val av bottenfärg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
omega
Diamantmedlem

val av bottenfärg

Inlägg av omega » fre 25 nov 2011, 08:42

Hej på er

På tidigare båtar har jag alltid haft Vc17 som botten färg , inte för att den kanske är bäst ur beväxnings synpunkt utan mer för den är enligt mig bäst på att den inte bygger något , aldrig flagnar och är slät ,om det inte funnits på båten från början har jag slipat bort det gamla och ersatt med Vc 17 samt Vc tar. På den båt vi köpte förra hösten sitter någon form av hempel från utlandet .givetvis flagnar färgen här o där .Men denna gång tänkte jag prova med att behålla Hempel färgen ,bara skrapa löst det som ej sitter.Men vilken färg skall man välja finns ju några olika typer . Vill helst ha en färg som är för segelbåtar med lite fart i och som sitter bra

Mvh Johan

SWE54
Diamantmedlem

Re: val av bottenfärg

Inlägg av SWE54 » fre 25 nov 2011, 10:46

Jag har provat lite av varje under åren och det enda som funkar är en "importerad" färg.
Av dom jag provat så har Hempel alltid varit sämre än Internationals motsvarighet. Även när det gäller "importerat".
Så man får väl ställa saker mot varandra och bestämma sig för vad man prioriterar.

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » fre 25 nov 2011, 10:58

SWE54 skrev:Jag har provat lite av varje under åren och det enda som funkar är en "importerad" färg.
Av dom jag provat så har Hempel alltid varit sämre än Internationals motsvarighet. Även när det gäller "importerat".
Så man får väl ställa saker mot varandra och bestämma sig för vad man prioriterar.
Om jag inte misstar mig ligger vi i samma hamnbassäng (Björlanda) och jag använde denna sommaren Biltema:s västkustfärg, och då jag lyfte båten inför Tjörn Runt upptäckte att botten var helt ren från påväxt tänker jag använda samma färg även nästa säsong.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 25 nov 2011, 16:25

J@nne skrev:
SWE54 skrev:Jag har provat lite av varje under åren och det enda som funkar är en "importerad" färg.
Om jag inte misstar mig ligger vi i samma hamnbassäng (Björlanda) och jag använde denna sommaren Biltema:s västkustfärg, och då jag lyfte båten inför Tjörn Runt upptäckte att botten var helt ren från påväxt tänker jag använda samma färg även nästa säsong.
Du ligger antagligen på skuggsidan gissar jag...?
Enligt hamnpersonalen så har det tydligen varit mindre problem i år dessutom, överlag mindre snäckor på båtarna.

Minne
Platinamedlem

Inlägg av Minne » lör 26 nov 2011, 23:10

Jag har med intresse följt med diskussionerna om val av antifoulingfärger för våra fritidsbåtar.

Då vi började vårt båtliv i mitten av 80-talet läste jag i en svensk båttidning om en båtbottenfärg som en svensk kvinnlig kemist utvecklat och som var så hård att den inte alls "slets" och så giftig att ingen beväxning uppstod på den. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken svensk båttidning det var fråga om men om jag kommer rätt ihåg så rapporterade man flera gånger om resultatet av försöket på en liten båt som sista gången jag läste om det hade målats för ca 7 år sedan. Den hade bara sjösatts varje vår utan att någon ny bottenfärg ströks på. Tyvärr upphörde rapporteringen om den här färgen. Kommer kanske någon annan ihåg detta försök och vilken båttidning det var fråga om? Det var just en sådan färg jag ville ha. Det beslöt jag redan då.

Tyvärr har utvecklingen gått i en helt annan riktning.

I början av arbetslivet jobbade jag i cirka tio år som standardiseringsingenjör på en stor ingenjörsbyrå i Finland och kom då genom mitt arbete att följa med utvecklingen också inom målningsstandardiseringen då man inom de olika standardiseringsorganisationerna utvecklade standarder för val av industriella målningssystem. Sådan utvecklades förutom i Sverige av SSG (Skogsindustriella standardiseringsgruppen), i Finland av PSK (den motsvarande finska industristandarsdiseringsgruppen), i Tyskland (DIN) och i England (BS). (Senare har dessa stander ofta lett till ISO standarder)

I de industriella målningsstander som då togs fram fanns det kriterier för val av målningssystem. Ett kriterium för val av rätt målningssystem var förutom den miljö färgsystemet skulle användas för även den tid som färgsystemet skyddade det målade objektet. I målningssystemvalet fastställde man bl.a. att om ett valt målningssystem inte höll längre än ett halvt år (6 månader) så var det valda målningssysemet helt fel valt och skulle absolut inte användas för den miljön och det ändamålet.

Men hur har det nu gått för oss fritidsbåtsägare som vill skydda våra båtbottnar mot beväxning med antifoulingfärger?

Tyvärr så har miljöorganisationerna och andra "myndigheter" helt lett färgtillverkarna till att utveckla allt mindre giftiga färger men samtidigt oftast även så mjuka och självpolerande antifoulingfärger att de inte ens klarar en enda kort nordisk seglingssäsong på ca. sex månader. Kanske är det även så att färgtillverkarna själva har påverkat miljöorganisationerna i denna riktning för att kunna sälja maximalt med antifoulingfärg varje vår.

Många av de antifoulingfärger som nu finns på marknaden klarar tyvärr inte ens av det mest fundamentala kravet på att ett valt färgsystem måste kunna klara sin uppgift mera än sex månader. Vi blir ju tvungna att helt göra ommålningen av antifoulingfärgen varje vår!

