Behöver lite goda råd!
Behöver lite goda råd!
Hej,skulle vilja ha lite kloka råd angående jollesegling. Vill köpa rolig segeljolle, tvåmans,som ska vara lätt att rigga, lätt att flytta med sjösättningsvagn, inte för extrem. Ska även kunna segla den ensam. Den ska inte vara för vek, ska ha den som sommarstugebåt på Öland. Vill betala Max 25000:- för beg.Har ni förslag på lämplig jolle för mig? Mvh Pelle
Re: Behöver lite goda råd!
Man får gissa att du menar att "rolig" är att den skall plana, det är roligt. Det betyder att den skall vara lätt och ha mycket segel.
Sen skall den vara tvåmans, vilket då innebär att den är mycket vek för ensamseglare och kräver att båda burkar/hänger i lovart.
Möjligen skulle det gå att hitta en nyare liten bulbkölsjolle, men då börjar den bli för tung och ev. djupgående att den inte platsar på en sjösättningsvagn, och dessutom lär inte budgeten på 25 kpix räcka.
Mitt tips är att inte fokusera på styv, utan på en modell som är gjord för att vara självlänsande efter kapsejsning och upprätning....och att modellen erfarenhetsmässigt går att räta för en ensam person.
Sen skall den vara tvåmans, vilket då innebär att den är mycket vek för ensamseglare och kräver att båda burkar/hänger i lovart.
Möjligen skulle det gå att hitta en nyare liten bulbkölsjolle, men då börjar den bli för tung och ev. djupgående att den inte platsar på en sjösättningsvagn, och dessutom lär inte budgeten på 25 kpix räcka.
Mitt tips är att inte fokusera på styv, utan på en modell som är gjord för att vara självlänsande efter kapsejsning och upprätning....och att modellen erfarenhetsmässigt går att räta för en ensam person.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Tack, kanske snipe vore en lämplig jolle? Är den själ länsande, och kan man klara en en kapsejsning själv? Mvh
Kontakta snipeförbundet i Sverige och fråga dem om upprätning efter kapsejsning, jag vet inte besked där. Men annars tror jag snipe är en trevlig jolle och skulle kunna tänka mig en sån om den uppfyller dina krav. Jag har följt en av snipegängets kappseglingar på nära håll och gillade vad jag såg.
Annars är ju trissjollen rätt OK, och duger även för stillsam snurrekörning och rodd för lite fiske också. Men tjurig att tömma efter rätning. (Jag fick segla hem i viken med den vattenfylld. S a k t a.)
Annars är ju trissjollen rätt OK, och duger även för stillsam snurrekörning och rodd för lite fiske också. Men tjurig att tömma efter rätning. (Jag fick segla hem i viken med den vattenfylld. S a k t a.)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "