bran skrev:Tack för de två senaste svaren,
Beslag för att få rätt vinkel på fall/svirvel gentemot förstaget hänger med, och jag är på det klara med hur jag fäster den för optimal funktion. Jo, det följer med ett nytt förstag, men inget förstagsfäste i masten vad jag kan se? Hakbeslag, är det så nuvarande fästet i masten kallas?
Så då är det alltså som jag misstänkte, förstagsfästet i masten måste bytas till nåt bättre, och spinnakerfallet dras om och ledas utanför rullsystemet. Ett svirvlande block i en bygel ovanför förstaget känns ju som den enklaste lösningen? Någon tyckte jag skulle byta ut wiren i fallen, då känns det som jag behöver nya trissor i masttoppen? Dessa verkar ju va riktigt bekymmersamma att byta ut... Vet inte om jag orkar dra igång det projektet redan i vår, har så mkt annat som skall göras också.
Nej, det måste du inte. Selden visar i manualen hur det skall se ut, det du behöver är en speciell hake som har ett öga och en toggle. Min rekommendation: Byt ut hakplåten, om du inte är helt säker på att den a) passar perfekt och b) är helt oskadad. Selden har ändrat designen på senare tid, så en ny mastplåt är bättre än en gammal.
Trissan ser ut att ha tillräcklig diameter för ett (gissar) 8 mm dyneemafall. Det finns fall med grov halända och smalare topp, ett sådant borde kunna fungera för dig om trissan är klenare. Du kan också använda wirefallet som det är, till förseglet. Det du inte vill är att hamna i ett läge när spinnakern drar snett bakåt direkt ur blockskivan, då kan tråkiga saker hända, och en wire är olämplig till spinnakern hur som helst. Jag skulle överväga att ha spinnakerfallet utanpå masten och försöka sätta blocket i en bygel som skruvas (m8 x 2) med mutter i toppbeslaget. Du har två hål som kan duga (där kabeln just nu använder det ena - den kan du dra på annat sätt).