I stället har en viss färgfabrik till och med gått ut med en ironisk reklam om att vi fritidsbåtägare skall måla våra båtbottnar med minst två lager antifouling varje vår. Kravet är absurt och förorsakar förmodligen mycket större skada på naturen än om man skulle använda en hård båtbottenfärg som inte alls slits och som inte behöver målas om förrän efter mera än tio år.

Det var nu med stor glädje jag läste om Coppercoat färgen här i forumet, i tråden med samma namn. Använde tidigare VC 17 m färgen på båtbottnen i över tio år. Det var en rätt bra färg men mycket koppar (allt som årligen blandades in i färgen ) lossnade under seglingssäsongen och kom ut i vattnet. Bytte senare till en annan färg, Awlgrip, som användes flitigt av finska båtägare som inte ville måla sina båtbottnar varje vår. Sedan blev också den färgen förbjuden i Östersjön. Den höll i över sju år med endast "patch-up" dvs förbättringsmålning på de ställen där färgen slets mest. Därför blev jag nu mycket intresserad av Coppercoat och läste på nätet en massa jag kom över om den färgen.

Det har i offentligheten kommit ut uppgifter om att kopparhaltiga färger igen skall kunna godkännas för fritidsbåtar. Jag hoppas innerligt att man då skall tillåta sådana färger som håller många år (helst minst 10 år) t.ex. färger som Coppercoat eftersom de enligt min uppfattning är mycket miljövänligare än de nuvarande giftfria, mindre giftiga, självpolerande antifoulingfärgerna som ändå inte ens klarar av sin primära uppgift att hålla beväxningen och havstulpanerna borta från båtbottnen.

Man kan om man jämför ett nuvarande (s.k. miljövänligt) antifolingsystem med t.ex. Coppercoat så utfaller det t.ex. såhär:

- behovet av primerbehandling av båtbottnen är detsamma och lika stort för båda systemen.

MJUK ANTIFOULING:
-den mjuka självpolerande färgen borde påföras i minst tre skikt, helst 4...5 skikt första gången. Målfärgsåtgången för en 37 fots båt är ca 5 liter färg (man skall ju inte snåla för då blir ju skyddet mindre p.g.a. tunnare färgskikt). Målfärgsåtgång första året är då 20...25 liter.
- varje år målas båtbottnen med två lager enligt färgtillverkarens instruktion: 10 år á 5..6 liter (två tre liters burkar)= ca. 60 liter
- varje år uppkommer lite slipdamm som oftast faller ned på marken. En stor del av det som sitter kvar efter båtsäsongen lossnar redan vid båtupptagningen då båtbottnen tvättas med högtrycksspruta.
- varje målningsgång avgår ansenliga mängder lösningsmedel från färgen upp i luften
- varje år uppstår avfall av målningstillbehören (penslar, rullar, kärl, tejprester etc)

HÅRD ANTIFOULING: (t.ex. Coppercoat)
Första året fyra lager enligt målningstillverkarens instruktioner: Målfärgsåtgång 20...25 liter (eventuellt lite mindre om man ser på demonstrationsvideon)
- i tio år inga lösningsmedelsutsläpp, inga målfärgsrester, inget slipdamm och inga målartillbehörsrester.
- inget onödigt målningsarbete
- inga målningskostnader

Av ovanstående enkla uppställning borde man enkelt kunna sluta sig till att den hårda färgen som är så hård att den inte alls slits är mera miljövänlig än antifoulingfärgen som måste målas om varje år.
Dessutom behöver förmodligen den hårda antifoulingfärgen inte helt avlägsnas då man vill förnya behandlingen utan man kan förmodligen klara sig med endast en lätt slipning före man målar på nytt.

Även om de nuvarande antifoulingfärgernas beväxningshämmande ämnen är mindre giftiga än tidigare så är det fortfarande fråga om onaturliga ämnen som inte hör hemma i naturen i våra vatten. Vi vet helt enkelt inte vad de ställer till med i framtiden. De mängder självpolerande antifoulingfärg som hamnar ut i våra vattendrag eller upp på land är mycket stora. I själva verket borde man därför helt förbjuda användningen av självpolerande färger.

Det har nu igen kommit ut uppgifter på att s.k. kopparhaltiga antifoulingfärger igen kommer att kunna godkännas men att varja färg skall godkännas separat.

Jag hoppas för alla fritidsbåtsägares del att hårda färger med verkningstid på över 10 år (t.ex.som Coppercoat) kommer att tillåtas i Östersjön eftersom det då är fråga om färger som förorsakar lite miljöutsläpp eftersom de är så "långlivade". I referenserna för Coppercoat fanns båtägare som använt sina båtar i femton ja t.o. m. upp till tjugo år vilket är just sådan lång hållbarhet som borde fordras av ett rätt valt antifouling målningssystem.

Färgerna är nu så dyra att literpriset på antifoulingfärger ofta överstiger literpriset på VSOP XO Cognac. Och trots det fungerar färgerna inte. Cognacen däremot fungerar alldeles utmärkt trots sitt höga pris. Jag hoppas att vi nu äntligen får antifoulingfärger som skyddar mot beväxningen och som håller minst 10 år med en enda behandling. Det är helt möjligt att tillverka sådana färger.Tyvärr ligger det inte i färgfabrikernas intresse men detta borde inte styra utvecklingen.

Utan att vilja göra reklam för Coppercoat så framgick det att färgen fått ett miljöpris i år vilket jag inte alls undrar över. Totalt sett torde det vara svårt att finna en färg med mindre total miljöåverkan då den håller så länge. Hoppas vi får den och flera liknande "Long Life Antifouling"-färger godkända så fort som möjligt.

Minne

Skriv svar