Hakplåtar i Seldén-mast

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ALm
Platinamedlem

Hakplåtar i Seldén-mast

Inlägg av ALm » tis 06 dec 2011, 12:49

Det är nog dags att byta ut mina 6mm vant. Trodde det var lätt som en plätt men icke. Seldéns har i den aktuella versionen av hakändstycke ökat diametern i “nacken” med 0,5 mm. Slitsen i befintliga hakplåtar måste därför filas upp minimum 0,25 mm, med hänsyn till toleranser troligen 0,4 mm. Slitsens undre halvcirkel är väl den kritiska delen av jobbet. Den skall vara cirkulär och utan grader. Efter filandet måste väl ytorna poleras ganska noga för att minska korrosionsrisken. Har någon på detta forum gjort denna operation? För min del lutar det åt byte till den nya versionen av hakplåt.
ALm

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Hakplåtar i Seldén-mast

Inlägg av Anders S » tis 06 dec 2011, 13:23

Jag har haft anledning att undersöka samma sak (byter vant och stag på båten i vinter) och väljer en helt annan lösning (traditionella fästen med bult). MEN, de nya hakplåtarna från Selden skall vara betydligt säkrare (mer gods, framförallt). Den nya modellen lär vara gjuten, den gamla var pressad.Att fila ut hakplåtens hål och få till en polerad och korrekt rundad kant kan vara knepig, men den värsta nackdelen är att du försvagar en hakplåt som redan som "standard" anses vara en liten aning i klenaste laget. Att kontrollera hakplåten och inte bara kroken när man inspekterar riggen rekommenderar Selden sedan länge.

(Hakplåtar är inte bara Selden - sådana finns också från NAvtec, Gibb, BSI)
Anders S

ALm
Platinamedlem

Inlägg av ALm » tis 06 dec 2011, 14:41

Tack för tipsen. Seldéns var vänliga nog att skicka en kopia på ritningen. Av den framgå, att hakplåtens godstjocklek inte har ändrats utan den viktigaste modifieringen gäller anpassning till det förstärkta hakändstycket.Tillverkningsmetoden vet jag inget om. Traditionellt fäste med ögleändstycke, bult och saxpinne har fungerat bra i mina föregående båtar. Det tar ju bara marginellt längre tid att montera, och jag har aldrig råkat ut för saxpinnehaveri. Nu finns det ju fyra stycken 29 mm stora hål i maströret, så det känns naturligt att fylla dem med hakplåtar, men man drar sig - för jobbet om man skall göra det själv och för kostnaden om riggare anlitas.
ALm

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 06 dec 2011, 16:40

ALm skrev:Tack för tipsen. Seldéns var vänliga nog att skicka en kopia på ritningen. Av den framgå, att hakplåtens godstjocklek inte har ändrats utan den viktigaste modifieringen gäller anpassning till det förstärkta hakändstycket.Tillverkningsmetoden vet jag inget om. Traditionellt fäste med ögleändstycke, bult och saxpinne har fungerat bra i mina föregående båtar. Det tar ju bara marginellt längre tid att montera, och jag har aldrig råkat ut för saxpinnehaveri. Nu finns det ju fyra stycken 29 mm stora hål i maströret, så det känns naturligt att fylla dem med hakplåtar, men man drar sig - för jobbet om man skall göra det själv och för kostnaden om riggare anlitas.
ALm
Nu TROR jag att Selden haft godheten att ge samma dimensioner och hålmönster till de nya beslagen. Då är det en smal sak att montera dem, du behöver bara litet fingerfärdighet, monelnitar i rätt storlek, en bra popnittång och en borr.

Jag kan ju nämna att på min mast rekommenderade riggmakaren en Selden-sats som nyttjar hakplåtarna som insats i hålet och som stöd för den genomgående bulten. Han var inte helt tllfreds med att toppvantet (10 mm) skulle hänga i en hakplåt. Tidigare var vantet 8 mm med T-fäste. Alla andra vant är kulfästen.
Anders S

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » ons 07 dec 2011, 17:15

Exakt. Byt alla hakplattor. Jag har sett master från 70- och 80-talet där SAMTLIGA hakplattor var spruckna. De kostar några hundra styck och du får en infästning i masten som är kompatibel med ändterminalerna.

Sånt är skönt att slippa oroa sig för när det brallar i med kuling.

Skriv svar