Täta Röstjärn

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kalle51
Trogen medlem

Täta Röstjärn

Inlägg av kalle51 » mån 17 okt 2011, 18:59

Har upptäckt att det läcker vid röstjärnen på vår Rock 20 och inser nu att det måste fixas. Har tagit lös dem och rengjort runt infästningarna. Vad tätar man med (Sikaflex 291i) och skall man dra muttrana med ett visst moment? Röstjärnen är monterade i däck med rostfria brickor under

:o

Mats Brage
Diamantmedlem

Re: Täta Röstjärn

Inlägg av Mats Brage » mån 17 okt 2011, 19:34

Hej,

Jag tätade först med butylgummi och lade sedan på sika för att få lite snyggare yta (butylgummit är svart), vilket fungerade bra.

Jag har lite över så du kan pm:a mig adressen så skickar jag lite på posten, annars får du tag på det i en bilaffär

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 18 okt 2011, 11:10

Mats Brage skrev:Hej,

Jag tätade först med butylgummi ...
Smart, butylgummit håller tät många år framöver.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 18 okt 2011, 15:24

Mekonomen säljer grått butylgummi.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 19 okt 2011, 10:06

Om röstjärnen kan röra sig lite i däcket då man belastar dem och de har en fläns som trycker mot däcket på ovansidan, kan det vara klokt att lägga en "bricka" av liggunderlag mellan flänsen och däcket. Lägg ett lager butylgummi på vardera sidan av brickan. Dra sen ihop det hela så bricken blir rejält hoptryckt.

En sådan anordning håller tätt även om röstjärnet rör sig vertikalt vid belastning. Har själv provat detta på aktra undervanten på en Ballad, och det funkade perfekt.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar