Förbrukarbatterier

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Piloten
Guldmedlem

Förbrukarbatterier

Inlägg av Piloten » mån 23 apr 2012, 13:53

Jag vill köpa nya förbrukarbatterier i år.

Har haft 240 Ah (2 x 120 Ah).

Funderingar:
1) Vad är det som gäller idag, AGM, GEL eller "vanliga" marinbatterier?

2) Är det en nackdel att parallellkoppla 3 st 80 Ah?
Det blir ju billigare per Ah med mindre enheter plus att det är bättre för ryggen :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Förbrukarbatterier

Inlägg av Anders S » mån 23 apr 2012, 15:46

Många menar att vanliga batterier är ekonomiskt bäst. (Jag hör till dem). Sedan är det andra frågor till detta - hur noga vattnar man öppna batterier (som man i gengäld kan ladda hårdare) hur ofta laddar man ur respektive laddar på (antal cykler), hur djupt laddar man ur innan man laddar på igen osv osv.

Det är ingen nackdel att parallellkoppla 3 x 80 för att få 240, om de står tillsammans (fysiskt nära) och är av samma typ (fabrikat&modell). Man kan dock tänka sig för då man kopplar, för med rätt dragning av sladdarna mellan batteriernas plus och minus kan få jämnare uttag ur alla tre batterierna.

Det är litet förenklat att säga "smaksak" men krona per AH vinner budgetbatterier varje gång. Jag har två polska 120 AH förbrukarbatterier i båten, nu på sin 7:e säsong. Till dessa, två Biltema, liknande i bank nr 2. De är på sin 4:e säsong. Med så stor batterikapacitet tömmer man sällan batterierna (aldrig, snarare) och då ligger man alltid i den gynnsamma delen av belastningskurvan. Hade jag haft två batterier som jag kört hårdare hade jag sparat vikt, men kanske inte pengar, för då hade det behövts batterier som tål djupurladdning (ännu) bättre.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 23 apr 2012, 16:37

"Vanliga" batterier ger nog bäst ekonomi. Annars är nog AGM det bästa batteriet. Men om Anders polski-batteri har hållit i 7 år så måste AGM hålla i 14 år och då har vi inte vunnit något. Har man plats är det nog bättre att istället för AGM sätta in dubbelt så många vanliga. Ju mindre batterierna urladdas, desto längre håller de. Fler solpaneler gör att batterierna belastas mindre vilket också har en positiv påverkan av livslängden.
För andra ändamål, tex till en elsnurra kan AGM eller GEL vara ett bra alternativ.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 apr 2012, 16:49

Man kan ju lägga till att mycket få (om några) bly/syra-batterier tål att de står urladdade, oavsett.

Sedan räcker det inte med en faktor två, för ekonomins skull. Då jag köpte lågprisbatterierna var skillnaden mellan dyra batterier och polska snarare 3:1. De dyra batterier jag lyfte ut hade i något fall ståt i 7-8 år, och jag trodde verkligen inte att jag skulle få se lågprisbatterier leva lika länge. Jag kan ha haft tur, det måste tas med i beräkningen.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 23 apr 2012, 21:12

Mina gelbatterier (Exide 85 Ah) går nu in på sin 10:e säsong, kanske t.o.m 11:e... det är så länge sen jag köpte dom så jag minns inte längre.
Dom gör i alla fall fortfarande sitt jobb, lika oförtrutet som tidigare. Dom får dessutom antagligen slita rätt hårt eftersom min förbrukarbatteribank är i minsta laget (2 * 85 Ah) och jag gillar att göra av med ström.
Däremot gillar jag inte alls att fundera över syravikter, eller att blaska med batterivatten, eller att stirra på det magiska gröna ögat... Det var det huvudsakliga anledningen till att det blev just gelbatterier och när dom nuvarande gett upp blir det gel igen.
Undrar förresten om inte AGM kräver en annan laddspänning än vad gel och vanliga öppna syrabatterier gör.
Här kan man läsa lite om olika batteritypers för- och nackdelar, och kostnader... http://www.odelco.se/Batterival.html

Edit: Lite till om batterier (och, förstås, en del om laddning) http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf

:o
/T

Skriv svar