inlägg av Archibald » sön 15 jul 2012, 22:02

En tumregel är att tänka sig en linje som går från mittpunkten på förliket, sedan genom skothornet. Denna linje träffar i sin förlängning däck i en punkt som man kan ha som utgångspunkt. Dina foton ger att den tänkta skenplaceringen kan fungera för det översta alternativet, dock med kort marginal/justermån föröver. Den fungerar troligen sämre för det nedre alternativet då den hamnar för långt föröver. Detta gäller förstås för just DET seglet du har på fotona.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 16 jul 2012, 08:12

Archibalds geometri ger en utgångspunkt, men den kan vara ganska grov (därför voll man ha en skena för fintrim). Ett sätt att prova sig fram, utan att borra, är att "sugga" skotblocket till den plats man vill ha det, och sedan förlänga skotets linje till däcket. I båda de här fallen tycks seglet hamna framför masten, och då kan man rigga till ett skotblock hanfot från reling till reling och sedan justera skotpunktens läge med tampar i diverse anhåll. Detta är provisoriskt, förstås, knepet är sedan att man ser var skotpunkten bör ligga på rufftaket. Kan man manövrera skotblocket i "3D" hittar man snabbt en rimlig vinkel.

Sedan är skotvinkeln för en sådan här fock (stormfock?) inte så kritisk, och om den används på allvar kan det vara relingen som gäller i alla fall. Men en tumregel är ca 7 grader från båtens mittlinje.
Anders S

wirre
Silvermedlem

Inlägg av wirre » mån 16 jul 2012, 11:03

Ok, tack för svaren.
Jag har provat att sugga lite för att hitta rätt segelform, men kommer att åka ner och göra det lite mer noggrannt.
Med facit i hand skulle jag nog valt ett lite större segel och inte så högt skuret som det här. Kanske jag skulle få lite bättre driv med det i mellanvindar, och kunna använda det som kryssfock. Vad tror ni, håller ni med eller?
Vad tror ni om placeringen strax utanför grabbräckena på rufftaket? Alternativt flyttar jag ner skenan till innerkant på däck mot rufftaket (där taket är fastskruvat i däck) Vad kan en lämplig längd vara på skenan (så kort som möjligt för att inte förstöra innertaket så mycket)
Vad tror ni, kommer jag att använda det inre fästet? Eller ska jag inrikta mej på att få till seglet sittande i det främre fästet?

/Janne

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 16 jul 2012, 11:11

wirre skrev:Ok, tack för svaren.
Jag har provat att sugga lite för att hitta rätt segelform, men kommer att åka ner och göra det lite mer noggrannt.
Med facit i hand skulle jag nog valt ett lite större segel och inte så högt skuret som det här. Kanske jag skulle få lite bättre driv med det i mellanvindar, och kunna använda det som kryssfock. Vad tror ni, håller ni med eller?
Vad tror ni om placeringen strax utanför grabbräckena på rufftaket? Alternativt flyttar jag ner skenan till innerkant på däck mot rufftaket (där taket är fastskruvat i däck) Vad kan en lämplig längd vara på skenan (så kort som möjligt för att inte förstöra innertaket så mycket)
Vad tror ni, kommer jag att använda det inre fästet? Eller ska jag inrikta mej på att få till seglet sittande i det främre fästet?

/Janne
Med den här typen av segel skulle jag ha fästet en bit in (ankarboxen). Då kan man få en spalteffekt mellan förseglen i vissa vindvinklar (halvvind) som är gynnsam, och så får man bättre kontakt mellan stor-segel och "bladfocken" om man seglar med dem i hårdvind. Med kutterstaget på ordinare plats på fören hade det kanske varit vettigt med en större fock, men då kan man tänka ett steg till: självslående...
Anders S

wirre
Silvermedlem

Inlägg av wirre » mån 16 jul 2012, 13:51

Jag har också funderat på en självslående skena, men det tror jag bara skulle fungera med fästet satt i fören.
Ett alternativ jag ska försöka göra nu är att montera skapligt långa skenor på rundningen av ruffen. Om jag vill prova lite med att montera en självslående skena senare kan man ju tänka sig att montera ytterändan på den skenan i två travare som sitter iskjutna i skenan på rufftaket. Då behöver jag ju inte borra fler hål för dom fästena. Jag har aldrig sett en sådan lösning, men det borde ju funka, eller?

/Janne

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 16 jul 2012, 20:53

wirre skrev:Jag har också funderat på en självslående skena, men det tror jag bara skulle fungera med fästet satt i fören.
Ett alternativ jag ska försöka göra nu är att montera skapligt långa skenor på rundningen av ruffen. Om jag vill prova lite med att montera en självslående skena senare kan man ju tänka sig att montera ytterändan på den skenan i två travare som sitter iskjutna i skenan på rufftaket. Då behöver jag ju inte borra fler hål för dom fästena. Jag har aldrig sett en sådan lösning, men det borde ju funka, eller?

/Janne
Det kan nog tänkas att du kan hitta båtar som har det så ordnat från varvet om du tittar. Jag vet någon på min brygga, men på rak arm kan jag inte säga sorten.
Anders S

Skriv svar