Smart lösning till bord i liten båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Darefelt
Guldmedlem

Smart lösning till bord i liten båt?

Inlägg av Darefelt » sön 15 jul 2012, 15:12

Är det någon som har en smart lösning att montera bordet på en båt med genomgående mast? Min idè är att montera ett lagunfäste på masten, men hur får man fast de?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Smart lösning till bord i liten båt?

Inlägg av Anders S » sön 15 jul 2012, 16:40

Då skulle jag sätta fast fästet på en träkloss, och sedan fästa träklossen på masten med slangklämmor i rostfritt. Alla permanenta sätt stt montera fästet kommer att skapa stort obehag vid avmastningen...

Man kan också tänka sig att skruva fast beslaget direkt på masten om man använder sk blindmuttrar (en sorts kusin till popnit, men en mutter med gänga nitas in i masten.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 15 jul 2012, 18:44

I min Debutant satt bordet med ett "klämbeslag" runt maststöttan.
När inte bordet användes trycktes det upp under däck eller vreds frammåt.
Liknane beslag går att göra i trä eller dyligt.
bord.jpg

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 18 jul 2012, 21:05

Lasse L skrev:I min Debutant satt bordet med ett "klämbeslag" runt maststöttan.
När inte bordet användes trycktes det upp under däck eller vreds frammåt.
Liknane beslag går att göra i trä eller dyligt.
bord.jpg
samma lösning på ett flertal båtar. jag hade lösningen på min Elvström 1/4-ton.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 18 jul 2012, 21:09

Anders S skrev:Då skulle jag sätta fast fästet på en träkloss, och sedan fästa träklossen på masten med slangklämmor i rostfritt. Alla permanenta sätt stt montera fästet kommer att skapa stort obehag vid avmastningen...

Man kan också tänka sig att skruva fast beslaget direkt på masten om man använder sk blindmuttrar (en sorts kusin till popnit, men en mutter med gänga nitas in i masten.
Det går säkerligen att använda likrännan som där nere på matsen inte ha någon funktion. En eller flera rundstång med några gängor för skruv borde fungera en del instrument fästs på så sätt på masten. Nu krävs större tyngd och då är det bra att fördelöar lasten på många skruv över en längre sträcka.

Som Anders säger är det att rekommendera att kunna få loss olika fästanordningar.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 19 jul 2012, 06:00

Bra tänkt. En sådan "rundstång" kan man i så fall hitta i form av de "runda muttrar" som används i möbler som skruvas ihop (typ; Ikea). Hos Clas Olsson kallas de "sargsprint". Man kan (och bör) använda flera till ett bord.
Anders S

Darefelt
Guldmedlem

Inlägg av Darefelt » fre 20 jul 2012, 11:09

Det borde gå att bulta fast ett rostfritt järn med hjälp av några "sargsprintar" som man sedan skruvar lagunfästet i. Frågan är bara hur stabiliteten blir?

Anders B
Guldmedlem

Inlägg av Anders B » tis 14 aug 2012, 18:37

Gjorde en låda (med lock), som invändigt har samma bredd som masten. De två långsidorna fortsätter framåt. Skruvade fast dom direkt i (kolfiber)masten med plåtskruv. Fungerar lika bra med Al-mast. Skruvade ett fast lock ovanpå sidorna som sticker fram framför masten. Allt tillverkat i 6 mm plywood och 15 x 35 mm lister i lådans överkant. Fällbara sidor. Mycket styvt och hela bordet väger typ 2 kg.

Skriv svar