Vinterliggare
Vinterliggare
Hej, har en fundering kring vad som kan vara den bästa och billigaste metoden för att hålla ca 5-10 grader i båten i vinter?
Skall man satsa på oljeelement med termostat eller är det bättre med typ ngn slags byggfläkt?
Andra lösningar? Har landström såklart...
Båten som är byggd i trä mäter 12x4 och har tre kabiner i fil.
Mvh
Olle
Skall man satsa på oljeelement med termostat eller är det bättre med typ ngn slags byggfläkt?
Andra lösningar? Har landström såklart...
Båten som är byggd i trä mäter 12x4 och har tre kabiner i fil.
Mvh
Olle
Re: Vinterliggare
Varför hålla så varmt.
Är vinterliggare utan värme.
Vinterkonserverat "vattensystemen" för frysning.
Riklig ventilation, håller tort.
Innan varje tur på vintern värmer jag upp båten med en liten värmefläkt.
Och får konservera motorn efter turen igen.
Är vinterliggare utan värme.
Vinterkonserverat "vattensystemen" för frysning.
Riklig ventilation, håller tort.
Innan varje tur på vintern värmer jag upp båten med en liten värmefläkt.
Och får konservera motorn efter turen igen.
Det finns ett par problem vid vinterliggning i sjön man måste tänka på: Det ena problemet är konsekvenserna av att det fryser. Här är risken att rörledningar och ventiler under vattnet fryser sönder - då sjunker båten då proppen tinar upp. Den andra risken (för drevade träbåtar) är att isen tar med sig drevningen om vattnet är det minsta strömt och isen rör sig. Risken för endera är inte så stor, men den finns.
För genomföringar kan man hälla i glykol och stänga genomföringen. De enda genomföringar man får problem med i så fall är självlänsarna till sittbrunnen, och det löser man genom att stänga de också, men ha ett tält över brunnen. Är man rädd att drev dras ur undervattenskroppen blir det svårare, och en sådan båt skall man nog ta upp på (is)vintern. Jag utgår från att du inte har en sådan, men lösningen är salt då isen börjar röra på sig (töar upp), vaksamhet och i gamla tider, halm runt skrovet som bryter isens grepp runt skrovet.
Då tänker vän av moderna bekvämligheter att rejäl värme under vintern håller fukten borta och isen utanför båten. Det gör den, kanske, men kan du garantera eltillförsel i alla lägen?
För genomföringar kan man hälla i glykol och stänga genomföringen. De enda genomföringar man får problem med i så fall är självlänsarna till sittbrunnen, och det löser man genom att stänga de också, men ha ett tält över brunnen. Är man rädd att drev dras ur undervattenskroppen blir det svårare, och en sådan båt skall man nog ta upp på (is)vintern. Jag utgår från att du inte har en sådan, men lösningen är salt då isen börjar röra på sig (töar upp), vaksamhet och i gamla tider, halm runt skrovet som bryter isens grepp runt skrovet.
Då tänker vän av moderna bekvämligheter att rejäl värme under vintern håller fukten borta och isen utanför båten. Det gör den, kanske, men kan du garantera eltillförsel i alla lägen?
Anders S
Har tvenne båtar i sjön året runt.
Jag tillämpar på motorbåten "tomma" kranar.
Blåser luft genom kranen så att jag hör att det bubblar utanför och stänger.
Har också kranar som är dränerande.
På segelbåten står självlänskranarna öppna. När det fryser, så är "alltid" luften kallare i än i vattnet i början av vintersäsongen.
Således fryser det upp/uti-från och ner. Ingen sprängverkan i kranarna, isen kan expandera nedåt.
Så har jag gjort det de sista 15 åren.
Självdränerande kran som också är bra när man vill skölja motorn med färskvatten.
Jag tillämpar på motorbåten "tomma" kranar.
Blåser luft genom kranen så att jag hör att det bubblar utanför och stänger.
Har också kranar som är dränerande.
På segelbåten står självlänskranarna öppna. När det fryser, så är "alltid" luften kallare i än i vattnet i början av vintersäsongen.
Således fryser det upp/uti-från och ner. Ingen sprängverkan i kranarna, isen kan expandera nedåt.
Så har jag gjort det de sista 15 åren.
Självdränerande kran som också är bra när man vill skölja motorn med färskvatten.
