Tampar och klorin?
Tampar och klorin?
Har tagit hem och tvättat löpande riggen. Men dirken ser fortfarande skitig ut. Tål flätad skot-lina (tror det är en sådan) klorin, tro?
/j
Tänk vad man kan bekymra sej får småsaker ...
/j
Tänk vad man kan bekymra sej får småsaker ...
Re: Tampar och klorin?
Jag har blötlagt i Klorin men tampen kändes konstig efteråt (inbillning?). Numera kör jag avfettning i en vecka.
Syntetiskt material och klorin brukar fungera sådär ihop, och jag antar att dirken inte är i bommulsfibrer direkt? Däremot kanske det är läge att slå till på ny lina. Vanlig flätad icke-dyneema brukar inte kosta många kronor, och det är inte många meter som går åt heller. För någon hundring har du ny fräsh lina och slipper jobbet som kanske inte ens blir bra.
Alla borde ha skägg
Nej - undvik klorin på tamparna.
Det blir sprödare - ungefär som när tamparna skadas av solens strålning.
Det blir sprödare - ungefär som när tamparna skadas av solens strålning.
OK, avstår från klorin. Men det behövs inte heller. När dirk-tampen torkat var den ganska jämnfärgad igen.
/j
/j
-
WhitePearl
- Guldmedlem
- Kontakt:
Jag brukar köra tamparna i maskinen, funkar superbra.
/Fredrik
http://sywhitestar.se/projektproject/ti ... /tampvard/
/Fredrik
http://sywhitestar.se/projektproject/ti ... /tampvard/
Senast redigerad av 1 WhitePearl, redigerad totalt 0 gånger.
Samma här men med föregående blötläggning.WhitePearl skrev:Jag brukar köra tamparna i maskinen, funkar superbra.
Lyckades lura en båtgranne att jag köpte nya tampar varje säsong!
Det gjorde jag också. Men just med dirken var jag inte nöjd med resultatet innan torkning. Alla de andra tamparna belv, liksom förtöjningsgods och skot, som nya. Brukar köra dem i tvätten varje höst.WhitePearl skrev:Jag brukar köra tamparna i maskinen, funkar superbra.
/j