Rengöring av teakdäck
-
seniorseglare
- Platinamedlem
Rengöring av teakdäck
Jag tillhör de som har mitt teakdäck obehandlat och inte skrunbbar i onödan - men i år känner jag för att göra en insats och göra rent däcket lite extra.
Jag har hört vad man ska använda men har glömt namnet - är det någon som kan tipsa?
Jag har hört vad man ska använda men har glömt namnet - är det någon som kan tipsa?
Re: Rengöring av teakdäck
Det kan nog finnas litet av varje, men vi testade Boracol i våras, och kände att det skulle vi gjort för många år sedan. Det tar bort grön- och svartalger, som brukar chansera de flesta teakdäck om de får möjlighet.
Anders S
Brun såpa var inte så dumt det heller. Dock, jag har inte jämfört med Boracol.
/j
/j
Först brunsåpa för rengöringen - sen Boracol för att algerna inte skall få fäste igen och dessutom ger Boracolen teaken lite extra "silverglans"
Brunsåpa - köpte en burk häromdan som kallades "Krystal saebe", danskt alltså. Drygt och dyrt (för att vara såpa), ½ kg kostade 50.-. 2 msk i 5 l varmt vatten, vispa så att såpan löses upp. Sprid ut flödigt med trasa, torka sen rent (polera står det på burken) med en torr mjuk trasa. Teakmöblerna blev fina, det blir en påtagligt fet yta men inte alls som teakolja - den vackra gråa ytan blir bara ren helt enkelt. Rengöring och ytbehandling på samma gång liksom. Köksgolvet i oljad ek blev som en dröm. Får se hur båten blir.
Jag har ett teakdäck som är 25 och är aldrig tvättat. Det är ljust silvrigt och jag behandlar det två gånger per år med Boracol. Många tror att däcket är nytt och när jag säger att det är 25 år häpnar de flesta. Det är helt onödigt att tvätta teakdäck och man riskerar endast att slita på ytan. Det svarta är inte smuts utan mögel. Det räcker med att skölja däcket (med svagt tryck) med sötvatten då och då fär att få bort sand och grus men man bör verkligen inte skrubba sitt däck. Det duger också fint att helt strunta i att skölja det med sötvatten och låta naturen sköta renhållningen genom regnet.
Jag rekommenderar absolut minimal tvättning av däcket.
Jag rekommenderar absolut minimal tvättning av däcket.
Henric D
Efter att ha konsulterat bl a detta forum, gick jag i somras till attack mot däcket enligt alla inhämtade råd. Borstade alltså med mjuk borste och svamp med tallsåpa (tvärs emot fiberiktningen!) och behandlade sedan det hela med Intercontinental Teak Restorer undet petnoga iakttagande av bruksanvisningen.
Det blev halvbra. Däcket blev ljusare, men många mörkare partier kan urskiljas alltjämt. Impulsköpte en burk Hempel Teak Cleaner. Ska pröva på det nästa säsong! Men med teakdäck är det väl så att bättre och bättre blir det, fast helt bir det aldrig bra...
Mera bekymmersam är teakens allmänna kondition och vidhäftningen till däcket. Man ser att det 20 år gamla däcket glappar vid kanterna. Teaken har blivit tunn i sittbrunnen, där nypålimmade teakproppar över skruvarna blir för tunna för att hållas kvar ordentligt.
Ändå är det fråga om en s k kvalitetsbåt från åttiotalet. Är de gamla teakdäcken en tickande bomb? I Finland förekom faktiskt nyss en båtannons, där en HR 29 från åttiotalet marknadsfördes med argumentet att den INTE har ett bekymmersamt teakdäck. Detta stod rentav med stora bokstäver i annonsen! Från att ha varit en trumf, förefaller däcken nu bli en nackdel.
Det blev halvbra. Däcket blev ljusare, men många mörkare partier kan urskiljas alltjämt. Impulsköpte en burk Hempel Teak Cleaner. Ska pröva på det nästa säsong! Men med teakdäck är det väl så att bättre och bättre blir det, fast helt bir det aldrig bra...
Mera bekymmersam är teakens allmänna kondition och vidhäftningen till däcket. Man ser att det 20 år gamla däcket glappar vid kanterna. Teaken har blivit tunn i sittbrunnen, där nypålimmade teakproppar över skruvarna blir för tunna för att hållas kvar ordentligt.
Ändå är det fråga om en s k kvalitetsbåt från åttiotalet. Är de gamla teakdäcken en tickande bomb? I Finland förekom faktiskt nyss en båtannons, där en HR 29 från åttiotalet marknadsfördes med argumentet att den INTE har ett bekymmersamt teakdäck. Detta stod rentav med stora bokstäver i annonsen! Från att ha varit en trumf, förefaller däcken nu bli en nackdel.
-
seniorseglare
- Platinamedlem
Ja, det är det rådet jag får från Hallberg-Rassy också så det är säkert ett bra råd.HansH skrev:Först brunsåpa för rengöringen - sen Boracol för att algerna inte skall få fäste igen och dessutom ger Boracolen teaken lite extra "silverglans"
Detta med svarta prickar kan jag inte påstå att jag har sett, men det kanske finns utan att jag tänkt på det.