Jag kanske skulle nämnt att "självlänsproblemet" egentligen är två: Det ena är hur man skall gardera sig mot en sönderfrusen slang eller något annat otäckt, det andra är vad som kan tänkas hända når (inte om) dräneringen av sittbrunnen inte fungerar. Tält eller kapell över sittbrunnen skyddar inte mot frysrisken, utan ser till att det inte samlas regn eller smältvatten när ventilerna är stängda eller det skulle sitta en ispropp i dem om man lämnar dem öppna. Sedan beror det på ventiltypen hur man kan göra. Lasses ventiler (T-modell) ger ju en större säkerhet än vanliga kulventiler mot frostsprängning genom att insidan av rörledningen dräneras. En vanlig "rak" ventil skyddar man enkelt med en lagom dos glykol och att man sedan stänger den. NEDANFÖR ventilen (ut mot vattnet) skyddar det inte, men däremot insidan av genomloppet och (i förekommande fall) själva ventilhuset. Stäng ventilen, toppa med glykol, vänta en dag eller två eller peta med en slangstump eller liknande (blandning) och öppna helt kort och stäng igen. Problemet på större båtar är möjligen att förvissa sig om att alla ventiler får den här smörjelsen.
Anders S
Nu var ju trådskaparens båt just en träbåt.
En kille från Karlstad bodde en vinter för ett par år sen i en Maxi 77.Han höll isfritt runt båten med en dränkbar pump från Claes Olsson. Efter ett antal månader började pumpen låta illa och han köpte en ny, men fotsatte att köra med den gamla, som efter ytterligare ett par månader la av. Han tog med sig pumpen till butiken och fick en ny på garantin. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=282884
Själv tinade jag loss en liten Julle med hjälp av en lika dan pump på ett par dar ur halvnetertjock is. http://thallatha.blogspot.com/2010/03/vill-du-bada.html
Vill du hålla båten fri från att frysa fast är ju en pump som cirkulerar vattnet ett enkelt sätt.
Själv har jag jobbat i min motorseglare, av plast, som ligger i sjön ett par vintrar. Kör dels med dieselvärmaren och dels med två små oljefyllda element och en värmefläkt. I vilken kombination beror på behovet och typ av arbete. Värmeläckaget från skrovet har gjort att det aldrig frös fast, trots att isen runtomkring var halvmetertjock.
En kille från Karlstad bodde en vinter för ett par år sen i en Maxi 77.Han höll isfritt runt båten med en dränkbar pump från Claes Olsson. Efter ett antal månader började pumpen låta illa och han köpte en ny, men fotsatte att köra med den gamla, som efter ytterligare ett par månader la av. Han tog med sig pumpen till butiken och fick en ny på garantin. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=282884
Själv tinade jag loss en liten Julle med hjälp av en lika dan pump på ett par dar ur halvnetertjock is. http://thallatha.blogspot.com/2010/03/vill-du-bada.html
Vill du hålla båten fri från att frysa fast är ju en pump som cirkulerar vattnet ett enkelt sätt.
Själv har jag jobbat i min motorseglare, av plast, som ligger i sjön ett par vintrar. Kör dels med dieselvärmaren och dels med två små oljefyllda element och en värmefläkt. I vilken kombination beror på behovet och typ av arbete. Värmeläckaget från skrovet har gjort att det aldrig frös fast, trots att isen runtomkring var halvmetertjock.
- Bilagor
-
- 330342.jpg (11.1 KiB) Visad 4639 gånger
thallatha(alfakrull)hotmail.com
-
Pirateking
- Guldmedlem
Jag brukar hjälpa en kompis varje senhöst med hans båt som alltid ligger i åretrunt. Det sitter vanliga kulventiler på den vilka vi stänger för att sedan skruva bort slangarna, sedan har han andra (som vi kallar för vinterslangar) som vi skruvar på, efter det så är det bara att hålla andra änden av slangarna/slangen och blåsa tills det bubblar, dvs man har bara luft ända ut. När det bubblar så är det bara att stänga kranen, fylla på glykol i slangen, öppna och stänga snabbt så att kulan(/huset) fylls med glykol.
Viktigt att tänka på är att skulle man nöja sig enbart att blåsa är det inte säkert att kulan är helt tät vilket skulle kunna leda till att den blir vattenfylld för att senare frostsprängas. Likaså resonerar vi som så att glykolvattnet skall ligga kvar i slangarna som går en bit ovanför vattenlinjen för att glykolen skall pressa utåt istället för att havsvattnet skall trycka på innåt.
Själv har jag en stålsegelbåt med en totalt idiotsäker lösning.
http://www.maringarderoben.se/forum/ind ... pic=4028.0
Viktigt att tänka på är att skulle man nöja sig enbart att blåsa är det inte säkert att kulan är helt tät vilket skulle kunna leda till att den blir vattenfylld för att senare frostsprängas. Likaså resonerar vi som så att glykolvattnet skall ligga kvar i slangarna som går en bit ovanför vattenlinjen för att glykolen skall pressa utåt istället för att havsvattnet skall trycka på innåt.
Själv har jag en stålsegelbåt med en totalt idiotsäker lösning.
http://www.maringarderoben.se/forum/ind ... pic=4028.0