Kina har eget GPS-system

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar

peterh
Diamantmedlem

Re: Kina har eget GPS-system

Inlägg av peterh » tor 29 dec 2011, 16:51

Du menar möjligen "Kina lanserar eget GPS-system"
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 29 dec 2011, 17:06

peterh skrev:
Ok, om det skall vara så petigt med svenskan.
Jag tycker " det tekniska budskapet" är intressantare än korrekt svenska.
Om det nu är fel att uttrycka sej så.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 29 dec 2011, 19:04

peterh skrev:
Lanserde sitt "GPS"-system gjorde väl Kineserna för 10 år sen om jag förstod texten som Lasse länkade till.

Nu 10 år senare har de väl ett system, även om systemet inte är fullt utbyggt och inte kommit helt i allmänt bruk.

Nu har ju jag som Bohusläning aldrig lärt mig svenska ordentligt, men det var så jag tolkade artikel.

Det börjar bli en hel del olika system.

USA - GPS
Ryssland - Glonass
EU - Galileo
Kina - Beidou
Japan - ?

Lasse - där har du, som gillar teknik, en utmaning att testa alla dem. :wink:
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 29 dec 2011, 19:33

toaen skrev:
peterh skrev:
Lanserde sitt "GPS"-system gjorde väl Kineserna för 10 år sen om jag förstod texten som Lasse länkade till.

Nu 10 år senare har de väl ett system, även om systemet inte är fullt utbyggt och inte kommit helt i allmänt bruk.

Nu har ju jag som Bohusläning aldrig lärt mig svenska ordentligt, men det var så jag tolkade artikel.

Det börjar bli en hel del olika system.

USA - GPS
Ryssland - Glonass
EU - Galileo
Kina - Beidou
Japan - ?

Lasse - där har du, som gillar teknik, en utmaning att testa alla dem. :wink:
Ja får börja med Galileo det ligger närmast. 8)

gungner
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av gungner » tor 29 dec 2011, 19:50

jag har en Garmin eTrex30 som har både GPS och GLONASS varav den senare går att stänga av. Skillnaden i Stockholm utomhus är ca 3-4m bättre noggrannhet, jag har normalt 3-4m noggrannhet med GLONASS+GPS, skulle gärna vilja ha en kombo-GPS till båten. Nya iPhone 4S har även den GLONASS men i sedvanlig Apple still finns det inget att ställa in så det går inte att testa. Time-To-Fix och First-Time-to-Fix är även de snabbare med GLONASS+GPS, speciellt när man har förflyttat sig och haft mottagaren avstängd (inte så vanligt på båt).

Galileo kan kanske bli bra om det överhuvud taget kommer i drift, projektet verkar vara kantat med allehanda förseningar. Bra att vi blir oberoende på sikt av DoD.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 30 dec 2011, 11:13

Ju längre norr över man kommer desto bättre blir GLONASS jämfört med GPS. Många bogserare tex i norrland kör GLONASS.
gungner skrev:jag har en Garmin eTrex30 som har både GPS och GLONASS varav den senare går att stänga av. Skillnaden i Stockholm utomhus är ca 3-4m bättre noggrannhet, jag har normalt 3-4m noggrannhet med GLONASS+GPS, skulle gärna vilja ha en kombo-GPS till båten. Nya iPhone 4S har även den GLONASS men i sedvanlig Apple still finns det inget att ställa in så det går inte att testa. Time-To-Fix och First-Time-to-Fix är även de snabbare med GLONASS+GPS, speciellt när man har förflyttat sig och haft mottagaren avstängd (inte så vanligt på båt).
Kan du inte få in positionsdata trådlöst från eTrex till det ordinarie systemet?
--
Betr. 4S så är det ju inte ovanligt att Apple bygger in hårdvara som kommer till användning först senare i samband med en mjukvaruuppdatering.

gungner
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av gungner » fre 30 dec 2011, 12:03

tyvärr inte. Den har en enklare trådlös kommunikation till andra Garmin produkter, typ överföra rutter/spår/WP, hitta Geocach beacon etc, inget som matar lon/lat tyvärr.

Skriv svar