antenn problem

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
omega
Diamantmedlem

antenn problem

Inlägg av omega » mån 28 maj 2012, 15:11

Hej på er
Jag har en Nargus tv antenn ,har haft en sådan tidigare som fungerade under många år,den jag har nu är 2 år och helt plötsligt säger tvn att signal saknas kolla antenn.
När jag kollar upp systemet mäter jag spänningen på antenn förstärkaren och kollar på skarvar ,12 volt in i modulen ,men det som slår mig är att den är väldigt kall ,borde det inte bli lite värme i antenn förstärkaren,Måste man ha just nargus antenn förstärkare eller kan man prova med en annan modell,hur gör man för att veta att antennen är ok i toppen av masten ,finns det något ohm värde eller liknande
//Johan

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: antenn problem

Inlägg av Ridax » mån 28 maj 2012, 15:37

Du blandar inte ihop antennförstärkaren med spänningsmatningen? Antennförstärkaren brukar sitta inbyggd i antennen uppe i masten (eftersom det är där den gör nytta) och den ev. lilla burk du har nere vid TVn är bara för att ge matningsspänning till antennförstärkaren via antennkabeln.

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » tis 29 maj 2012, 19:07

Jo så kan det vara ,att jag blandar ihop det lite,antennen har väl en elektronik del i sig sen har jag en liten modul med antenn in antenn ut samt spänningsmatning
vet inte exakt hur detta fungerar,
//Johan

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 29 maj 2012, 21:09

Burken där nere innhåller troligen bara kondensator/drossel. Inget som blir varmt och inte mycket som kan krångla. Man kan ju prova med en annan burk men antagligen har åskan tagit förstärkaren där uppe. Ta bort antennen och mät, det borde finnas ca 12V i antennkabeln om kabeln är ok. Sen är det bara att lämna antennen på service, om det lönar sig

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 30 maj 2012, 18:44

Jag har själv en Nargus. Vad du kan göra är att lossa koaxanslutningen för Nargusantennen nere vid spänningsmatningsburken, och sen koppla in ett mätinstrument för 200 millampere i serie mellan innerledaren vid burken och innerledaren i kablen medan skärmen ansluts till burkskärmen.

Då skall du se en strömförbrukning (kommer inte ihåg hur stor, men troligen c:a 50 mA) som visar att spänningsmatningsburken skickar en ström ut, och att en elektronik i antennburken har en förbrukning. Detta test lär visa att du har elektrisk kontakt mellan antennen och resten.

50mA på 12V = 600 mW alltså 0,6 watt. Denna förbrukning sker i antennänden och värmer inte spänningsmatningsburken.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar