Septitank instalation

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
MartinM
Diamantmedlem

Septitank instalation

Inlägg av MartinM » sön 08 jan 2012, 23:00

Hej

Sitter och klurar på hur jag skall få till en vettig installation av septitank i vår X-99a.
Tanken kommer att hamna under vattenlinjen, då jag ej vill förstöra inredningen.

Mina nuvarande funderingar gäller hur man drar slangarna. Hittade en trevägs ventil som man kunde skruva på toapumpen och använda den till att pumpa ut skiten med.
http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 65-900.jpg
Bild

Den skulle ge all funktion med minimalt med slangar och annat som kan krångla, nu undrar jag om någon har erfarenhet av den och om den funkar?

Alternativet är betydligt mer slang, en separat pump att tömma med samt ett antal kulventiler framför allt om jag vill kunna köra förbi septin!

Minne
Platinamedlem

Re: Septitank instalation

Inlägg av Minne » sön 08 jan 2012, 23:37

MartinM skrev:Hej

Sitter och klurar på hur jag skall få till en vettig installation av septitank i vår X-99a.
Tanken kommer att hamna under vattenlinjen, då jag ej vill förstöra inredningen.

Mina nuvarande funderingar gäller hur man drar slangarna. Hittade en trevägs ventil som man kunde skruva på toapumpen och använda den till att pumpa ut skiten med.
http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 65-900.jpg
Bild

Den skulle ge all funktion med minimalt med slangar och annat som kan krångla, nu undrar jag om någon har erfarenhet av den och om den funkar?

Alternativet är betydligt mer slang, en separat pump att tömma med samt ett antal kulventiler framför allt om jag vill kunna köra förbi septin!

Har tidigare föreslagit för en X99 ägare att installera en relativt liten septitank som passade till RM 69 toaletten och som är placerad framför WC stolen "i knävecket". Ägaren installerade en sådan efter att han köpt den till Finland från Hjertmans. Han måste göra vissa modifieringar/ändringar för att få den att passa in på plats men är nöjd med installationen. Utsugningen gjordes förstås upp till däcket. Han skaffade alltså en helt ny RM 69 stol med tilläggs-septitanken. Det var i början av 2000 talet om jag minns rätt. Hör dig för med Hjertmans om du inte redan skaffat någon separat septitank. De har inte haft den i sin katalog mera på några år. Volymen på septitanken var om jag minns rätt ca 23 liter och jag tror man skymtar fyllnivån genom tanken så man behöver inget separat instrument.

Om Hjertmans ännu kan leverera RM 69 med septitanken och du vill kontakta personen i Finland i frågan så kontakta mig med PM funktionen så skall jag hjälpa dig att kontakta honom.

Minne

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 09 jan 2012, 07:19

Man kan i så fall hitta Minnes tips-produkt på sea&Sea http://www.seasea.se/Inredning/Toalett/TOALETTANK_25L

Jag har SETT lösningen, jag har ANVÄNT en sådan och det verkar ha gått bra. Men jag har ingen (hm...) praktisk erfarenhet av att SKÖTA OM den. Men i längden kan man förmodligen inte bara skita i den saken.
Anders S

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » mån 09 jan 2012, 21:23

Lyft till egen tråd.

Skriv svar