Furlex bryderier..

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
bran
Guldmedlem

Furlex bryderier..

Inlägg av bran » tor 15 mar 2012, 18:12

Hej igen,

Har ju (för) många järn i elden, bla en Furlex S100 som skall monteras innan sjösättning och påmastning. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med förstaget vid masttoppen och de två fallen.. Jag har skummat igenom manualen några gånger och är väl medveten om kravet på vinkel mellan svirvel/fall och förstag. Men hur hade ni gjort när det ser ut som det gör på min mast?

Måste jag ta bort "falldelaren"? I såna fall blir väl det knepigt med förstagets mått osv... Montera nåt block eller dylikt ovanför för spinnakerfallet? Hur påverkar det isf upphissning av genuakapellet?

Suck, jag hade hoppats på att detta skulle vara relativt enkelt, men så blir jag så osäker när det ser ut som det gör. Förslag är varmt välkomna :) I värsta fall får jag kontakta Boding eller Benns så får dom montera åt mig. Men gillar ju att göra saker själv och har lagt ut så oerhört mkt pengar nu redan som det är på alla prylar inför säsongen...

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Furlex bryderier..

Inlägg av toaen » tor 15 mar 2012, 20:08

thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 15 mar 2012, 22:01

Montera en styrbygel, enl bild (lånad från Seldens furlexinstallation)
fallstyrning.jpg
fallvinkel.jpg

bran
Guldmedlem

Inlägg av bran » tor 15 mar 2012, 22:09

Lasse L skrev:Montera en styrbygel, enl bild (lånad från Seldens furlexinstallation)
fallstyrning.jpg
fallvinkel.jpg
Jo precis det har jag hyfsat koll på, för att få rätt vinkel, och beslag för det hänger ju med i paketet. Men då är frågan, byter jag ut nuvarande fäste för förstaget, det som delar upp fallen? Vet inte riktigt hur jag ska göra med just den biten. Spinnakerfallet bör ju rimligen gå ovan/utanför hela genuaskiten. Fästa ett block ovanför förstagsfästet? Men kan genuafallet fortsätta gå som det gör i nuläget och att jag bara fäster ett beslag för fallvinkeln nedanför "falluppdelaren" som det är i dagsläget? Det borde ju bli rätt stora krafter om inte fallet går mer eller mindre rakt ner från masttoppen?

Toaen: Ska kolla in ditt bloginlägg imorgon!

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 19 mar 2012, 22:37

Följer det inte med ett nytt förstag med Furlex-rullarna...? I så fall lär det i inte vare med ett sånt hakändstycke som ditt med "inbyggda" fallstyrare. Vad jag sett så följer det med fallstyrare (styrbygel) i Seldéns Furlex-paket. Den monterar du lagom långt ner på masten för att uppnå rätt vinkel på fallen mot förstaget.
Gällande spinnakerfallet - börja med att byta ut det mot ett heldraget fall utan vajer. Vajrar är stygga mot både blockskivor och händer. Sen behöver du popnita fast en bygel + ett svirvlande block ovanför förstagsinfästningen. Den rostfria öglan på ditt nuvarande hakändstycke hade ändå gett alldeles för hög friktion.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 20 mar 2012, 08:25

Till att börja med; hakbeslag är ingen riktig höjdare, och särskilt inte till förstag. Furlexmanualen visar dock hur fästet skall se ut (specialkrok med toggle) om man måste gå den vägen (så kan det vara här). Men den lösning du har nu är inget vidare, eftersom svetsen i wirekroken försvagar den, ordentligt. HansH förslag om en spinnakerbygel kan fungera, Selden har en bygel som sitter inne i masten, så måste det i så fall göras, men det är väl tveksamt om det finns plats. Jag hade nog satt spinnakerblocket i en bygel på toppbeslaget i stället, men det är också en fråga om hur fallet löper och att det inte kan skavas.

Att ha något som liknar dagens lösning för spinnaker är att be om bekymmer. I så fall måste styrögonen monteras verkligt stabilt på masten, absolut inte på wireinfästningen. Skälet är att spinnakerfallet kan dra med hela sin brottkraft rakt ut åt sidan i en broach, och då kan hela förstagsinfästningen vridas loss, som det ser ut nu.
Anders S

bran
Guldmedlem

Inlägg av bran » tis 20 mar 2012, 08:44

Tack för de två senaste svaren,

Beslag för att få rätt vinkel på fall/svirvel gentemot förstaget hänger med, och jag är på det klara med hur jag fäster den för optimal funktion. Jo, det följer med ett nytt förstag, men inget förstagsfäste i masten vad jag kan se? Hakbeslag, är det så nuvarande fästet i masten kallas?

