Kina har eget GPS-system
Re: Kina har eget GPS-system
Du menar möjligen "Kina lanserar eget GPS-system"Lasse L skrev:http://www.idg.se/2.1085/1.424312/kina- ... gps-system
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Ok, om det skall vara så petigt med svenskan.peterh skrev:Du menar möjligen "Kina lanserar eget GPS-system"Lasse L skrev:http://www.idg.se/2.1085/1.424312/kina- ... gps-system
Jag tycker " det tekniska budskapet" är intressantare än korrekt svenska.
Om det nu är fel att uttrycka sej så.
Lanserde sitt "GPS"-system gjorde väl Kineserna för 10 år sen om jag förstod texten som Lasse länkade till.peterh skrev:Du menar möjligen "Kina lanserar eget GPS-system"Lasse L skrev:http://www.idg.se/2.1085/1.424312/kina- ... gps-system
Nu 10 år senare har de väl ett system, även om systemet inte är fullt utbyggt och inte kommit helt i allmänt bruk.
Nu har ju jag som Bohusläning aldrig lärt mig svenska ordentligt, men det var så jag tolkade artikel.
Det börjar bli en hel del olika system.
USA - GPS
Ryssland - Glonass
EU - Galileo
Kina - Beidou
Japan - ?
Lasse - där har du, som gillar teknik, en utmaning att testa alla dem.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Ja får börja med Galileo det ligger närmast.toaen skrev:Lanserde sitt "GPS"-system gjorde väl Kineserna för 10 år sen om jag förstod texten som Lasse länkade till.peterh skrev:Du menar möjligen "Kina lanserar eget GPS-system"Lasse L skrev:http://www.idg.se/2.1085/1.424312/kina- ... gps-system
Nu 10 år senare har de väl ett system, även om systemet inte är fullt utbyggt och inte kommit helt i allmänt bruk.
Nu har ju jag som Bohusläning aldrig lärt mig svenska ordentligt, men det var så jag tolkade artikel.
Det börjar bli en hel del olika system.
USA - GPS
Ryssland - Glonass
EU - Galileo
Kina - Beidou
Japan - ?
Lasse - där har du, som gillar teknik, en utmaning att testa alla dem.
jag har en Garmin eTrex30 som har både GPS och GLONASS varav den senare går att stänga av. Skillnaden i Stockholm utomhus är ca 3-4m bättre noggrannhet, jag har normalt 3-4m noggrannhet med GLONASS+GPS, skulle gärna vilja ha en kombo-GPS till båten. Nya iPhone 4S har även den GLONASS men i sedvanlig Apple still finns det inget att ställa in så det går inte att testa. Time-To-Fix och First-Time-to-Fix är även de snabbare med GLONASS+GPS, speciellt när man har förflyttat sig och haft mottagaren avstängd (inte så vanligt på båt).
Galileo kan kanske bli bra om det överhuvud taget kommer i drift, projektet verkar vara kantat med allehanda förseningar. Bra att vi blir oberoende på sikt av DoD.
Galileo kan kanske bli bra om det överhuvud taget kommer i drift, projektet verkar vara kantat med allehanda förseningar. Bra att vi blir oberoende på sikt av DoD.
Ju längre norr över man kommer desto bättre blir GLONASS jämfört med GPS. Många bogserare tex i norrland kör GLONASS.
--
Betr. 4S så är det ju inte ovanligt att Apple bygger in hårdvara som kommer till användning först senare i samband med en mjukvaruuppdatering.
Kan du inte få in positionsdata trådlöst från eTrex till det ordinarie systemet?gungner skrev:jag har en Garmin eTrex30 som har både GPS och GLONASS varav den senare går att stänga av. Skillnaden i Stockholm utomhus är ca 3-4m bättre noggrannhet, jag har normalt 3-4m noggrannhet med GLONASS+GPS, skulle gärna vilja ha en kombo-GPS till båten. Nya iPhone 4S har även den GLONASS men i sedvanlig Apple still finns det inget att ställa in så det går inte att testa. Time-To-Fix och First-Time-to-Fix är även de snabbare med GLONASS+GPS, speciellt när man har förflyttat sig och haft mottagaren avstängd (inte så vanligt på båt).
--
Betr. 4S så är det ju inte ovanligt att Apple bygger in hårdvara som kommer till användning först senare i samband med en mjukvaruuppdatering.
tyvärr inte. Den har en enklare trådlös kommunikation till andra Garmin produkter, typ överföra rutter/spår/WP, hitta Geocach beacon etc, inget som matar lon/lat tyvärr.