Ny teaklucka i sittbrunnen.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gaidin
Diamantmedlem

Ny teaklucka i sittbrunnen.

Inlägg av Gaidin » mån 05 mar 2012, 08:44

På en av mina luckor i min Möre 30 sitter det en inklädnad av teakplywood som börjat bli ful. Jag funderade på att laga den med epoxi men har nu bestämt mig för att ge mig på att klä den med nåtade teakribbor i stället. Befintlig konstruktion sitter skruvad underfrån och det hela bärs upp av tre "ribbor". Svårt att beskriva men det är distanser för att få upp träet i samma höjd som de övriga lösa trräkonstruktioner som sitter på övriga tofter. Totalt är det 4cm från originalluckan upp till träet man sitter på så det finns gott om utrymme uppåt.

Min tanke är att göra en färdig platta i rätt storlek, inramad med samma teakribbor vertikalt fästade så stabilitet i form av en lådkonstruktion skapas.

Jag har tänkt att limma dit ribborna på en plywoodskiva och sedan rama in hela konstruktionen enligt ovan.

Vad behöver det vara för plywood och var får jag tag i den? Finns det kanske något annat material som är bättre? Plywooden skall ju även bära upp min feta rumpa när jag sitter så det vore fint om den var relativt stum för att undvika rörelser i teaken.

Jag har sett bilder på nåtning och det ser oerhört kladdigt ut med nåtmassa över hela teakdeck, slipar man bort det eller är det maskering som gäller?

Kommer jag att behöva nåtningstejp på en sådan här lite konstruktion? (Ca 70*50cm)

Jag skall lacka teaken efteråt, inte för att jag egentligen vill det men det kommer att se förbenat roligt ut om den nya luckan inte får samma nyans som övrigt trä i sittbrunnen, jag har tänkt att "nåta" med Biltemas Marinfog i stället för vanlig nåtningsmassa p g a att lackens lösningsmedel tydligen reagerar med nåtningsmassan. Rätt?

Synpunkter på hela tänket; Är jag ute å seglar (Vore iofs fint) eller fungerar det?

Nautihamstern
Diamantmedlem

Re: Ny teaklucka i sittbrunnen.

Inlägg av Nautihamstern » mån 05 mar 2012, 09:52

Kan väl funka men jag skulle nog hellre köra med owatrolbehandling. Jag har tröttnat på lack som ändå inte sitter fast värst länge. Owatrolen är ju så enkel att snygga upp med...

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » mån 05 mar 2012, 10:13

Owatrol, är det en olja? Det är säkert snyggt men det kommer nog att se lite märkligt ut med en lucka oljad och de andra lackade...?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 05 mar 2012, 10:22

Använd en vanlig marinplywood och limma dit ribborna med epoxi. Nåta med MS Polymer (som Biltmas) men lägg primer först. Nåtningstejp är overkill på en sådan här grej. Lägg nåtmassan i spåren och jämna ut med spackelspade. När massan är ordentligt torr, slipa med bandslip. Som alternativ till lack hade jag nog tagit Bernarolja, jag har inte jobbat med den men resultaten jag sett är lysande. Viktigt är att skydda plywooden också, plywood som utsätts för väder och vind brukar aldrig blir gammal. Man man behandla hela luckan med epoxi innan man lägger ribb. Det brukar hålla länge men om solen kommer åt någon del så ska den lackas för att tåla UV. Om man som jag inte tror på strykfria skjortor så oljar man hela luckan och har ett visst årligt underhåll.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » mån 05 mar 2012, 14:46

Gaidin skrev:Owatrol, är det en olja? Det är säkert snyggt men det kommer nog att se lite märkligt ut med en lucka oljad och de andra lackade...?
Owatrol D1 är en inträngande olja som vattenskyddar allt, Owatrol D2 drar man i några tunna skikt ovanpå så blir det som lack.

Skriv svar