Så då är det alltså som jag misstänkte, förstagsfästet i masten måste bytas till nåt bättre, och spinnakerfallet dras om och ledas utanför rullsystemet. Ett svirvlande block i en bygel ovanför förstaget känns ju som den enklaste lösningen? Någon tyckte jag skulle byta ut wiren i fallen, då känns det som jag behöver nya trissor i masttoppen? Dessa verkar ju va riktigt bekymmersamma att byta ut... Vet inte om jag orkar dra igång det projektet redan i vår, har så mkt annat som skall göras också.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 20 mar 2012, 09:09

bran skrev:Tack för de två senaste svaren,

Beslag för att få rätt vinkel på fall/svirvel gentemot förstaget hänger med, och jag är på det klara med hur jag fäster den för optimal funktion. Jo, det följer med ett nytt förstag, men inget förstagsfäste i masten vad jag kan se? Hakbeslag, är det så nuvarande fästet i masten kallas?

Så då är det alltså som jag misstänkte, förstagsfästet i masten måste bytas till nåt bättre, och spinnakerfallet dras om och ledas utanför rullsystemet. Ett svirvlande block i en bygel ovanför förstaget känns ju som den enklaste lösningen? Någon tyckte jag skulle byta ut wiren i fallen, då känns det som jag behöver nya trissor i masttoppen? Dessa verkar ju va riktigt bekymmersamma att byta ut... Vet inte om jag orkar dra igång det projektet redan i vår, har så mkt annat som skall göras också.
Nej, det måste du inte. Selden visar i manualen hur det skall se ut, det du behöver är en speciell hake som har ett öga och en toggle. Min rekommendation: Byt ut hakplåten, om du inte är helt säker på att den a) passar perfekt och b) är helt oskadad. Selden har ändrat designen på senare tid, så en ny mastplåt är bättre än en gammal.

Trissan ser ut att ha tillräcklig diameter för ett (gissar) 8 mm dyneemafall. Det finns fall med grov halända och smalare topp, ett sådant borde kunna fungera för dig om trissan är klenare. Du kan också använda wirefallet som det är, till förseglet. Det du inte vill är att hamna i ett läge när spinnakern drar snett bakåt direkt ur blockskivan, då kan tråkiga saker hända, och en wire är olämplig till spinnakern hur som helst. Jag skulle överväga att ha spinnakerfallet utanpå masten och försöka sätta blocket i en bygel som skruvas (m8 x 2) med mutter i toppbeslaget. Du har två hål som kan duga (där kabeln just nu använder det ena - den kan du dra på annat sätt).
Anders S

bran
Guldmedlem

Inlägg av bran » tis 20 mar 2012, 10:24

Anders S skrev:
bran skrev:Tack för de två senaste svaren,

Nej, det måste du inte. Selden visar i manualen hur det skall se ut, det du behöver är en speciell hake som har ett öga och en toggle. Min rekommendation: Byt ut hakplåten, om du inte är helt säker på att den a) passar perfekt och b) är helt oskadad. Selden har ändrat designen på senare tid, så en ny mastplåt är bättre än en gammal.

Trissan ser ut att ha tillräcklig diameter för ett (gissar) 8 mm dyneemafall. Det finns fall med grov halända och smalare topp, ett sådant borde kunna fungera för dig om trissan är klenare. Du kan också använda wirefallet som det är, till förseglet. Det du inte vill är att hamna i ett läge när spinnakern drar snett bakåt direkt ur blockskivan, då kan tråkiga saker hända, och en wire är olämplig till spinnakern hur som helst. Jag skulle överväga att ha spinnakerfallet utanpå masten och försöka sätta blocket i en bygel som skruvas (m8 x 2) med mutter i toppbeslaget. Du har två hål som kan duga (där kabeln just nu använder det ena - den kan du dra på annat sätt).
Inser att jag uttrycker mig klumpigt. Själva fästet i masten kan jag ha kvar men "ändstycket" på förstaget skall då fästas i en hakplåt/t-terminal med gaffeltoggel istället för den nuvarande med två öglor, och sen in i fästet i masten. Korrekt?

Alright, jag trodde man skulle ha mindre v-formade trissor för att inte slita ut dyneemafallen illa kvickt?

Skriv svar