En mild rengöring med vatten och t.ex. såpa och sedan Boracol får det bli innan vintern
Tack för tips !
Viktigt att tänka på är att inte vara för generös med Boracolen men inte heller för sparsam. Är man för generös riskerar man att få torrsprickor i större bitar teak som tex där knapar är fästa men är man för snål ger medlet inte den rätta effekten. Till min båt, en HR312, är det lagom med en liter, och då behandlar jag nedgångslucker m.m. också.
Visst är ett slitet och läckande teakdäck bekymmersamt och dyrt att åtgärda men ett rätt skött däck (och det är faktiskt inte jobbigt - man ska göra så lite som möjligt med det utöver Boracolbehandlingen och eventuellt fixa teakpluggar som släppt) är det ett suveränt och vackert däcksmaterial. Jag förstår hur annonsören tänkte men det känns liksom fel att köpa en orustbåt utan teakdäck, lite som att köpa en bil med tre hjul, men det är ju min åsikt.
Nya HR-båtar har vacumlimmade däck och förhoppningsvis mindre risk för läckage.
Visst är ett slitet och läckande teakdäck bekymmersamt och dyrt att åtgärda men ett rätt skött däck (och det är faktiskt inte jobbigt - man ska göra så lite som möjligt med det utöver Boracolbehandlingen och eventuellt fixa teakpluggar som släppt) är det ett suveränt och vackert däcksmaterial. Jag förstår hur annonsören tänkte men det känns liksom fel att köpa en orustbåt utan teakdäck, lite som att köpa en bil med tre hjul, men det är ju min åsikt.
Nya HR-båtar har vacumlimmade däck och förhoppningsvis mindre risk för läckage.
Henric D
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Ett teadäck håller ca. 30 år om det underhålls rätt. ( segla istället för att skrubba däck) Ge däcket en lätt slipning efter ca. 8-10 år)
Efter 30 år är det sedan dags för nytt däck. Då kommer det att kosta! Det är väl det som är den tickande bomben. Men då har vi bytt segel flera gånger. Dynor, stående och löpande rigg, batterier, motor, kanske t.o.m. masten. Det tickar hela tiden för oss båtägare!
Poängen är att det kostar att äga båt. Om man kommer att ha lust att ersätta teakdäcket beror på restvärdet av båten.
Kvalitetsbåt högre restvärde.
Finns ju många båtar idag som har ett tveksamt restvärde. Ex.vis Vega, Tur 80 m.m. Många står och möglar på någon uppställningsplats därför att det intelönar sig att byta motor m.m. Det är sällan man hittar äldre Malö, Najad, HR som står och möglar eftersom kvaliten är högre och restvärdet högre. Många av dessa båtar kommer att ersätta teakdäcken om det är ekonomiskt sunt med tanke på restvärdet.
När det blir olönsamt pga. Dyrare teak m.m. Kommer ägarna att välja att ta bort teaken och ersätta med billigare material.
Varför skall man ha ett teakdäck? Jag gissar att de flesta säger därför att det förväntas på ett Orustbygge vilket säkert är riktigt. Några praktiska skäl finns egenteligen inte. Men vi är ju inte väldigt förnuftiga när vi väljer båt?
Efter 30 år är det sedan dags för nytt däck. Då kommer det att kosta! Det är väl det som är den tickande bomben. Men då har vi bytt segel flera gånger. Dynor, stående och löpande rigg, batterier, motor, kanske t.o.m. masten. Det tickar hela tiden för oss båtägare!
Poängen är att det kostar att äga båt. Om man kommer att ha lust att ersätta teakdäcket beror på restvärdet av båten.
Finns ju många båtar idag som har ett tveksamt restvärde. Ex.vis Vega, Tur 80 m.m. Många står och möglar på någon uppställningsplats därför att det intelönar sig att byta motor m.m. Det är sällan man hittar äldre Malö, Najad, HR som står och möglar eftersom kvaliten är högre och restvärdet högre. Många av dessa båtar kommer att ersätta teakdäcken om det är ekonomiskt sunt med tanke på restvärdet.
När det blir olönsamt pga. Dyrare teak m.m. Kommer ägarna att välja att ta bort teaken och ersätta med billigare material.
Varför skall man ha ett teakdäck? Jag gissar att de flesta säger därför att det förväntas på ett Orustbygge vilket säkert är riktigt. Några praktiska skäl finns egenteligen inte. Men vi är ju inte väldigt förnuftiga när vi väljer båt?
-
seniorseglare
- Platinamedlem
Så santoceansailor skrev:Ett teadäck håller ca. 30 år om det underhålls rätt. ( segla istället för att skrubba däck) Ge däcket en lätt slipning efter ca. 8-10 år)
Sedan ska man ha klart för sig att kvliteten på teaken idag är inte vad den var för 10 år sedan och tidigare, priset däremot kanm jag tycka går åt rätt håll. Det finns ett antal skickliga teakläggare idag som friställts från bl.a. Orustvarven som gör ett professionellt jobb till ett rimligt pris.
Min förra båt var en Forgus och den har kvar sitt original teakdäck efter 32 år, så visst går det att bevara. Mitt nuvarande är 15 år så det har många år kvar.