Teakprofil för luckor?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Teakprofil för luckor?

Inlägg av AndersGustafsson » lör 24 mar 2012, 21:54

Typ SVB 70067 (länk nedan). Månne man hittar liknande på närmare håll? Skulle vara bra då man gör lådor och luckor.

http://www.svb.de/index.php?sid=b1d4828 ... tabcontent
/Anders G

Användarvisningsbild
meadiva
Trogen medlem

Re: Teakprofil för luckor?

Inlägg av meadiva » sön 25 mar 2012, 19:52

Kolla vad ett snickeri skall ha för sådana lister är min rekomendation
Var håller du till någonstans i Sverige?

/Tobias
Bygger en Diva 38.2 i halvfabrikat för segling i Europafart, sjösättning 2014
http://www.meadiva.se

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 26 mar 2012, 00:22

Måste det vara 18 mm spårbredd?
Biltema har tre U-lister i sitt sortiment, men de är smalare.
Äver Erlandssons Brygga har U-lister, men de har samma mått som Biltemas verkar det som.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 26 mar 2012, 10:41

Nja, 70067, som frågas efter verkar vara 12.5 mm.

Jag funderar bara på hur listen skall användas. Det står skjutlucka, men de skjutluckelister jag sett har två spår, så skjutluckorna går om lott? Är detta för att skjutluckan skall löpa i eller för att ge skjutlucan (plywood?) en ram och en löpfläns?

En liknande list kan man med fördel tälja till själv, genom att limma en lämpligt dimensionerad L-list mot en vanlig platt list. Snål som jag är, så vill jag inte såga bort för mycket dyr teak, och bygger upp grunden till den typen av lister om jag kan (med jäslim (PU-) och en hel låda full med limklämmor... Inget för den som behöver bara en en eller inte redan har alla grejor)
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 26 mar 2012, 11:32

Anders S skrev:Nja, 70067, som frågas efter verkar vara 12.5 mm.
Som jag läser det är spårdjupet 12,5, men spårbredden 18.
Alltså, det är betydligt grövre lister än de som Biltema m fl säljer.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 26 mar 2012, 12:35

De går givetvis att använda till skjutluckor, men jag tänkte göra vanliga och lådfronter, genom att kapa 45-grader och göra en ram kring en teakskiva.

(Befinner mig inte I Sverige, men ganska nära... Åland)
/Anders G

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 26 mar 2012, 13:10

Jag gjorde snygga luckor till nedgången med teaklister, 12 mm tjocka och c:a 50 mm breda. Fräste ett 6mm brett spår i den smala sidan och la de runt en 6 mm plywood. Jag gerade inte hörnorna, utan fräste tappar på ändarna av listbitarna. Blev snyggt, starkt och väger lite.
Alla borde ha skägg

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 26 mar 2012, 13:24

AndersGustafsson skrev:De går givetvis att använda till skjutluckor, men jag tänkte göra vanliga och lådfronter, genom att kapa 45-grader och göra en ram kring en teakskiva.
Så kan du inte göra, det ser förskräckligt ut!
Lådfronter görs ofta av en bit massiv teak typ 18 mm tjock. Man fräser ner en fals tex 12 mm som passar i öppningen, resterande 6 mm blir en kant ca 10 mm större en öppningen runt om. Ytterdelen kan avrundas med radie 3-6 mm.
Man kan även göra av 12 mm plywood, fräs en fals som i föregående och kantfanera det som är synligt. Enklast med 0,7 mm faner som epoxilimmas.
Bästa sättet att göra luckor är samma teknik som för spegeldörrar dvs med profil/motprofilfräs (säljs ofta ihop med en frisfräsa). Man utgår från tex en teakribb 40x 15 mm. Den ena fräsen används på långsidan, den andra för att fräsa tappar på kortsidorna. Själva spegeln kan man göra av 5 mm plywood. Oftast fräser man en fals på baksidan så att luckan inte ska sticka ut för mycket. Man kan göra lådfronter på samma sätt.
Allt går att fräsa med en vanlig överhandsfräs, helst då fastsatt i ett borde eller underifrån i en spånskiva. Jag har aldrig fräst sådant här med överhandsfräsen eftersom jag har tillgång till bordsfräs. Men jag har sett arbeten som är gjorda enbart med överhandsfräs och det har varit riktigt snyggt.
Överhandsfräsen är fö en mycket bra vän!

