Spinnakerfall

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Spinnakerfall

Inlägg av Ridax » fre 09 sep 2011, 06:09

Har inget spinnakerfall men dubbla förstagsprofiler (masthead). Är det bäst att dra ett spinnakerfall invändigt i masten eller är det bättre med ett block i masttoppen och dra det helt utvändigt? Är i så fall ett block i en bygel eller ett kindblock att föredra? Var skall man i så fall fästa blocket i masten? Ovanför bygeln som främre genuafallet går genom (bygeln för att öka vinkeln mellan profilen och fallet) eller under?

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: Spinnakerfall

Inlägg av Håkan » fre 09 sep 2011, 08:16

Jag antar att du inte har ett block för att dra fallet inne i masten, eller?
Jag skulle sätta ett block och dra fallen inne i masten för att slippa långa tampar utanpå.
Givetvis måste blocket sitta ovanför allt som hör till förstag och fock/genuafall

Lycka till
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » fre 09 sep 2011, 08:36

Tror inte jag har några monterade trissor lediga i masten men gott om plats. Men jag läste på n del andra ställen att man skulle dra ner spinnakerfallet genom ett block/bygel på masten för att förhindra att fallet hoppar av trissan. Det blir ju svårt att göra samtidigt som fallet skall gå utanför förstaget på mastheaden.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 09 sep 2011, 08:54

Man behöver inte alltid dra fallet neråt igen innan det går till spinnakern. På min så går fallet ut ur masten, fortsätter en liten bit upp för att sedan gå igenom ett ledat block monterat i en bygel strax ovanför förstaget. En del har ett brytblock i masten och behöver då dra ner fallet till det ledade blocket.
Så det beror nog mest på hur det ser ut i din mast.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 09 sep 2011, 09:26

Det som är absolut viktigast är att fallet ALDRIG kan skava , oavsett vilken dragningsvinkel som kan uppstå. Ett block (starkt!) i en bygel på spetsen av masttoppen ger den nödvändiga rörligheten i infästningen, men sedan är det viktigt att fallet går en helt igenom "skavfri" väg ner igen. Om den vägen skall gå inne i masten eller utanpå masten är litet grann d"det möjligas konst". Jag förstörde ett helt nytt spinnakerfall för många år sedan å jag litet obetänksamt drog det genom en chikan på sidan av masten. Detta inträffade utan att segla, enbart genom att fallet skavde i viloläge. Av skadan blir man möjligen vis, men icke rik.

På nuvarande mast (Isomat) går spinnakerfallet i en av de fyra trissor som finns i masttoppen, och det är inte en optimal lösning. Den duger om man kan kontrollera fallet med jämna mellanrum, men är oturen framme och man seglar i många timmar utan att röra fallet kommer det att skava och förmodligen gå av. Det vill man inte. Ett block (helt ledat och fritt) ger bättre möjligheter till frihet, men om den bästa vägen för fallet ut ur blocket råkar gå där falltrissan går in får man se.

Hur som helst, knopa spinnakern i fallet (eller knopa fallhaken, kanske), skaffa tre-fyra meter "för långt" fall och kapa ner fallet vid eventuellt märkbart skav vid fallknopen år så löser det sig. (Kan man ÖHT ha "för långt" spinnakerfall...)
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tor 29 sep 2011, 06:08

Nu har jag fällt masten och det ser ut att bli ett block i en utstickande bygel med fall som löper utanför masten. Men är det en dålig ide att göra en stoppknut nästan mitt på fallet så att det inte kan löpa ur blocket om man skulle råka tappa fallet?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 29 sep 2011, 08:32

Ridax skrev:Nu har jag fällt masten och det ser ut att bli ett block i en utstickande bygel med fall som löper utanför masten. Men är det en dålig ide att göra en stoppknut nästan mitt på fallet så att det inte kan löpa ur blocket om man skulle råka tappa fallet?
Ja...

Skulle det hända något när du seglar spinnaker, tex en broach i en rejäl vindby som är svår att förutse och man börjar tråla, så måste fallet kunna släppas. Ska man ha en stoppknop så ska den vara i änden så att man i alla fall har en möjlighet att skära av den. Har du ingen avlastare ner till sittbrunnen så får du kanske säkra änden i något där du kommer åt den om det skulle behövas. Ta gärna i när det gäller längden på fallet. Inga stoppknopar alls på skot och gaj.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tor 29 sep 2011, 10:32

Men en stoppknop på mitten på ett utanpåliggande fall låter ju fallet löpa ända tills spinnakern är nere? Det motsvarar ju en stoppknop längst ut i änden påeyt genomgående fall?

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » tor 29 sep 2011, 12:15

Häller med SWE54. Knopen i änden och fäst fallets ände i knapen. Om du behäver lossa spinakern kan du skära loss fallet. Har du stoppknopen vid blocket i masttoppen så blir det att klättra :mrgreen:

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 29 sep 2011, 13:46

Inga stoppknopar på spinnakerfall, spinnskot eller gajar tack. Enkelt sätt att masta av på.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tor 29 sep 2011, 15:45

Kjelle skrev:Häller med SWE54. Knopen i änden och fäst fallets ände i knapen. Om du behäver lossa spinakern kan du skära loss fallet. Har du stoppknopen vid blocket i masttoppen så blir det att klättra :mrgreen:
Njae... stoppknuten är ju normalt sett nedanför mastfoten när spinnakern är hissad, så vill man skära av fallet så kan man ju göra det direkt.

Men det verkar i alla fall som ingen av er verkar riktigt tänd på idén så jag låter den falla...

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 30 sep 2011, 08:36

Problem som kan uppstå är att man lyckats släppa/tappa fall + skoten.
Har man då stoppknut på skot + fall kan det bli så att spinnakern fyller men 10m från båten likt en kite och drar ned den.
Om då knuten sitter i masttoppen blir det svårt att kapa...
Iofs borde man kunna kapa ett skot och på så sätt bärga spinnakern.
Men är då tex läsidans skot som sitter fast med knut i blocket under vattenytan pga båtens lutning och lovartsskotet snott sig runt pulpeten så kan det vara skönt att kapa fallet som ofta sitter centralt och bra placerat på båten...
Lämpligt är att då ha kniv(ar) bra placerade på båten.
Vi har två, en på pushpit bak och en på kicken.

Så en knut halvvägs är ingen bra idé.
I så fall får ni väl dra fallet genom en ögla på däck där ni i så fall kan göra en knut och då längs ut på fallet och som är lätt (lättare?) att komma åt...
Ni behöver inte fästa fallet i öglan utan just säkra att fallet inte följer med upp i masttoppen.

Lycka till och kom ihåg att det viktigaste är att använda spinnakern så ofta som möjligt... 8)
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Skriv svar