Rullgenua

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kalle51
Trogen medlem

Rullgenua

Inlägg av kalle51 » sön 18 mar 2012, 15:12

Tänkte investera i en "fattigmansrulle" typ Rullfock. Även Smart Roller verkar vara intressant. Finns det någon på forumet som har erfarenhet av dessa två beslag?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Rullgenua

Inlägg av Anders S » sön 18 mar 2012, 18:43

kalle51 skrev:Tänkte investera i en "fattigmansrulle" typ Rullfock. Även Smart Roller verkar vara intressant. Finns det någon på forumet som har erfarenhet av dessa två beslag?
Din första variant är en klassiker, som funnits i många varianter genom åren. Den har en svaghet, och det är att rullen blir en bärande del i riggen, alltså kan man bygga in en svag punkt i riggen. Har rullen hållfasthet som räcker kan den fungera fint som inrullare, men inte för att reva segel med. Här snurrar hela paketet, stag och segel tillsammans.En liknande modell har jag seglat med i många år (klyvare på bogspröt, mycket användbar.)

Den andra varianten bedömer jag som en vanlig rullfock, men av någon anledning utan profilen. Den bör vara sämre på allt och inrullningen kan väl bara fungera om man låter seglet skava mot förstaget ?

Skulle jag ekonomisera kan man ju titta på en Plastimorulle, som väl skulle vara konkurrent till ditt alternativ två. Du får förstås sy på ett tapelik på förseglet i så fall. Men räkna på det också!
Anders S

Skriv svar