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 26 mar 2012, 13:32

Det gör det väl inte? Jag måste byta en del luckor/lådor när jag bygger om och andra luckor har en ram och sedan rottingnät (typ stolsits) över en hålad skiva i mitten och jag vill gärna ha matchande.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 26 mar 2012, 14:00

AndersGustafsson skrev:
Det gör det väl inte? Jag måste byta en del luckor/lådor när jag bygger om och andra luckor har en ram och sedan rottingnät (typ stolsits) över en hålad skiva i mitten och jag vill gärna ha matchande.
Jag håller med alla: Det kan se för djävligt ut men måste inte göra det... :mrgreen:

Men om man har ett gäng luckor i en samstämmig stil i sin båt, så är det mycket bra om man kan härma dessa så långt det bara är möjligt när man gör nya. Alltså, ser de gamla luckorna förskräckliga ut (för Bosse) så skall de nya också göra det. Annars får man ju byta alla sina luckor, och då är det Bosses fel.

(För den som har en överhandsfräs, så finns det oftast möjlighet att montera denna fast, underifrån. Då kan man med enkla medel få en fullt duglig bordsfräs. De finns att köpa, ( http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161029522 ) men tar knappast mer än timma att göra med plywood-spillbitar. Denna http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=247169 tar kanske litet mer tid...)
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 26 mar 2012, 14:39

Jo, utförandet är A och O. Personligen tycker jag att lådfronter kapade ur ett massivt stycke ser ganska klumpiga ut, dessutom har massiva luckor en tendens att spricka. Skall kolla in länken du postade. Jag har tillgång till överhandsfräs med stativ, men är litet nervös då teak är ganska mycket hårdare än furu.

Edit: Har även tillgång till en CNC-fräs.
/Anders G

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 26 mar 2012, 16:24

Ett enkelt bord till fräsen kan göra av lite spånskiva. Det brukar finnas ett par skruvhål i bottenplattan.
I nuvarande båt är hälften är luckorna bara mahognyplywood som falsats så att "ändträt" på plywooden är synlig och även om jag tycker det är fusk så ser det ganska ok ut. Resterande luckor är en ram med spänd rotting, ramen är fräst med profil/motprofil.

Teak är ett oerhört bra material att jobba i, det är bland det bästa att fräsa för det spricker eller fläker sig inte. Ek är tex mycket besvärligare och furu beter sig väldigt olika beroende på växtriktning. Svårigheten med teak är limningen, därför det så bra med falsning och tappning som ger en större anliggningsyta och en viss egen mekanisk hållfasthet.
Lådfronter mm av massiv teak ska inte spricka, det brukar vara sällsynt om teaken hanterats rätt. När man klyver riktig teak är den grön och det finns ibland väldiga spänningar i den, då måste den få vila innan man fortsätter bearbetningen.
Bilagor
frisfras.jpg
frisfras.jpg (7.12 KiB) Visad 5030 gånger

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 26 mar 2012, 18:08

AndersGustafsson skrev: är litet nervös då teak är ganska mycket hårdare än furu....
Du skall vara nervös för rätt saker. Dina fingrar är ännu mjukare. HU!

När jag fräser sådant som är smått försöker jag göra det smått efter jag fräst. Till exempel fräser jag in och utsida ur täckramar för hål efter att jag gjort ämnet. De köpta fräsborden har ofta anhåll med fjäderliknande hållare, som håller ämnet fast och tight, medan man föser med en pinne. (Föspinnar varken blöder eller skriker!)
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 26 mar 2012, 18:49

Jo, jag har en hälsosam respekt för elverktyg och använder alltid pinne för att mata i cirkelsågen tex.
/Anders G

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 28 mar 2012, 17:16

Maritim Ab i Helsingfors har en av profilerna. Bara utifall att någon undrar.
/Anders G

Skriv svar